سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما به نست آمریکایی ها در مورد کمک برای مقابله با کرونا شک داریم، گفت: نه روی این کمک حساب می‌کنیم و نه آماده پذیرش کمک های لفظی و نمایشی هستیم.

موسوی: روی کمک آمریکا حساب نمی‌کنیم/ مذاکرات ما با طالبان ادامه می‌یابد

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که به صورت آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد در واکنش به پیشنهاد مجدد رئیس جمهور آمریکا برای کمک دارویی و بهداشتی به ایران برای مقابله با کرونا و همچنین ادعای مایک پمپئو در مورد ارسال پیام برای تهران از طریق کانال سوئیس گفت:  ما در نیت آمریکایی‌ها شک داریم. اگر آنها دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند این پیشنهاد را اول رسانه‌ای نمی‌کردند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند.

وی افزود: ما مواضع آمریکایی ها را رصد می‌کنیم و شاهدیم که از زمان شیوع بیماری چقدر  علیه ما و توانایی های ایران در مقابله با این بیماری زیر سوال بردند تا روحیه مردم ما را تضعیف کنند.

موسوی با بیان اینکه جعل اخبار مهمترین مواردی بود که آنها در روزهای گذشته انجام دادند، خاطرنشان کرد: از آنجا که در حسن نیت آمریکایی‌ها شک داریم نه روی این کمک‌ها حساب می‌کنیم و نه آماده پذیرش کمک های لفظی هستیم.

وی یادآور شد: همان کانال سوییس هم که برای مدتی باز و مقداری دارو وارد کشور شد ولی  برای همان هم هنوز دولت آمریکایی ها سنگ اندازی می‌کند و اجازه نداده‌اند که ما منابع خود را به آن کانال منتقل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:  از ارسال پیامی خبر ندارم و لی بعید می‌دانم دولت و  مردم ایران کمک ها در این زمینه را قبل از اینکه اقدام عملی کند آماده باشند که بپذیرند.

موسوی با بیان اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا در چین و سرایت آن به نقاط دیگر و اپیدمی آن مانند هر بحران دیگری، مقابله با آن نیازمند همدلی و هم‌افزایی جهانی است، گفت:  کشوری نمی‌تواند بگوید من تنها هستم، ایزوله خواهم شد و مشکلی برای من پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: دیدیم که این بیماری شیوع یافته است. ایران هم با همکاری و درگیری همه نهادها از جمله وزارت خارجه درگیر این مساله است از مسائل بهداشتی، کنسولی، مراودات اقتصادی و تجاری و... که نباید وقفه‌ای در این باره ایجاد شود.

موسوی با یادآوری اینکه برخی هم دل مردم را خالی می‌کنند به ویژه برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین که به آنها توصیه می‌کنیم روحیه مردم را تضعیف نکنند. توصیه می‌کنیم مردم با نشاط به مقابله این بیماری بروند و این رسانه‌ها مانند ارباب‌هایشان از این مساله سوء استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نشست کمیسیون مشترک و اینکه موضوع مکانیزم ماشه و ارجام اختلاف میان ایران و کشورهای اروپایی به شورای امنیت در این نشست مطرح شد یا نه؟ گفت: مکانیزم ماشه و موضوع ارجاع اختلاف به شورای امنیت از همان اول موضوعی مرده بوده و قابل پیگیری نیست.

موسوی افزود: قوام درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به برخی دولت‌ها نمی‌دهد که پشت آن قایم شوند و بی عملی خود را با فرار به جلویی که ماهیت حقوقی ندارد مخفی کنند .

وی با اشاره به اینکه موضوع مکانیزم ماشه در کمیسیون مشترک  مطرح نشد، گفت: برجام هم دستاوردهای اقتصادی داشته و هم دستاوردهای سیاسی و امنیتی که برای همه طرفها مشهود است و امیدواریم توافق با همین وضعیت ادامه پیدا کند. لازم است اروپایی ها هرچه زودتر به تعهداتشان برگردند.

صادرات کشور ادامه دارد

موسوی درباره اقدامات وزارت خارجه برای مبارزه با کرونا در همکاری با کشورهای منطقه نیز تصریح کرد: از ابتدای شروع بحران وزارت امور خارجه یکی از ارگانهای فعال بوده و در  تمام کمیته ها و ستادها عضو است. علاوه بر این بلافاصله ما ستاد ویژه ای را در خود وزارت امور خارجه تشکیل دادیم که . این ستاد چند کار  مه را انجام داده و می دهد که یکی از آنها امور و پیگیری های  کنسولی و حل مسائلی است  که برای ایرانیان پیش آمده و سعی کردیم هموطنان به کشور بازگردند.

وی افزود: اقدام دیگر کاهش  صدور روادید به برخی کشورها بوده و سعی کردیم ورودی‌ها را کنترل کنیم. در بعد اقتصادی هم با صدور گواهینامه های بهداشتی به کشورهای همسایه اطمینان دادیم صادرات ما کاملا بهداشتی است و از قرنطینه عبور کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از موارد دیگر، بحث تبلیغاتی است که متاسفانه به‌رغم تمام شفافیت‌های موجود، شبانه‌روزی آمار و گزارش می‌دهند. برخی از طریق امپراتوری رسانه‌ای در حال خدشه‌دار کردن اقدامات هستند که وظیفه ما صیانت از این اقدامات است. 

