۸ آذرماه بود که به بهانه انتشارتازه ترین کتاب سوسن طاقدیس با عنوان «دخترک موفرفری» با او تماس گرفتم. اولین بار با صدایی خسته و گرفته،   گفت: «حالم خوب نیست بعد ازظهر تماس بگیرید.» و کلی عذرخواهی کرد.

قدس آنلاین :۸ آذرماه بود که به بهانه انتشارتازه ترین کتاب سوسن طاقدیس با عنوان «دخترک موفرفری» با او تماس گرفتم. اولین بار با صدایی خسته و گرفته،   گفت: «حالم خوب نیست بعد ازظهر تماس بگیرید.» و کلی عذرخواهی کرد. بعدازظهر برای دومین بار تماس گرفتم هنوز گرفتگی صدای سوسن طاقدیس خوب نشده بود  اما پاسخ سوال های من را داد. این آخرین گفتگوی من با بانوی شاعر و نویسنده بود  تا اینکه چند روز پیش خبر درگذشت ایشان همه را داغدار کرد و تلخی اردیبشهت ماه را برای ما به جا گذاشت.   در این چند روز درگذشت این بانوی بزرگوار، شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان بسیار گفته اند و نوشته اند.

صفحه ادب و هنر روزنامه قدس در یک ادای دین به این شاعر به معرفی کوتاهی از آثار او می پردازد. آثاری که یا به تازگی منتشر شده اند و یا  قرار است در آینده توسط چند نشر به باار کتاب بیاید تا نشان دهد نویسندگان، شاعران و هنرمندان همیشه زنده اند چون کلمه زنده است.  

سوسن طاقدیس نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در سال ۱۳۳۸ در شیراز به دنیا آمد. فعالیت داستان نویسی حرفه‌ای خود را با نوشتن داستان «بابای من دزد بود» در کیهان بچه‌ها آغاز کرد.

این شاعر و نویسنده  سال ۱۳۸۶ موفق شد برای کتاب قدم یازدهم جایزه کتاب سال را دریافت کند. لوح تقدیر دانشگاه الزهرا(س) برای مجموعه فعالیت هنری، لوح سپاس از مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری سال ۱۳۷۹، جایزه پروین اعتصامی برای کتاب «شما یک دماغ زرد ندیدید؟» سال ۱۳۸۴ تعدادی دیگر از جوایز طاقدیس است.

او آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است که «قدم یازدهم»، «زرافه من آبی است»، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، «دخترک و فرشته‌اش»، «بزغاله‌های سبز»، «یکی بود» و «جوراب سوراخ»، «فرفری و فرفری و فرفری» و «قایم موشک فیلی» چاپ شده است.  کتاب‌های «بره آهو»، «این طرف ترگل آن طرف ورگل» و «مثل بوی باران» که به‌نشر از او در دست چاپ دارد گواه ارادت عاشقانه و احساس شاعرانه‌ او به برگان دین ماست.  

یکی از هنرهای سوسن طاقدیس این بود که به صورت تخصصی در یک حوزه کار کرد و مانند بسیاری از نویسندگان از این شاخه به آن شاخه نپرید و توانست در حوزه خردسال با خلق رمان، داستان، بازآفرینی و بازنویسی کارهای خوب و ماندگاری انجام دهد.

البته او همیشه انتقادی هم به آثاری که برای گروه سنی خردسال در بازار کتاب وجود دارد، داشت. در آخرین گفتگو با روزنامه قدس گفته بود: «متاسفانه بازار کتاب به نوعی است که تا اثری به شاعر یا نویسنده ای پیشنهاد می شود، بدون توجه به تخصص آن کار را انجام می دهند در حالی که شاعر و یا نویسنده باید به موضوع و جامعه هدف اشراف داشته باشد. شاعران فکر می کنند تولید اثر برای خردسالان یعنی شعر سرودن در خصوص لباس پوشیدن، خوبیدن به موقع در شب و یا درست غذا خوردن. در حالی که بچه ها در ماه های اولیه زندگی شان به آواها توجه می کنند و این صداها ذهن بچه را آماده شنیدن صحبت های اطرافیان می کند، نویسنده وشاعر باید با توجه به این ویژگی رشد خردسال دست به خلق اثر ادبی برای آن ها بزند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.