۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 702263

یادداشت

جنگ زرگری فیل و الاغ این بار بر سر ماراتن ۲۰۲۰

حسن عابدینی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل

جنگ زرگری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی با نزدیک شدن به ماراتن انتخابات ۱۳ آبان ۹۹ (سوم نوامبر ۲۰۲۰) هر روز ابعاد بیشتر و رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.

قدس آنلاین: جنگ زرگری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی با نزدیک شدن به ماراتن انتخابات ۱۳ آبان ۹۹ (سوم نوامبر ۲۰۲۰) هر روز ابعاد بیشتر و رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد. از ابتدای اریکه ترامپ بر مسند قدرت در کاخ سفید، نزاع میان فیل‌ها و الاغ‌ها (نماد دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه) آغاز شد. از انگ سیاسی گرفته تا بهره‌برداری از هر فرصت برای ضربه زدن به رقیب در چهار سال گذشته مدنظر دو جناح رقیب بوده است. اما این بار نه پرونده موسوم به «اوکراین گیت»، نه ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و حتی نه حتی افتضاح ترامپ در مدیریت بحران کرونا سوژه نزاع دو طرف است، بلکه اکنون اتهام‌زنی رهبران دموکرات در مورد احتمال تعویق انتخابات از سوی ترامپ موضوع چالش بین دو طیف رقیب شده است.

بر این اساس در دو روز گذشته جو بایدن، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هشدار دادند ممکن است ترامپ که اکنون به سبب مدیریت نادرست بحران کرونا زیرفشار افکار عمومی قرار دارد، برای تضمین پیروزی خود در این رقابت‌ها، انتخابات سوم نوامبر را به تعویق بیندازد. دونالد ترامپ یک بازیگر ماجراجو و البته کم‌خرد در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است. رفتارهایی که پیشتر از سوی او صورت گرفته، نشان داده وی در راه دست یافتن به منافع فردی از زیر پا گذاشتن قوانین ملی و بین‌المللی هیچ ابایی ندارد. اینکه به خاطر اهداف شخصی روزانه دست‌کم هشت دروغ می‌گوید خود نشان می‌دهد وی یک سیاست مدار اپورتونیسم «opportunism» (فرصت‌طلب) است؛ بنابراین هیچ تضمینی بر پایه اصول خردگرایانه وجود ندارد که بگوییم ترامپ اکنون برای دستیابی به منافع خود چنین حماقتی را انجام نخواهد داد. خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، یونسکو، معاهده آب و هوایی پاریس، لغو کمکه‌ای ایالات متحده به آنروا (آژانس کمک‌رسانی به آوارگان فلسطینی) و سازمان بهداشت جهانی که همین اواخر اتفاق افتاد همگی این بی‌ثباتی دونالد در تصمیم‌گیری را نشان دادند.

رئیس جمهور ایالات متحده برای انتخابات پیش رو تنها یک برگ برنده داشت و آن هم ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بود که تحت تأثیر بحران کرونا همین نقطه قوت هم از بین رفته است. او در حوزه سیاست خارجی هیچ دستاوردی برای ارائه به افکار عمومی و رأی دهندگان ندارد. دروغ‌های متعدد او که زبانزد خاص و عام است سرمایه اجتماعی او را نیز در چهار سال گذشته سوزانده است. آخرین نظرسنجی‌ها نیز حاکی از آن است که ترامپ بین ۵ تا ۸ درصد از جو بایدن عقب افتاده و به همین دلیل ممکن است در حالی که از باختن نگران است، وسط بازی زیر صفحه شطرنج زده و صحنه را به هم بزند. ترامپ پیشتر نیز به همین شیوه متوسل شد. او هنگامی که در پرونده اوکراین گیت زیر گیوتین استیضاح کنگره قرار داشت با بیان اینکه اگر استیضاح شوم، مردم شورش می‌کنند! ثابت کرد برای او هدف، وسیله را توجیه می‌کند. یعنی او فردی است که برای رسیدن به هدفش حاضر است تمام قواعد اخلاقی و حقوقی را فدا کند و از این امر هیچ ابایی ندارد.

اما اکنون برای تحقق نیت احتمالی ترامپ در تعویق یا لغو انتخابات آمریکا یک سنگ بزرگ بر سر راه او قرار دارد و آن هم جلب نظر کنگره است. در صورت هر مانور رئیس جمهور برای تعویق انتخابات، این تصمیم باید به تصویب دو مجلس نمایندگان و سنا برسد، چیزی که با توجه به تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان غیرمحتمل به نظر می‌رسد. بنابراین احتمال بسیاری ضعیفی وجود دارد که انتخابات آبان ماه به تأخیر افتد یا لغو شود؛ چراکه این اقدام از حوزه اختیارات رئیس جمهور آمریکا خارج است. به نظر می‌رسد اظهارات رهبران دموکرات در آستانه انتخابات را باید در ادامه جنگ قدرت و با هدف هشدار دادن به ترامپ برای پرهیز از هرگونه ماجراجویی آن هم در آستانه این ماراتن تعبیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.