حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان به فرمایش پیامبر اکرم(ص)، ماه مغفرت و برکت و رحمت الهی است، گفت: ماه رمضان فرصت بسیار نیکویی برای مبارزه با نفس اماره است و خدا بندگانش را در این ماه به ضیافت خود دعوت کرده است.

رمضان ماه مبارزه با نفس اماره است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: خداوند در مسیر زندگی شما فرصت‌های نیکی را گذارده است و سعی کنید از آن‌ها استفاده کنید. بهترین مصداق برای فرصت‌های نیک در زندگی که باید از هر لحظه آن استفاده کنیم فرصت ماه مبارک رمضان است. ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است که اخلاقمان را عوض کنیم، ماه جنگ با خود و امیال نفسانی است.
وی اضافه کرد: در ماه‌های دیگر ما معمولا محکوم غرایز و امیال خود هستیم و اگر گرسنگی و تشنگی بر انسان نهیب بزند، فورا به آنها پاسخ می‌دهد. ولی در ماه مبارک رمضان اگر این غرایز به انسان فشار بیاورد انسان در برابر آن‌ها می‌ایستد و با این ایستادن تقویت می‌شود.
حجت الاسلام راشد یزدی با تاکید بر اینکه نبرد با نفس اماره و شیطان درونی از جنگ‌های بیرونی سخت‌تر است و انسان را نیرومندتر می‌کند، خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده است: «شجاع ترین انسان‌ها کسانی هستند که می‌توانند بر نفس اماره و هوا و هوس خود غالب شوند»؛ یعنی اگر با نفسمان و آنچه خلاف سلامتی و زندگی سالم است بجنگیم بالاتر از این است که با کسی دست و پنجه نرم کنیم و او را به خاک بمالیم، مفهوم جهاد اکبر هم همین است که انسان نگذارد غرایزش طغیان کند و آمال و آرزوهایش سر بلند کند و به او ضربه بزند.
وی ادامه داد: همه افراد نمی‌توانند در برابر گناه بایستند؛ یوسفی می‌خواهد که چنین نیرویی داشته باشد تا وقتی به او پیشنهاد گناه می‌شود بگوید معاذالله، خاصیت روزه هم همین است که انسان را پرهیزگار می‌کند.
این کارشناس دینی با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونََ» اظهار کرد: خدا در این آیه از سوره بقره می‌فرماید:‌ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما مقرّر گردید، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید». یعنی می‌توانید در برابر شیطان مقاومت کنید و شیطان بر شما کارگر نشود. نفس اماره قدرت بسیاری دارد ولی یک ماه در رمضان به جنگش می‌رویم و پایان ماه انسان بسیار نیرومندی می‌شویم. یعنی اراده انسان به وسیله روزه گرفتن تقویت می‌شود و این لازمه زندگی است.
وی با بیان اینکه خداوند با دستورات خود پایه سلامتی درونی انسان را به طور ریشه‌ای فراهم کرده است افزود: به فرمایش پیامبر(ص) افضل اعمال در ماه رمضان این است که انسان گناه نکند. حضرت امیرالمومنین(ع) هم می‌فرمایند: گناه نکردن بهتر از ثواب کردن است؛ یعنی واقعا انسان باید توجه داشته باشد که در این ماه، در مقابل هر حرامی بایستد و در برابر هر واجبی نرم شود، کار واجب را انجام دهد و ترک معصیت کند.
وی اضافه کرد: ما همیشه می‌گوییم «اللهم الرزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة» و این توفیقی است که در ماه مبارک رمضان بیشتر شامل حال انسان می‌شود؛ خداوند در این ماه ما را به دعا، استغفار از گناهان و شکرگزاری از نعمت‌ها دعوت کرده است زیرا می‌خواهد ما را اجابت کند و بیامرزد: گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه نیست.
حجت الاسلام راشد یزدی گفت: امیدوارم همه افراد از فرصت نیکوی رمضان و این ضیافت الهی به خوبی استفاده کنند:
حیف است از این مرتبه بیزار گذشتن/ ناچیده گل از گوشه گلزار گذشتن
در کوی نگار از سر دیدار گذشتن/ چون رو دهد اقبال به ادبار گذشتن

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.