اعتراف دولت سوئیس مبنی بر برآورده نشدن انتظارات از کانال «توافق تجارت بشردوستانه سوئیس» و فرافکنی آمریکایی‌ها درباره همکاری نکردن ایران، در حالی مطرح می‌شود که وزارت خزانه داری آمریکا در اسفند سال گذشته اعلام کرد ساز و کار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران به طور کامل عملیاتی شده و مجوز انجام تراکنش با بانک مرکزی ایران در چارچوب این ساز و کار را صادر کرده است.

رو شدن حقه آمریکایی با کانال نمایشی

 قدس آنلاین: یک رسانه آمریکایی روز جمعه خبر داد کانال «توافق تجارت بشردوستانه سوئیس» که با تأیید دولت آمریکا و به منظور تسهیل در تجارت کالاهای اساسی، صادرات دارو و دیگر اقلام به ایران ایجاد شده بود، کندتر از حد انتظار بوده و در واقع به تبادلات خاصی منجر نشده است.

یکی از سخنگویان دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس که بر این کانال نظارت می‌کند، در همین رابطه گفته است: هیچ تراکنشی انجام نشده است. متاأسفانه کل این فرایند به دلیل شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ کندتر از حد انتظار بوده است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا نیز سعی دارد در ماجرای کرونا و تحریم های دارویی علیه کشورمان، به نوعی ایران را مقصر جلوه دهد و عنوان کند که دولت ایران پیشنهاد کمک بشردوستانه آمریکا رد کرده است.

البته اعتراف دولت سوئیس مبنی بر برآورده نشدن انتظارات از این کانال مالی و فرافکنی آمریکایی‌ها درباره همکاری نکردن ایران در حالی مطرح می‌شود که وزارت خزانه داری آمریکا در اسفند سال گذشته اعلام کرد ساز و کار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران به طور کامل عملیاتی شده و مجوز انجام تراکنش با بانک مرکزی ایران در چارچوب این ساز و کار را صادر کرده است.

سایه سنگین ترس از آمریکا بر مبادلات ایران و اروپا

با اینکه دولت آمریکا با توافق درباره راه اندازی کانال بشردوستانه میان سوئیس و ایران سعی دارد تا به نوعی تبادلات ایران با برخی دولت‌های مورد تأیید خود به‌صورت قطره چکانی و محدود انجام شود تا از طریق آن از یک‌سو بر تراکنش و فعالیت کانال نظارت داشته باشد و هم از سوی دیگر چهره انسان‌دوستانه‌ای از خود به نمایش بگذارد، اما واقعیت این است که برخلاف تمامی ادعاهای آمریکایی مبنی بر مستثنا شدن اقلام دارویی و کشاورزی از فهرست تحریم های آن؛ دولت‌های دیگر کماکان از تبادل این کالاها با کشورمان خودداری می‌کنند.

درواقع گرچه آمریکا ادعای عدم تحریم این موارد را دارد، اما با این حال شرایط را به گونه‌ای پیش برده که هیچ کشوری از ترس مجازات های سنگین و برخوردهای اقتصادی دولت آمریکا به مبادله کالاهای اساسی و پزشکی با ایران نمی‌پردازد و می‌توان گفت عملاً این اقلام تحت تحریم هستند.

در همین رابطه، ریچارد نفیو، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و کارشناس امور تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا نیز در مصاحبه ای به صراحت بر مانع تراشی دولت آمریکا در راستای تأمین نیازهای اساسی ایران اعتراف دارد و می‌گوید: مسئله این نیست که تجارت به خودی خود محدود شده، بلکه به دلیل دشواری‌ها و سختی‌های تجارت با ایران، شرکت‌ها و بانک‌ها حتی با وجود استثناهای ضد تحریم، همچنان تمایلی به استفاده از این معافیت‌ها و وارد شدن به تجارت با ایران ندارند. پس مسائل مورد نظر شما، اگرچه تحریم نیست، اما نبود ابزار لازم برای انجام آن در واقع سبب شده تا این وضعیت مانند یک تحریم باشد. به همین دلیل مکانیسم‌هایی برای مدیریت این شرایط و نتایج حاصل از آن مورد نیاز است.

تبادل دارویی ۵/۲ میلیون دلاری آن‌هم از منابع موجود بانک مرکزی!

البته مقام‌های رسمی وزارت خارجه کشورمان نیز بارها اعلام کرده اند چنین کانال تجاری را به رسمیت نمی‌شناسند؛ موضوعی که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته است:  چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. اصلاً دارو و غذا نباید تحریم می‌شد که بخواهند برای آن کانال راه بیندازند. معتقدیم آمریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه را به دارو هم کشاندند.

علاوه بر آن، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران پیش از این درباره اخبار منتشره درباره نخستین پرداخت از طریق این کانال واکنش نشان داد و گفت: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و در حد ۵/۲ میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است. اگر آمریکایی‌ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیسم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.

تمامی این اظهارات در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی از محدود شدن شدید واردات کالاهای بشردوستانه مانند دارو به ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا خبر داده و اعلام کرده بود این امر مشکلاتی جدی را برای سلامتی شهروندان ایران به وجود آورده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.