حجت الاسلام دلیر گفت: مهدی موعود (عج) وعده پروردگار عالم بر امم است و نه بر امت اسلام. امم یعنی امت یهود، امت مسیح (ع)، امت اسلام و تمام فرق و نحل که وعده پروردگار عالم را خواهند دید.

تمام ادیان قبل از اسلام وعده مهدی موعود را داده اند

قدس آنلاین: حجت الاسلام بهرام دلیر به مناسبت نیمه شعبان در گفت وگو با مهر گفت: پنج سلامی که مؤمنان و مسلمانان معمولاً بعد از نماز به امام زمان تقدیم می‌کنند را یادآوری می‌کنم و توضیح می‌دهم. در سلام اول وقتی به حضرت سلام می‌دهند می‌گویند: «السَّلاَمُ عَلَی مُعِزِّ الْأَوْلِیَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ». این مولود نیمه شعبان است. می‌گوید این امام مایه عزت اولیاست و آخرین حلقه از حلقات مبارزه حق و باطل را به پایان برده و کاخ‌های ستم و کنگره‌های بیداد را برای همیشه در هم کوبیده و آن چه غایت بعثت انبیا و کوشش و تلاش تمام اولیا بوده در جامعه تحقق می‌دهد. پس در یک جمله امام زمان (عج) و مولود نیمه شعبان عزیز کننده اولیای الهی است و خوار و ذلیل کننده تمام ستمگران و دشمنان است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در دومین سلام می‌گوئیم: «السَّلاَمُ عَلَی شَمْسِ الظَّلاَمِ وَبَدْرِ التَّمَامِ». یعنی سلام و درود بر خورشید فروزان امامت که از پس ابر غیبت ان شاءاللهبر زوایای قلب شیفتگانش نور امید می‌افشاند. مولود نیمه شعبان مایه امید بشر است. هر انسانی که امید رهایی دارد، گمشده اش در نیمه شعبان است. یعنی آن مولود نیمه شعبان مایه رهایی همه انسان‌هاست. نور امید می‌افشاند و بر مظلومان و مستضعفان نوید رهایی می‌دهد و با طوفان قیامش منافقان، حیله گران و دغل بازان را از صحنه خارج می‌کند. همچنین مدعیان دروغین حقوق بشر و شعارهایی از این قبیل که پشت صحنه همه اش نیرنگ است را رسوا می‌کند و مظلومان و حق از دست دادگان را به حقوق حقه خود می‌رساند.

وی ادامه داد: سومین سلام را وقتی به امام می‌دهیم می‌گوئیم: «السَّلاَمُ عَلَی صَاحِبِالصَّمْصَامِ وَ فَلاَّقِ الْهَامِ». سلام و درود بر بزرگ انقلابی تاریخ بشر که با انقلاب بی نظیرش بساط ظلم ستم و ستمگری را در جهان برچیده، حکومت‌ها و نظام‌های باطل را پایان می‌دهد و بیدادگران و ستم پیشگان را برای ابد در زباله‌دان تاریخ دفن می‌کند و پرچم رحمت را بر زمین و گستره جغرافیایی انسانی و طبیعی می‌گستراند و حکومت عدل را جایگزین حکومت جور و ستم و ظلم می‌کند.

بهرام دلیر اضافه کرد: سلام چهارم مناسب با بهار است و می‌گوئیم: «السلام علیک یا رَبیَع الاَنام و نَضْرَةَ الاّیام». سلام و درود بر بهار انسان‌ها و شکوفایی دوران‌ها. یعنی آن حضرت با ظهورش فجر نور را شکافته و همه جا نور باران می‌شود. عدل و مساوات همه گیر شده و نابسامانی‌ها در تمام محورهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و در زمینه‌های دیگر از میان خواهد رفت و جهل‌ها و ستم‌ها رخت خواهد بست. عقل‌ها و دانش‌ها به کمال خواهد رسید. مراد از بهار رشد خردمندی و رشد فضائل اخلاقی است.

وی سپس عنوان کرد: در طول تاریخ پس از رسالت رسول الله و بعد از غیبت کبری امام زمان (عج) تمام اخلاقی که مثل برگ پاییزان به زمین ریخته بود با ظهور امام زمان همه بانشاط می‌شوند و خرد و اخلاق رشد می‌کند و بارور می‌شود و فضائل اخلاقی بر رذائل اخلاقی غلبه می‌کند و زندگی‌ها با طراوت و انسان‌ها باصفا خواهد شد.

