رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر متولیان درهای حرم را باز بگذارند و مردم را در معرض خطر قرار دهند، به عقیده من اولین شاکی‌ها امامان بزرگوار خواهند بود و اقدامات تولیت آستان قدس از نظر من هم شرعی و هم عقلی است.

اقدام تولیت آستان قدس رضوی شرعی و عقلانی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر غلامرضا رئیسیان در خصوص آموزه‌های دینی در شرایط بحران، اظهار کرد: نظافت و بهداشت در رأس آموزه‌های دینی است که آن‌ها را فرا گرفته‌ایم، انسان مومن کسی است که مسائل بهداشتی و نظافت را در تمام مراحل زندگی رعایت می‌کند.

وی افزود: مساله حفظ جان البته جزء واجبات دین است و در مسائل شرعی نیز حفظ جان مساله‌ای واجب مطرح شده است؛ لذا امر واجبی مانند روزه که تاثیرات روحی و جسمی فراوانی بر افراد دارد اگر احتمالات عقلایی برای نگرفتن آن وجود داشته باشد و یا اینکه برای بدن ضرر داشته باشد، چاره مقدسات این است که روزه گرفتن نه تنها واجب نیست بلکه حرام است؛ بنابراین مکلفین، وظیفه دارند که دستورات شرعی را برای حفظ جان رعایت کنند و در صورتی که احتمال داده شود این عمل واجب مضر و خطرآفرین است، باید ترک شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در وضعیت حال حاضر کشور باید بهداشت و بحث کرونا که تاثیر کشنده آن قطعی است، رعایت شود. ما قداست و جایگاه اماکن مقدس مانند حرم امام‌رضا(ع) را انکار نمی‌کنیم؛ اما از افرادی که می‌گویند این اماکن دارالشفا هستند یک سوال دارم و آن اینکه هر ساله با وجود تعداد زیاد افرادی که برای شفا به این اماکن مراجعه می‌کنند، چند نفر شفا می‌گیرند؟

ائمه برای شفای بیمار و برآورده شدن حاجات، واسطه فیض می‌شوند

رئیسیان ادامه داد: ما معتقدیم که امامان برای شفای بیماران و برآورده شدن حاجات واسطه فیض می‌شوند؛ اما این امر به نحوی معجزه بوده و قانونی فراگیر نیست. گفته می‌شود که ویروس در حرم اثر ندارد، مگر امام رضا(ع) خود با زهر مسموم نشده‌اند؟ پس این چه منطقی است که برخی از آن پیروی می‌کنند.

وی ادامه داد: زیارت حرم و قبور ائمه مستحب بوده اما حفظ جان واجب است، بنابراین در آموزه‌های دینی هیچ منطقی وجود ندارد که در چنین شرایطی که عقلای عالم خطر را قطعی اعلام می‌کنند امر مستحب را واجب تلقی کنیم.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: زیارت حقیقی رفتن به کنار مرقد مطهر نیست، زیارت حقیقی این است که انسان خود را در محضر آن امام ببیند. این موارد نیز در آموزه‌های دینی وجود دارد و عقل اقتضا می‌کند که به دلیل دفع ضرر قطعی، موارد گفته شده رعایت شود و امر مستحب به صورت موقت کنار گذاشته شود تا حفظ جان که امری واجب است، اتفاق افتد.

عدم شناخت صحیح؛ منجر به تفکر نادرست حضور فیزیکی در اماکن مقدس شده است

رئیسیان گفت: عدم شناخت صحیح و واقعی اهل‌بیت و ائمه(ع) است که باعث می‌شود حضور فیزیکی در اماکن مقدس یک امر واجب به نظر برسد، در صورتی که حضور در اماکن مقدس امری مستحب است، امکان دارد فردی از راه دور ارتباط برقرار ‌کند و حاجاتش برآورده شود که این امر بدون نیاز به حضور فیزیکی رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر متولیان درهای حرم را باز بگذارند و مردم را در معرض خطر قرار دهند، به عقیده من اولین شاکی‌ها امامان بزرگوار خواهند بود؛ اقدامات تولیت آستان قدس از نظر من هم شرعی و هم عقلی است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص هتک حرمت به حرم مطهر رضوی، تشریح کرد: مومنین همه در یک سطح و محتوا نیستند، افرادی که عابد هستند و مناسک را انجام می‌دهند ولی از عقلانیت و معرفت برخوردار نیستند؛ مانند خوارج که از شدت نماز شب پیشانی‌شان کبره بسته بود، این افراد در برابر حجت بر حق خداوند امیرالمومنین(ع) ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند؛ پس اینگونه نیست که هر کس عبادت می‌کند و اعمال را انجام می‌دهد، به درستی عمل می‌کند.

رئیسیان خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایه یک مومن معرفت صحیح است؛ در روایات هم داریم که دو گروه به دین ضربه می‌زنند و کمر دین را می‌شکنند، یک عده علمایی هستند که حد و حدود را رعایت نمی‌کنند و گروه بعدی جاهلانی هستند که فقط به مناسک روی می‌آورند و از معرفت کافی برخوردار نیستند.

وی افزود: بنابراین نباید افرادی که ادعای ایمان می‌کنند را با یک چشم دید، هستند افرادی که نادانند و معرفت کافی نسبت به آموزه‌های دینی و اهل بیت(ع) ندارند و چنین حرکاتی از آنها سر می‌زند، البته در این عصر حاضر هیچ بعید نیست که دشمن نیز بخواهد از این فرصت سوءاستفاده کند و این افراد را نیروهای خط مقدم خود برای ضربه به دین قرار دهد؛ این افراد یا دانسته و یا ندانسته در زمین دشمن که علیه باورهای دینی طراحی شده است بازی می‌کنند.

فردی که با برداشت غلط از آموزه‌های دین، موجب مرگ دیگران شود، قطعا در جنایت نقش دارد

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: خواهش دارم که به رأی و نظر متخصص‌ها احترام گذاشته شود، باید امور را علمی در پیش بگیریم و در کنار آن نیز به معجزات اهل‌بیت اعتقاد داشته باشیم که قانونی برای نشان دادن دست خدا بر روی زمین است.

رئیسیان ادامه داد: ما وظیفه داریم که طبق دستورات دین به اهل تخصص مراجعه کنیم و امیدوارم که این احساسات با معرفت کافی نیز همراه شود و به مراجع تقلید و پزشکان احترام گذاشته شود و اگر کسی مراعات نکند و به دلیل همین برداشت‌های غلط از آموزه‌های دینی، عملی مرتکب شود که باعث کشته شدن جمعی شود، قطعا در جنایت نقش خواهد داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.