استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی گفت: خداوند مقرر فرموده است که وقتی انسانها قدر نعمتی را ندانند آن را، بازپس گیرد. اعتقاد ما بر این است که فلسفه غیبت امام زمان (عج) عدم لیاقت بشر است.

غیبت امام زمان (عج) به دلیل عدم لیاقت بشر است / منتظران ظهور باید به اصول انتظار ایمان داشته وعمل کنند

حجت السلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، بیان کرد: ابتدا فرارسیدن ولادت باسعادت حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه را به تمام سربازان و دلدادگان حضرتش تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم خداوند تبارک و تعالی همه ما را جز سربازان و منتظران واقعی حضرت قرار دهد.

وی عنوان کرد: یکی از نکاتی که در موضوع انتظار مردم باید به آن توجه داشته باشند این است که انتظار یک جریان و مکتب تربیتی و انسان سازی است. انتظار فقط این نیست که ما به جمکران رفته و دعای فرج و سلامتی آن حضرت را قرائت نماییم. البته این موارد لازم است اما وظیفه منتظر تنها انجام این اعمال نیست.

وی اظهار کرد: خداوند مقرر فرموده است که وقتی انسانها قدر نعمتی را ندانند آن را، بازپس گیرد. اعتقاد ما بر این است که فلسفه غیبت امام زمان (عج) عدم لیاقت بشر است. در یکی از فرازهای دعای شریف کمیل می خوانیم که  "اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُغَیِّرُ النِّعَمَ"

وی یادآور شد: وقتی مردم نعمت حضور امیرالمومنین (ع) را ندانند، وقتی وجود نازنین امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و دیگر ائمه اطهار را قدر ندانند، خداوند اهل بیت را از مردم می گیرد و دیگر جامعه، لیاقت حکومت پاکان و صالحان را نخواهد داشت. این مردم مبتلا به حکومت افرادی مانند حجاج بن یوسف ثقفی و یا حکومت های بنی امیه و بنی عباس می شوند.

حجت الاسلام ماندگاری با تاکید بر این نکته که ماجرای غیبت مربوط به عدم لیاقت انسانهاست، افزود: اما فلسفه انتظار تربیت برای کسب لیاقت است. پس انتظار یک مکتب تربیتی است. کسانی که می خواهند منتظر امام زمان(عج) باشند باید در این مکتب ومدرسه تربیتی ثبت نام کنند.

وی مطرح کرد: این تعبیر در قرآن نیز زیاد آمده است و خداوند در این کتاب شریف افرادی را معرفی می کند که ایمان به غیب در وجودشان زنده شده است و به این موضوع که این عالم یک عینیت و یک غیب دارد باور دارند. به عنوان مثال اگر در همین بحران کرونا باور کردیم که این عوامل مبارزه با کرونا، یک عوامل عینی و ظاهری است، و مانند توصیه پزشکان، پیشگیری کرده و بهداشت فردی را رعایت نموده و از تجمعات خودداری کنیم و دیگر امور را مراقبت کنیم اینها عواملی از نوع عینی خواهد بود.

این استاد حوزه ابراز داشت: اما اعتقاد منتظر این است که عوامل غیبی هم وجود دارد. اگر " الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ " شدیم، قرآن و امام زمان برایمان معلم آن غیب ها می شود. هر که مومن به عوامل غیبی نباشد منتظر امام زمان نیست. هر چند اگر به زبان بیاورد اما در عمل منتظر واقعی نیست.

وی بیان داشت: اولین اصل و مساله در مکتب انتظار ایمان به غیب است. باید از خدا بخواهیم که مومن به غیب شویم. اگر مومن به غیب شویم آنوقت نیازمند وجود نازنین امام زمان(عج) خواهیم شد که معلم غیب است. نیازمند امیرالمومنین (ع) خواهیم بود که فرمود" سَلُونِی‌ قَبْلَ أن‌ تَفْقِدُونِی‌"، نیازمند آیه قرآن خواهیم شد که می گوید"فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ"

وی ادامه داد: آنگاه نیازمند علمایی در عصر غیبت می شویم که فرمود" فأَمَّا اَلْحَوَادِثُ اَلْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا" سراغ آنهایی می رویم که در عصر غیبت از طرف امام زمان(عج) مامور هستند که این عوامل را برای ما در حد فهممان بگویند. اولین اصل در مکتب انتظار ایمان به غیب است، وقتی ایمان به غیب باشد به امام زمان(عج) نیازمند خواهیم شد.

وی در خصوص دیگر اصولی که منتظران باید آن را دانسته و به آن عمل کنند عنوان کرد: دومین اصل در مکتب انتظار این است که باور کنیم صراط مستقیم و سعادت و خوشبختی جز مسیر قرآن و عترت نیست. برخی مطابق اصطلاحی که موجود است فکر می کنند که به تعداد مخلوقات خدا راه رسیدن به او وجود دارد. به هیچ عنوان اینگونه نیست. باید اینطور گفت که به تعداد مخلوقات خداوند راه صحبت با او وجود دارد اما راههای رسیدن به او مطابق قرآن کریم تنها "صراط مستقیم" است.

وی اضافه کرد: مکتب انتظار را نمی توان مکتبی تعریف کرد که بخشی از راه را می توان با نسخه آمریکا سپری کرد. بخشی دیگر را با نسخه اروپا و قسمتی دیگر را با نسخه های دیگر پیمود. اینطور نیست. تنها راه سعادت راه ولایت و بندگی خداست.

وی متذکر شد: متظران ظهور پس از اینکه مومن به غیب گردیده بودند تا سراغ معلم غیب رفته و پای صحبت های او بنشینند، دیگر نباید اینگونه باشند که معلم حرف و صحبتی را انجام دهد بعد آنها بگویند که با تشخیص خودمان اگر صلاح دانستیم عمل کرده و اگر صلاح نبود به آن عمل نخواهیم کرد. پای مکتب امام صادق(ع) خیلی ها حرف شنیدند اما عمل نکردند.

وی با اشاره به اینکه متنظر امام زمان ارواحنا فداه فقط به دستور ولی خود عمل می کند افزود: منتظر واقعی شخیص کارهایش با ولایت بوده و عمل و استقامتش هم با ولایت است. این شخص منتظر واقعی امام زمان است. مکتب تربیتی انتظار به دنبال این است که اصل دوم را رعایت و تقویت نماید. هر چند اکنون که در عصر غیبت قرار داریم خودشان فرموده اند که در این دوران در راه ولایت فقیه باشید. اما با تمام وجود فریاد می زنیم که " یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ" خداوندا آقایمان و امام زمانمان را به ما برسان.

حجت الاسلام ماندگاری اذعان داشت: سومین اصل در مکتب انتظار این است که همراه با ولایت باید اهل مجاهدت و استقامت هم باشیم. اهل مراقبت و توسل و توکل هم باشیم. نمی شود منتظر امام زمان بوده (عج) اما تنبل باشیم. نمیشود منتظر بوده اما نیمه راه خسته شده و از مسیر جدا شویم. اهل مراقبت نبوده و حرام و حلال را در زندگی رعایت نکنیم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است منتظر امام زمان(عج) باشیم ابتدا باید به غیب ایمان داشته؛ و سپس باید آگاه باشیم که ولایت مداری تنها راه سعادت ماست، و سوم اینکه بدانیم در مسیر ولایت باید اهل مجاهدت و مراقبت و... باشیم تا انشالله به نتیجه برسیم. " إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ"

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.