بهرام دلیر همچنین گفت: در سلام پنجم و آخرین سلام به امام زمان (عج) می‌گوئیم: «السَّلاَمُ عَلَی الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ». برادران اهل سنت و ادیان آسمانی دیگر چون یهود و نصاری و تمام ادیان آسمانی قبل از اسلام وعده مهدی موعود را داده اند. در مسیحیت باور به رهایی است. در یهودیت به نوعی باور به نجات و رهایی است و اهل سنت هم همین طور. شیعیان را متهم نکنند. این را نباید قشری بکنند و مخصوص شیعه کنند. مهدی موعود (عج) وعده پروردگار عالم بر امم است و نه بر امت اسلام. امم یعنی امت یهود، امت مسیح (ع)، امت اسلام و تمام فرق و نحل که وعده پروردگار عالم را خواهند دید.

وی اظهار داشت: در این سلام می‌گوئیم سلام و درود بر انبیا و اولیایی که مژده ظهور و قیام حکومت جهانی را داده اند و انتظار قدوم مبارکش را به رهروانش توصیه نمودند. سلام و درود به رهروان و شیفتگان و دل باختگان او. لذا نیمه شعبان فرصتی است که فضیلت‌های فراموش شده احیا شود و اخلاق که به عنوان فضائل اخلاقی می‌شناسیم و فلسفه بعثت پیامبر گرامی اسلام است احیا شود. در طول تاریخ، اخلاق هم مثل انسان‌ها و مثل طبیعت می میرد. یعنی آن را می کشند. وقتی که بهار می‌رسد سه فصلی که برگ‌ها را خزان کرده بود و درخت‌ها را بی برگ کرده بود، به آنها طراوت و نشاط می‌دهد و جهان را زنده می‌کند.

بهرام دلیر خاطرنشان کرد: نیمه شعبان زنده کردن انسان‌ها و زنده کردن فضائل اخلاقی و دفع کردن رذائل اخلاقی است. به خود بیاییم و خود و ملت مان را از رذائل اخلاقی پیراسته کنیم و به فضائل اخلاقی آراسته شویم. در این جا نقش مهم را صاحبان قدرت دارند. کسانی که سیاستمداری را پیشه خود کرده‌اند، به همه امور به عنوان سیاسی کاری نگاه نکنند. سیاسی کاری و دغل بازی در اندیشه سیاسی اسلامی وجود ندارد. سیاست اسلامی هدایت است و رهروان را راهبری کردن است. زنده کردن فضائل اخلاقی را شامل می‌شود و تیشه به ریشه رذائل اخلاقی می‌زند.

وی افزود: نیمه شعبان را اگر در حوزه اعتقادات خلاصه کنیم به معنی زنده کردن باورها و ایمان‌ها است. در حوزه اخلاقی، زنده کردن فضائل اخلاقی و ریشه‌کن کردن رذائل اخلاقی است. در حوزه فقه و حقوق، ادای حقوق ناس، خدا، امامت، انبیا و قرآن کریم است. چرا که قرآن کریم و امامت حقی به گردن ما دارند و نبوت هم حقی بر گردن امت دارد. پروردگار عالم نیز به بندگان عالم حقی دارد. بندگان در نیمه شعبان این حقوق را باید احیا و ادا کنند.

بهرام دلیر ادامه داد: درحوزه فقه هم احیای حلال‌ها و زنده کردن شریعت محمدی و مذهب جعفری و راه امام زمان (عج) است تا تمام انحرافات و کج روی‌ها و مدعیان دروغین مهدویت و رهایی بخشی انسانیت را هم بشناسیم و هم تیشه به ریشه این افکار بزنیم. در حوزه جغرافیای اندیشه، اندیشه امامت و ولایت علی بن ابیطالب (ع) و اولاد علی (ع) را که در رأس این هرم، پیامبر گرامی اسلام (ص) است که هم صاحب ولایت است و هم رسالت، احیا کنیم. باید به اخلاق‌ها، عدالت‌ها و انصاف‌ها آراسته شویم و از ظلم‌ها، ستم‌ها، استبدادها و دیکتاتوری‌ها که تجربه تلخ بشری است از همه این مقوله‌ها دوری کنیم.

وی سپس گفت: ظهور امام زمان (عج) علائمی دارد. چه بسا این علائم ظهور در طول تاریخ بارها تکرار شده و ما نمی‌دانیم که این علائم کدام شأن قطعی است. علائم قرائنی است اما نمی‌توان گفت کدام یک قطعی است. لذا آن‌هایی که در رابطه با امام زمان (عج) و مهدویت کتاب نوشته اند گاهی علائم را قطعی دانسته اند و گاهی صرفاً نشانه دانستهاند. به نظر بنده هیچ نشانه‌ای را نمی‌توان نشانه قطعی و نهایت نشانه‌ها دانست. آیت الله مشکینی در درس‌هایشان فرمودند که این نشانه‌ها بارها تکرار شده و می‌شوند. ما نمی‌دانیم و نهایت این کار انطباق است. چه بسا بشر در انطباق اشتباه کند.

