مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان‌رضوی ضمن اعلام نصب سیستم‌های تب‌سنج در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد، از تدابیر ویژه کنترلی برای شناسایی افراد مشکوک مبتلا به کروناویروس در پایانه مسافربری و راه‌آهن مشهد خبر داد.

آخرین اقدام های پدافند غیرعامل برای مقابله با «کرونا»

عقیل رحمانی/

 مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان‌رضوی ضمن اعلام نصب سیستم‌های تب‌سنج در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد، از تدابیر ویژه کنترلی برای شناسایی افراد مشکوک مبتلا به کروناویروس در پایانه مسافربری و راه‌آهن مشهد خبر داد.

جواد نجفی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان‌رضوی در مورد دستورعمل‌های موجود و اقدام‌های صوت گرفته در راستای کنترل کروناویروس به قدس گفت: در این زمینه در استانداری ستاد ویژه‌ای تشکیل شد که آقای استاندار به عنوان رئیس ستاد و دبیر ستاد هم معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری خراسان‌رضوی شدند.

**کار سخت کمیته سیاحتی در روزگار کرونایی

وی تصریح کرد: در ذیل این ستاد کمیته‌هایی هم تشکیل شد که آن‌ها وظیفه ورود به همه جوانب پیرامون اقدام‌های کنترلی ماجرا و کاهش انتشار کروناویروس است. این کمیته‌ها هم در اداره‌ کل‌های استان مراکزی دارند که اقدام‌های ابلاغی و پیشگیری‌کننده و راهکارهای مبارزه با موضوع را به مرحله اجرا درمی‌آورند.

جواد نجفی تصریح کرد: در میان این کمیته‌ها، فعالیت کمیته سیاحتی و گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد. برای جلوگیری از گسترده شدن این ویروس آن‌ها فعالیت هتل‌ها و مهمانسراها و... را محدود و برخی مکان‌ها را تعطیل کرده‌اند. در این زمینه مصوبات قاطعی هم صادر شده است.

** ضدعفونی مستمر واگن‌ها

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان‌رضوی در پاسخ به این نکته که برای کنترل مبادی ورودی مانند فرودگاه و راه‌آهن، ترمینال و همچنین شناسایی افراد مشکوک به کروناویروس چه کرده‌اید، بیان کرد:  فرودگاه، راه‌آهن و کانون‌های احتمالی شیوع این ویروس به صورت میدانی مورد بازدید قرار گرفت و اقدام‌های پیشگیری صورت گرفته در همه این مکان‌ها بررسی شد.

به عنوان نمونه، راه‌آهن مشهد به صورت مستمر نسبت به ضدعفونی کردن واگن‌ها در چند نوبت اقداماتی را صورت می‌دهد. حتی صندلی‌ها و مکان‌های پرتردد مانند فروشگاه‌ها و... در راه‌آهن هم از این ضدعفونی شدن دور نمانده است.

جواد نجفی از سوی دیگر در پاسخ به این نکته که شنیده می‌شود در راه‌آهن به صورت دقیق مسافران تب‌سنجی نمی‌شوند، عنوان کرد: این‌گونه نیست و در مبادی ورودی تیم‌های علوم پزشکی به دقت ماجرا را رصد می‌کنند و باز هم دغدغه موجود را به مسئولان آن‌ها اعلام خواهم کرد.

تیم‌های پرتلاش علوم پزشکی مشهد در هر دو سمت ورودی به مشهد و خروجی از این شهر، مسافران را از نظر علائم کروناویروس بررسی و در صورت مشاهده موارد مشکوک، افراد مذکور برای دیگر اقدام‌های درمانی راهی مراکز هدف می‌شوند.

