اواخر سال ۹۶ بود که در گزارشی مردمی که اتفاقاً مسئولانی از شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل مسکن و شهرسازی نیز در آن جمع حضور داشتند مسائل و معضلات پیرامون کال زرکش را به چالش کشیدیم.

 مسئولان فقط آمدند و عکس یادگاری گرفتند

هاشم رسائی‌فر/

اواخر سال ۹۶ بود که در گزارشی مردمی که اتفاقاً مسئولانی از شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل مسکن و شهرسازی نیز در آن جمع حضور داشتند مسائل و معضلات پیرامون کال زرکش را به چالش کشیدیم.

در آن گزارش که دستمایه آن جریان‌های اتفاق افتاده در جلسه مردم روستاهای چهل حجره، امیرآباد و صیدآباد با مسئولان یاد شده بود قول‌های خوش‌رنگ و لعابی به مردم داده شد که نوید روزهای خوش حتی تا نیمه‌های سال ۹۷ می‌داد. ساماندهی کال زرکش، دیوارکشی ساحلی، ایجاد فضای سبز در حاشیه کال و البته چاره‌اندیشی برای معضل معتادان متجاهری که در حواشی کال دیده می‌شوند از جمله این قول‌ها بود که نه تنها سال ۹۷ به ثمر نرسید بلکه ابتدای سال ۹۸ نیز که سیلاب‌های اول سال اتفاق افتاد سبب شد تا مشکلات زیادی برای اهالی ساکن در حاشیه کال زرکش به وجود آید. آنچه آن روزها واقع شد موجب شد تا شرکت آب منطقه‌ای اقدام‌های اولیه از جمله لایروبی قسمتی از کال را انجام دهد اما حضور شخص استاندار در محل و قول‌هایی که باز هم داده شد یک بار دیگر داستان ساماندهی کال زرکش را رسانه‌ای کرد. تهیه طرح و نقشه مورد نیاز و ورود داستان ساماندهی به انتخاب پیمانکار در مدت زمانی کوتاه و البته زمزمه اختصاص بودجه ۸ میلیارد تومانی برای به سرانجام رسیدن طرح ساماندهی کال زرکش از جمله همان قول‌هایی بود که از فروردین و اردیبهشت و پس از بازدید استاندار خراسان رضوی از کال زرکش رسانه‌ای شد. پس از آن با وجود قول‌هایی که داده شده بود هیچ اقدامی نشد و خبری از ساماندهی کال جایی منتشر نشد!

کال زرکش مثل سابق به حال خودش رها شد و مکانی برای تجمع فاضلاب رها شده، انباشت نخاله‌های خانگی و ساختمانی و منبعی بالقوه برای شیوع بیماری‌های متعدد بهداشتی شد. سال ۹۹ که شروع شد سر و کله باران‌های رگباری و سیلابی پیدا شد. سیلاب به زرکش برگشت و مثل همیشه مشکلات مردم بالا گرفت. نه پیمانکاری تاکنون معرفی شد، نه طرحی اجرا گردید و نه دیواری کشیده شد و ساماندهی کال زرکش هم در همان حد عکس و تصویر گرفتن مسئولان و قول‌هایی که هیچ گاه عملی نشد باقی ماند!

قول‌هایی که داده شد و کاری که انجام نشد

یکی از اهالی روستای چهل حجره در مورد آنچه در حاشیه کال زرکش پس از باران‌های سیلابی اخیر اتفاق افتاد، می‌گوید: باران‌های اخیر که بارید یک بار دیگر اوضاع کال زرکش برای ما همسایگان این کال بحرانی شد. مشکلات به حدی زیاد شد که در مواقعی حتی در پایین‌دست کال سبب اختلال در تردد مردم اطراف شده بود.

او در مورد قول‌هایی که مسئولان برای ساماندهی کال زرکش داده بودند نیز گفت: آقایان فقط آمدند عکس‌هایشان را گرفتند و رفتند! سال گذشته جز یکی دو روزی کار لایروبی، دیگر کار خاصی برای این موضوع انجام نشد و کال به همان شرایطی که قبل داشت رها شد. پرسش من این است چرا آقایان وقتی که مشکلی پیش می‌آید قول و حرف می‌زنند وقتی که زمان می‌گذرد دیگر یادشان می‌رود که چه گفته‌اند و وظیفه‌شان در قبال حرفی که به مردم زدند چه بوده است.

مرد میانسالی از اهالی روستای امیرآباد نیز در مورد آنچه قرار بوده برای ساماندهی کال زرکش اتفاق بیفتد و تاکنون محقق نشده است، گفت: در طول سال‌های گذشته حرف‌های زیادی از زبان مسئولان شنیدیم که هر بار به نوعی به قول خودشان قرار بوده اوضاع کال را ساماندهی کنند اما تاکنون هیچ کدام از آن‌ها محقق نشده است! آخرین مورد آن به اختصاص بودجه‌ای ۸ میلیارد تومانی برمی‌گردد که گفته شد زمانی که استاندار به اینجا آمد مسئولان قولش را برای ساماندهی کال زرکش داده بودند اما آن هم پس از حدود یک سال هنوز به سرانجام نرسیده و اوضاع کال همان است که بوده.

طرح ساماندهی لنگ اعتبار!

مهندس ترشیزی، مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص اینکه چرا با وجود قول‌هایی که مسئولان برای ساماندهی کال زرکش داده‌اند هنوز اقدامی جامع برای این موضوع صورت نگرفته است، گفت: مشکل اساسی در مورد ساماندهی کال زرکش موضوع اعتبار مورد نیاز است که با وجود اعلام ۸ میلیارد تومان بودجه‌ای که سال ۹۷ برای این طرح مورد نیاز بود این بودجه اختصاص نیافت و حتی هزینه‌هایی که برای لایروبی کال در ابتدای سال ۹۸ صورت گرفته از محل بودجه‌های جاری شرکت آب منطقه‌ای بوده است.

وی در ادامه افزود: تا جایی ما اطلاع داریم اداره کل مسکن و شهرسازی با همراهی شهرداری قرار است از محل اعتبارات بازآفرینی شهری بودجه مورد نیاز طرح را اختصاص داده تا کار روی روال خود قرار بگیرد حتی نامه‌ای هم در این زمینه به وزارتخانه زده شده تا برای این موضوع اعتبار در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.