با شیوع ویروس کرونا در سطح شهر و استان، مجرمان فضای‌مجازی هم برای آنکه از غافله سودجویی‌های صورت گرفته عقب نمانند با حیله‌ای جدید وارد گود شده‌اند که در این زمینه یک مقام قضایی در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم فضای‌مجازی مرکز استان خراسان‌رضوی به شهروندان هشدار داد مراقب تور شیادان فیشینگی کرونایی باشند.

رونمایی از حیله فیشینگ کرونایی

 با شیوع ویروس کرونا در سطح شهر و استان، مجرمان فضای‌مجازی هم برای آنکه از غافله سودجویی‌های صورت گرفته عقب نمانند با حیله‌ای جدید وارد گود شده‌اند که در این زمینه یک مقام قضایی در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم فضای‌مجازی مرکز استان خراسان‌رضوی به شهروندان هشدار داد مراقب تور شیادان فیشینگی کرونایی باشند.

از زمان شیوع کرونا چه در حوزه بازار و تولید برخی کالاهای تقلبی و چه در بحث از دسترس خارج کردن لوازم‌بهداشتی مورد استفاده در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، هر روز خبرهای تازه‌ای به گوش می‌سد که فلان محله، فلان انبار، فلان واحد صنفی مملو از ماسک، مواد شوینده و... کشف شد و در تمامی مواد هم هدف عاملان آن‌ها یک چیز است، آن هم پر کردن جیب‌ها طمع که هیچ وقت هم سیری ندارد.

در خط قرمز بارها به این گونه موارد پرداخته‌ایم و این بار قصد داریم به موضوع «کاسبان کرونا» آن هم از نوع مجازی‌اش بپردازیم.

برای آنکه ماجرا را از مرجع قانونی و موثق پیگیری کرده باشیم به سراغ یکی از قضات دادسرای ویژه فضای‌مجازی مرکز استان خراسان رفتیم که روزانه ده‌ها پرونده مشابه برای رسیدگی به آنجا ارجاع می‌شود و در این باره با وی گفت‌وگو کردیم.

**رنگ عوض کردن کلاهبرداران مجازی با هر اتفاق

قاضی غلامرضا قنبری‌راد در تشریح ماجرای سودجویی‌های کرونایی همزمان با بالا گرفتن تب کسب اطلاعات عمومی در زمینه نحوه شیوع و علائم این ویروس ناخوانده به قدس گفت: کلاهبرداران فیشینگی با بروز هر حادثه یا اتفاقی در جامعه می‌خواهد  خوب باشد یا بد، به سرعت روش اقدام‌های خود را تغییر می‌دهند و به هر نحوی که شده در تلاش هستند تا مشخصات بانکی هموطنان را از طریق فیشینگ به دست آورند.

غلامرضا قنبری‌راد، قاضی ویژه فضای‌مجازی دادسرای عمومی و انقلاب مشهدمقدس تصریح کرد:  از این رو به تازگی پرونده‌هایی در دادسرای ویژه فضای‌مجازی مرکز استان ثبت شده که در بررسی تمامی آن‌ها یک وجه مشترک مشاهده می‌شود و آن هم این است که کلاهبرداران در پوشش موضوع کرونا این بار اقدام‌های مجرمانه خود را رقم زده‌اند.

**مراقب لینک‌های تست کرونا باشید

وی بیان کرد: این عاملان ارتکاب جرایم در فضای‌مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا  در برخی شهرها،   لینک‌هایی را تحت عنوان تست کرونا یا هر موضوع دیگری مرتبط با حوزه این ویروس را در شبکه‌های مجازی، کانال‌ها و گروه‌ها به اشتراک می‌گذارند.

در تمامی پرونده‌های فیشینگی ابتدای راه متفاوت است و به نوعی باید کنجکاوی طعمه برانگیخته شود تا او وارد بازی شود، اما زمانی که قرار است قدم آخر کلاهبرداری و یا سرقت اطلاعات کاربران فضای‌مجازی صورت بگیرد، صحفه‌ای پیش روی کاربران باز می‌شود که از آن‌ها می‌خواهد در ازای خدمات ارائه شده مبلغ اندکی که زیاد هم حساسیت نداشته باشد و طعمه با خود بگوید این رقم ارزش تست کردن را دارد، را از طریق درگاه موجود واریز کنند.

قاضی غلامرضا قنبری‌راد ادامه داد:  بررسی چند پرونده حاکی از این بود که اغلب افرادی که قربانی جرایم فیشینگی شده بوده‌اند، علت اغفال و فریب خوردن خود را مبلغ ناچیز قید شده در ازای خدمات دروغین بیان می‌کردند، این در حالی است که آن مبلغ صرفاً یک شگرد برای ایجاد انگیزه و تمایل فرد برای درج اطلاعات بانکی در صفحه جعلی است.

این مقام قضایی در دادسرای ویژه فضای‌مجازی مرکز استان عنوان کرد: تأکید می‌شود هموطنان عزیز به هیچ عنوان به لینک‌های ارائه شده در شبکه‌های مجازی ناشناخته تحت هر عنوان اعتماد نکنند، این لینک‌ها توری است که شیادان فضای‌مجازی برای قربانیان پهن کرده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: شهروندان عزیز باید دقت داشته باشند برای دریافت نرم‌افزارهای موردنیاز به هیچ‌وجه روی لینک‌های ناشناخته کلیک نکنند. از طرفی هر سایت و هر مدعی ارائه خدمات در فضای‌مجازی برای ثبت اطلاعات بانکی مورد تأیید نیست.

متأسفانه در حال حاضر اکثر اپلیکیشن‌های مربوط به تست ویروس کرونا بدافزار هستند و کاربران فضای‌مجازی باید از نصب موارد بی‌هویت جداً خودداری کنند تا در این ایام که باید بیشتر از حضور در مکان‌های پرتردد جلوگیری کنند، خدایی ناکرده درگیر مراحل شکایت و پیگیری وجه از دست رفته نشوند.

**افزایش سقف کارت به کارت و دورخیز مجرمان

قاضی غلامرضا قنبری‌راد به یک نکته دیگر که کلاهبرداران مجازی را بیشتر به تحرک واداشته تا به هر صورتی که شده حساب شهروندان کم‌دقت را خالی کنند هم اشاره و در این باره بیان کرد: مسئولان بانک مرکزی همزمان با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از خروج بی‌مورد مشتریان بانک‌ها از خانه و حضور نیافتن در مراکز تجمع مانند بانک‌ها، اعلام کرده‌اند سقف کارت به کارت کردن وجوه تا ۱۰میلیون تومان در روز افزایش یافته است.

همین امر موجب شده تا کلاهبرداری‌های تلفنی رو به افزایش باشد. پس شهروندان به این نکته کلیدی توجه داشته باشند به هیچ‌وجه فردی که برنده قرعه‌کشی و یا ... شده است نیاز نیست که پای عابربانک برود. درصورتی که با این پیشنهاد مواجه شدید، به موضوع شک کنید.

باید توجه داشت برخی بدافزارهای آلوده برای هک و سرقت اطلاعات گوشی‌های تلفن‌همراه مانند تصاویر خصوصی، فیلم‌های ذخیره شده در پوشه‌ها و... طراحی شده‌اند، پس بازهم تأکید می‌شود پیش از هر اقدامی منابع دریافت نرم‌افزار موردنیاز خود را بررسی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.