هر ساله با شروع ماه رمضان و افزایش مصرف برخی از اقلام خوراکی شاهد اندکی افزایش قیمت در این دسته از اقلام هستیم که تا حدودی می‌توان گفت منطقی به نظر می‌رسد و با همان قاعده افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت می‌شود هست.

بال و پر صنعت مرغداری را نریزیم!

هر ساله با شروع ماه رمضان و افزایش مصرف برخی از اقلام خوراکی شاهد اندکی افزایش قیمت در این دسته از اقلام هستیم که تا حدودی می‌توان گفت منطقی به نظر می‌رسد و با همان قاعده افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت می‌شود هست.

یکی از این اقلام در بخش مواد پروتئینی که شاید بتوان گفت اصلی‌ترین ماده مصرفی بیشتر خانوارهای ایرانی است گوشت مرغ است که در چند سال اخیر نوسان‌های قیمتی آن موجب بروز حاشیه‌های متعدد و متفاوتی شده است.

 عده‌ای از مرغداران فعالیت در این حرفه را متوقف کردند و عده‌ای نیز تولید خود را به حداقل رساندند و خلاصه اینکه با نگاهی به تمام اتفاق‌های رخ داده می‌توان نتیجه گرفت هم مصرف‌کننده از قیمت مرغ گلایه دارد و هم تولیدکننده نسبت به آن معترض است.

بنابراین به بهانه ماه رمضان و افزایش مصرف این ماده غذایی نگاهی به وضعیت این صنعت در استان داشتیم تا چشم‌اندازی تقریبی از آینده این بازار در هفته‌های بعد داشته باشیم.

در ابتدا از حوزه مدیریت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی وضعیت ذخایر گوشت مرغ را جویا شدیم که میرزایی به عنوان روابط عمومی این حوزه گفت: خوشبختانه هیچ کمبودی از لحاظ ذخایر نداریم و به محض بروز اختلال در میزان عرضه گوشت مرغ در بازار ذخایر موجود برای کنترل قیمت‌ها وارد بازار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل استقبال خوب شهروندان از گوشت‌های منجمد که با قیمت مناسبی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تعادل خوبی در بازار ایجاد شده و نوسان‌های قیمتی شدیدی در بازار ایجاد نمی‌شود.

•        تولید گوشت مرغ در شرایط سخت

اما فعالان صنعت مرغداری بر این باورند که تصمیم‌های غیرکارشناسانه در این حرفه موجب شده تا مرغداران در شرایط سختی قرار بگیرند و متحمل زیان شوند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به مجوزهای صادر شده برای جوجه‌ریزی در فروردین ماه نباید شاهد کسری تولید و کمبود گوشت مرغ در استان باشیم.

جمشیدی افزود: بر اساس آماری که داریم مجوز ۷میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه در فروردین ماه صادر شده که ۵میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که سهمیه عادی استان حدود ۶میلیون قطعه است و از سوی دیگر به دلیل آن‌که استان‌های گلستان و سمنان هم تولید مازاد دارند و مشهد به عنوان بازار هدف تولید مازاد این استان‌ها شناخته می‌شود لذا در بخش تولید مرغ گوشتی هیچ کمبودی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: مشکل اصلی مرغداران در بخش تأمین نهاده و به طور خاص ذرت و سویا است؛ چراکه هرچند متولیان دولتی مدعی هستند این اقلام با ارز دولتی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند اما به طور قطع با همان قیمت به دست مرغدار نمی‌رسد، به طور مثال هم اکنون با محاسبات قیمت‌های ۴۵ روز گذشته دان مرغ که متوسط ۳هزار و ۳۰۰تومان حساب کرده‌ایم هر کیلو مرغ برای مرغدار ۹هزار و ۷۳۵ تومان تمام می‌شود ولی باید به قیمت ۶هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد یعنی در هر کیلو مرغ بیش از ۳هزار و ۵۰۰ تومان متضرر می‌شود.