بهرام دلیر اضافه کرد: برخی یکی از نشانه‌های نزدیک به ظهور را جنگ جهانی سوم می‌دانند. این را از برخی روایات در می‌آورند که می‌گوید یک سوم بشریت از بین می‌روند و می‌میرند. آیا این نیاز به جنگ جهانی دارد؟ دیدیم که کرونا هم می‌تواند یک سوم جمعیت جهان را از بین ببرد. پس لزوماً نیازی به جنگ جهانی نیست. پس نباید اینها را نشانه‌های قطعی و نهایی بدانیم و چه بسا این نشانه‌ها در طول تاریخ تکرار شده و می‌شوند. برخی نشانه‌های قطعی را که برای ظهور آن حضرت می‌شمارند، صاحبان کتاب و محققان بزرگ از روایات استخراج کرده‌اند و چه بسا در طول تاریخ تکرار شود. مثلاً جنبش ترقی خواهان مردم یمن یا جنبش ارتجاعی سفیانی نشانه‌هایی است که در کتاب‌ها گفته شده است.

وی در ادامه گفت: نباید در سخنرانی‌ها بگویند مثلاً این آخرین عید نوروز است که بدون امام زمان (عج) می‌گذرانیم. اما شاهد هستیم سال هاست که از بیان این سخن می‌گذرد. به نشانه‌ها خیلی دامن زدن، بازی با باورهای مردم است. برخی از این نشانه‌هایی که داریم حدس و گمانه زنی است و نمی‌توانیم بگوییم یقیناً درست است. پیشنهادی که من در این زمینه دارم این است که سرورانی که عشق به امام زمان (عج) دارند، چند کتاب تحقیقی مطالعه کنند و دانش و معرفت کسب کنند. به برخی گفته‌ها دل ندهند. ما وظایفی داریم. همه عزیزانی که به ظهور باور دارند برای ظهور امام زمان دعا کنند. وظیفه اول انتظار فرج و وظیفه دوم دعا برای سلامتی حضرت و تعجیل در ظهور است. ترک گناهان بستری برای ظهور امام زمان (عج) فراهم می‌کند.

بهرام دلیر همچنین عنوان کرد: عده‌ای در نیمه شعبان صرفاً ظاهرگرایی را دامن می‌زنند. مراد و هدف از فراهم کردن شرایط ظهور امام زمان این نیست. باید باورها و اخلاق و آئین مان را بازسازی کنیم. با این کارها می‌توانیم زمینه ظهور حضرت را فراهم کنیم. انقلاب اسلامی با نیمه شعبان گره خورده است. در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از کلید واژه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی نیمه شعبان است. آن زمانی که امام راحل نیمه شعبان را جشن گرفتند مأمورین حکومتی امام را دستگیر می‌کنند و انقلابی‌ها بیانیه می‌دهند که ما امسال جشنی به نام نیمه شعبان نداریم چون حکومت و رژیم پهلوی نایب بر حق امام زمان (عج) را دستگیر کرده است.

وی سپس اظهار داشت: هر سال که نیمه شعبان می‌شد، امام راحل و شعارهای انقلابی در نیمه شعبان احیا می‌شد. لذا نیمه شعبان هم با تأسیس انقلاب اسلامی، هم با بقای حکومت اسلامی و هم با استمرارش پیوند خورده است. لذاست که همه کسانی که به این انقلاب دلبسته اند می‌گویند این انقلاب ان شاءالله به صاحب اصلی اش برسد. یعنی امام راحل و ولایت فقیه صاحب این انقلاب نیستند. اینها امانت‌دار این انقلاب هستند و صاحب اصلی انقلاب و صاحب اصلی طرفداران مستضعفین، حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف است.

بهرام دلیر در پایان گفت: اگر می‌خواهیم انقلاب به دست حضرت برسد باید در مدیریت و سیاست گذاری ها از اندیشه‌های امام زمان (عج) بهره ببریم. اندیشه امام زمان (عج) چیزی جز اندیشه قرآنی نیست. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ». باید تبعیض‌ها را ریشه کن کنیم. تفاوت‌ها باشند اما تبعیض‌های ظالمانه نباشند. ظلم نباید باشد. هر ظلمی که اتفاق بیفتد ظهور را به تأخیر می‌اندازد. فراهم کردن زمینه ظهور امام زمان (عج) احیای عدل است. این افکار که ظلم و استبداد را بیشتر کنیم تا امام زمان بیاید، افکار انحرافی و غلط است. اسلام طرفدار ظلم و ستم نیست. دین ما طرفدار عدل است. لذا اینکه با بیشتر کردن ظلم و ستم بخواهیم ظهور را نزدیک تر کنیم اندیشه‌ای انحرافی و غلط است.

انتهای پبام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.