مسیر صلح در افغانستان باید بین الافغانی باشد

موسوی درباره توافق میان آمریکا و طالبان و تاثیر آن بر مذاکرات تهران با این گروه افغانی هم با بیان اینکه  طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش‌آفرینی می‌کند، واقعیت انکار ناپذیر است، اظهار داشت: آنچه جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارد این است که تمام مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و تمام احزاب و گروه‌های افغانی در آن حضور داشته باشند و با هدایت دولت مرکزی هم انجام گیرد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که دولت ایران با اطلاع دولت افغانستان، تماس‌هایی با طالبان داشته است، گفت: آنچه در مورد همکاری و مذاکره طالبان و آمریکا که منجر به توافق در قطر شد، از هر تلاش برای ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم ولی به نیت آمریکا تردید داریم. اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و حق ورود به این منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه را ندارند و این اقدام‌شان هم بدعت است.  

موسوی تصریح کرد: این اقدام را احترام به حاکمیت ملی افغانستان نمی‌دانیم بلکه آمریکایی‌ها برای تامین منافع نامشروع خود این اقدام را کردند. ما به دنبال توافق همه‌گیر با تمامی دولت هستیم.  

به گفتگو با طالبان ادامه می‌دهیم

وی تاکید کرد: ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان مانند گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و توافق طالبان و آمریکا هم بر این گفت‌وگوها اثری نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاثیر تحریم‌ها بر نقل و انتقالات دارویی و دستورالعمل سفارتخانه‌های ایران برای تامین دارو گفت: از وقتی که این اتفاق در کشور رخ داده است، تمام امکانات خود را بسیج کرده و در تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم نیازهای کشور را لیست کرده و تامین کنیم. عمده‌ترین نیاز کیت‌های تشخیص و بعد برخی اقلام دارویی بود که آنها را احصا کرده و به سفارتخانه‌هایمان داده‌ایم.  

موسوی اضافه کرد: اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و نیاز خاصی نداریم ولی کشورهای دوست اعلام آمادگی کردند به ما کمک کنند. کشورهای ترکیه، چین و صلیب سرخ به ما کمک کرده‌اند. برخی از کشورهای منطقه نیز گفته‌اند آماده همکاری هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت چین به شکل کامل در کنار ملت ایران ایستاده است و در این راستا چندین محموله دارویی فرستاده و یک هیات علمی برای ساخت و یافتن واکسن به ایران اعزام کردند.  

وی گفت: علاوه بر این تیم تحقیقاتی و علمی چین هم به کشور ما آمده‌اند تا آخرین یافته‌های خود را به ما بدهند و این نمونه خوب در همکاری بین‌المللی است. اگر همه با این جدیت و حسن نیت کارشان را ادامه دهند، قطعا جهان بهتری خواهیم داشت.

موسوی ادامه داد: همکاری‌هایی هم با کشورهای منطقه وجود دارد که در صورت نیاز، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتگو  اتش بس تنها راه حل در ادلب

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پاسخ کشورها محور آستانه به پیشنهاد روحانی برای نشست سه جانبه و زمان این نشست با اشاره به اینکه نشست سران محور آستانه که باید در ایران برگزار شود، گفت:  رایزنی ها ادامه دارد و قبل از تحولات ادلب در حال هماهنگی جزئیات بودیم که با تحولات ادلب موضوع به سمت دیگری رفت و هم اکنون در حال رایزنی هستیم که زمان را هماهنگ کنیم.

وی افزود: معتقدیم که تنها راه حل تا الان چیزی مهمتر  و اصلی‌تر از روند آستانه نداریم  و با مذاکره می‌توانیم به نتایج خوب و مرضی الطرفینی برسیم. 

موسوی تاکید کرد: ما نگرانی هایمان را اعلام کردیم و راه حل مشکل را آتش بس و گفتگو می‌دانیم که در روزهای آینده در سطوح مختلف برگزار شود. همچنان منتظر نشست سران در تهران هستیم، تماسها بین مقامات ایران و روسیه و ترکیه ادامه دارد امیدواریم این تلاشها سبب شود که بحران زودتر پایان داده شود.

هرگونه حضور خارجی در تنگه هرمز موجب ناامنی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره حضور نظامی ائتلاف فرانسه در تنگه هرمز هم خاطرنشان کرد: هر گونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه موجب بی‌ثباتی آشفتگی و اقدامی غیرسازنده است. امنیت این منطقه از هزاران سال گذشته تامین می‌شود. ایران و عمان همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراهه حیاتی دارند.

موسوی با بیان اینکه ما حضور نیروهای نظامی بیگانه را عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه حساس خلیج فارس می‌دانیم، ابراز داشت: با خروج این نیروها و همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه شاهد منطقه امن باثبات و پر رونق خواهیم بود. ما مخالف نیروهای خارجی در قالب اسم‌ها و ائتلاف‌های مختلف در منطقه هستیم.

کمک های بهداشتی و پزشکی ایران و چین متقابل بوده‌اند

موسوی درباره کمک‌های بهداشتی و پزشکی ایران به چین و اینکه گفته می‌شود کمبودهای بهداشتی و پزشکی در ایران به خاطر این کمک‌ها است، بیان کرد: کمبود نیازهای پزشکی ایران به خاطر کمک به چین نیست. ایران از تولیدکنندگان ماسک‌های پزشکی و تخصصی در دنیا است. ما کمک‌هایی کرده یا شرکت‌های ایران به چین فروخته‌اند. اینکه کمک‌های ایران موجب کمبود شده،حرف های نادرست هستند و دیدید که وقتی مردم ایران با مشکلاتی روبه‌رو شدند، دیدید که چین‌ کمک‌های زیادی به ما کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.