او اظهار کرد: سوء‌مدیریت بخش خصوصی ناشی از سوء‌مدیریت دولتی در این صنعت موجب شده تا مرغدار نتواند تولید ارزان و باکیفیت داشته باشد. چگونه ممکن است با نهاده‌ای که سخت و با نوسان قیمت زیاد خریداری می‌شود تولید مناسب و ارزان داشت. از سوی دیگر سال گذشته با ورود دستگاه‌های قضایی و نظارتی قیمت ثابتی برای مرغ تعیین شد که فروش بالاتر از آن ممنوع است در حالی که چنین تصمیمی برای نهاده‌ها گرفته نشد تا قیمت در این بخش هم ثابت باشد بنابراین در حال حاضر و با وجود افزایش شدید قیمت نهاده‌ها قیمت فروش مرغدار همچنان ثابت مانده و نتیجه آن چیزی جز زیان نیست.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی خراسان رضوی گفت: متأسفانه با وجود وعده‌ای که دولت داده بود که چیزی گران نمی‌شود قیمت ذرت و سویا افزایش یافته و معلوم نیست چه کسانی از این گرانی سود می‌برند. به نظر بنده عده‌ای سودجو در تشکل‌ها لانه کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده از قیمت مناسب محصولات بهره‌مند شوند و به هر طریقی شده به دنبال سود بیشتر خودشان هستند.

از سوی دیگر دولت در حق تولیدکننده اجحاف کرده و خرید تضمینی ندارد و تنها بر رعایت قیمت اعلامی تأکید دارد و کمتر به بحث فراآیند واردات و قیمت نهایی نهاده‌ای که به دست مرغدار می‌رسد نظارت دارد لذا همین شرایط موجب شده تا ظرفیت تولید ما که ۴میلیون تن است بالاتر از ۵/۲ میلیون تن نرود در حالی که بازار مصرفی چون افغانستان را داریم که هر چه تولید کنیم می‌توانیم آنجا به فروش برسانیم و در داخل نیز از طریق افزایش تولید زمینه اشتغال تعداد زیادی را فراهم کنیم.

جمشیدی ایجاد تشکل‌های موازی با هم را یکی دیگر از آفات مدیریتی این صنعت دانسته و گفت: متأسفانه در حال حاضر در تهران و مشهد سه اتحادیه مرغداران گوشتی وجود دارد که هر کدام به روش خودشان به مدیریت امور می‌پردازند و در مجموع می‌توان گفت این روزها تعداد زیادی از تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها کارایی لازم و منطبق با فلسفه وجودی خودشان را ندارند و به طور مثال اتحادیه‌ای که باید تولیدکننده باشد تنها به توزیع‌کننده واردات تبدیل شده است.

وی افزود: با تمام این اوصاف باید نگران افزایش قیمت نهاده‌ها در آینده بود؛ چراکه با توجه به شرایط موجود افزایش قیمت نهاده‌ها هزینه تولید را بسیار بالاتر خواهد برد که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

این فعال باسابقه صنعت مرغداری که به گفته خودش از ابتدای سال ۹۷ فعالیت در این صنعت را کنار گذاشته به نکته دیگری اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد باید متولیان بحث امنیت غذایی و بیشتر از آن خود مردم در این بخش مطالبه جدی داشته باشند؛ چراکه به گفته جمشیدی لاشه مرغی که بیش از ۵/۱ کیلو وزن دارد ارزش غذایی چندانی ندارد.

او گفت: بر اساس استانداردها گوشت مرغ با اضافه وزن ارزش غذایی خود را تقلیل می‌دهد از پروتئین به چربی و فیبر تبدیل می‌شود از سوی دیگر خریدار بخش زیادی از این چربی‌ها را دور می‌ریزد به نوعی بخشی از منابع ملی از این طریق هدر می‌رود پس اگر شرایط بازار به نحوی باشد که مرغدار به جای نگهداری بیشتر مرغ‌ها در هر دوره تعداد دوره‌های جوجه‌ریزی را افزایش دهد هم تولید بیشتری دارد و هم اینکه گوشت مرغ مرغوب‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد ولی متأسفانه در شرایط فعلی عملاً محصولی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد از کیفیت اصلی فاصله دارد و مرغدار هم به نوعی مجبور است هزینه بیشتری متحمل شود تا وزن مرغ بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.