**نصب دوربین‌های تب‌سنج در فرودگاه

مدیرکل پدافند غیرعامل استان اشاره‌ای هم به بازدید از فرودگاه مشهد کرد و ادامه داد: برای بررسی موضوع اقدام‌های کنترلی در فرودگاه مشهد، به صورت سرزده به محل رفتیم تا اقدامات پیشگیری‌کننده را در آنجا  بررسی کنیم. خوشبختانه مسئولان مربوط دقت‌ لازم را در زمینه ضدعفونی کردن محل‌های پرتردد و تست افراد را داشتند. حتی مسئولان فرودگاه نسبت به ضدعفونی کردن کابین هواپیماها نیز همت ویژه‌ای را به کار بسته بودند.

وی بیان کرد: از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در فرودگاه، نصب دوربین‌های حرارتی در قسمت پروازهای خارجی و داخلی بود که حرارت بدن مسافران به کمک آن تشخیص داده می‌شود و این روش بسیار می‌تواند در پیشگیری از شیوع ویروس مذکور  به ما کمک کند. حتی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به صورت مداوم هشدارهای بهداشتی اعلام می‌شود.

جواد نجفی تصریح کرد: در مقوله تغذیه مسافران کارهای خوبی صورت گرفته و برخی مجموعه‌ها را به صورت موقت تعطیل کردند.

**چه اتوبوس‌های بین شهری حق حرکت دارند؟

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان‌رضوی ادامه داد: در پایانه‌های مسافری هم بنا شده اداره‌کل راهداری و پایانه فقط برای اتوبوس‌هایی مجوز خروج از شهر صادر کنند که فقط ۵۰درصد ظرفیت مسافرگیری کرده باشند و این اقدام موجب می‌شود تا هنگام حضور مسافران فاصله بین آن‌ها رعایت شود.

وی گفت: از طرفی اگر این ماجرا رعایت نشود، پلیس‌راه به هیچ عنوان اجازه عبور این اتوبوس‌ها را نخواهد داد و آن‌ها باید به پایانه برگردند و قانون را رعایت کنند.

از سوی دیگر قرار بر این شده با توجه به اینکه محوریت مبارزه با کروناویروس با دانشگاه علوم پزشکی است، اکیپ‌های تشخیصی در سطح استان و مبادی ورودی و خروجی هر شهرستان مستقر شوند.

**سپاه مثل همیشه پای کار

نجفی اشاره‌ای به فعال شدن قرارگاه زیستی کرد و ادامه داد: ما قرارگاه فرماندهی زیستی  پدافند غیرعامل را فعال کرده‌ایم. دوستان ما در سپاه پاسداران استان که جانشینی این قرارگاه زیستی را برعهده دارند و دیگر نهادهای نظامی و انتظامی هم با تمام توان پای کار آمده‌اند. از همین رو قرار شده اعضای این قرارگاه همکاری دقیقی با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند. در این قرارگاه تصمیم گرفته شد که سپاه استان تعدادی آمبولانس در اختیار دانشگاه علوم پزشگی قرار دهد. همچنین مجموعه‌های بیمارستانی که سپاه در اختیار دارد هم آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی و مبارزه با کروناویروس اعلام کرده‌اند.

بنده و همکارانم در سازمان پدافند غیرعامل و استانداری خراسان‌رضوی طبق بخش‌نامه‌های ابلاغی مراجع بالادستی و ستاد کل نیروهای مسلح موضوع را پیش خواهیم گرفت تا با همراهی و همدلی هرچه سریع‌تر شاهد ریشه‌کن شدن این ویروس باشیم.

از سوی دیگر باید تمامی مسئولان و رابطان پدافند غیرعامل استان نسبت به اجرای تمامی مصوبات ستاد ویژه مبارزه با کرونا درهمه دستگاه‌های کشوری و لشکری استان اقدام مناسبی داشته باشند.

وی در پایان از شهروندان درخواست کرد: وضعیت مشهد در حال حاضر از نظر کروناویروس در حد بحرانی است و تنها راه اصلی مبارزه و کنترل آن هم این است که هر کس اقدامات خودکنترلی را صورت دهد که بارها در این زمینه صحبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.