۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 700691

یادداشت/

طراحی صندوق حمایت از کسب و کارها

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی

حمایت از کسب و کارهای تولیدی و خدماتی مؤلفه مهمی در حفظ اشتغال و تولید کشور است، بنابراین در حال حاضر نیازمند تنظیم و طراحی بسته‌های حمایتی برای اکنون و دوران پساکرونا هستیم تا روال عادی به بازار و کسب‌وکارها بازگردد. ‌

حمایت از کسب و کارهای تولیدی و خدماتی مؤلفه مهمی در حفظ اشتغال و تولید کشور است، بنابراین در حال حاضر نیازمند تنظیم و طراحی بسته‌های حمایتی برای اکنون و دوران پساکرونا هستیم تا روال عادی به بازار و کسب‌وکارها بازگردد. ‌ طبیعی است در چند ماه آینده یعنی بین ۴ تا ۶ ماه وضعیت کسب و کارها و تولیدی‌های زیان‌دیده سامان نمی‌گیرد، بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر دولت‌ها و کشورهای درگیر بحران کرونا که حمایت‌های متعددی از بخش خصوصی و کسب و کارهای تولیدی و خدماتی به شمار آورده‌اند باید بسته‌های حمایتی مختلفی تعریف کند تا بخشی از ایستادگی و توقف ناخواسته‌ای ‌که برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده جبران شود.

امروز همه کشورهای درگیر بحران کرونا به دنبال اتخاذ تمهیداتی برای پوشش دادن زیان‌های تحمیل شده به بخش خصوصی هستند. طبیعی است که بودجه دولت نمی‌تواند به طور کامل زیان‌های وارد شده را پوشش دهد، بنابراین برای یکسری پرداخت‌ها یا اقساط وام‌های حمایتی دولت به کسب و کارها فرصت‌های چند ماهه داده شود، علاوه بر آن پس از دوران پساکرونا برای پرداخت حق بیمه، مالیات، هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن به مردم و صاحبان کسب و کارها مهلت یک تا دو سال داده شود تا علاوه بر عدم‌تحمیل فشار به مردم و فعالان اقتصادی، بودجه هزینه شده دولت به این صندوق بازگردانده شود. در این شرایط دولت با بردن لایحه‌ای به مجلس تمام هزینه‌های عنوان شده را مصوبه بگیرد تا منبع پرداختی آن مشخص و جزئیات آن شفاف‌سازی شود.

به هر حال حمایت دولت از واحدهای تولیدی یا خدماتی که چندین ماه فعالیتی نداشته‌اند بسیار ضروری است، چرا که مالک تا حدی می‌تواند از اجاره ملک خود بگذرد. کرایه ملک یا مسکن بسیاری از موجرها خرجی زندگی آن‌ها محسوب می‌شود، بنابراین طراحی صندوقی برای بازپس دادن اقساط وام دولت پس از یک تنفس یک یا دوساله اولویتی انکارناشدنی است. متأسفانه راهکاری غیر از این پیش پای کسب و کارها و دولت وجود ندارد، بنابراین دولت باید یک بسته کامل به صورت لایحه به مجلس ببرد تا پس از گرفتن مصوبه، منبع و هزینه موردنیاز حمایتی از اصناف و کسب و کارها را تخصیص دهد.

یارانه یک‌میلیون تومانی با سود ۱۲درصدی تنها می‌تواند بخش کوچکی از موادغذایی خانوار را تأمین کند، بنابراین برای بررسی همه‌جانبه چگونگی حمایت‌های مؤثرتر کار کارشناسی واجب است تا زندگی روی روال عادی قرار گیرد، بنابراین ایجاد صندوق حمایت از اقتصادهای کرونا برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک بسیار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.