در کشور ما آثار فرهنگی غنی وجود دارد که کمتر نظر و توجه کارگردانان و نویسندگان را برای ساخت فیلم سینمایی به خود جلب کرده‌اند و یکی از این آثار غنی، شاهنامه است. اینکه چرا سینما از شاهنامه استفاده بهینه نکرده، همراه با سؤالاتی دیگر در این خصوص را از برخی از کارگردانان جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

شاهنامه، اولویت متولیان  فرهنگی کشور نیست

قدس آنلاین: در دوره‌ای به سر می‌بریم که محوریت بیشتر فیلم‌های سینمایی به سوی موضوعات و مشکلات اجتماعی در جامعه بوده و اگر فیلم‌های سینمایی با موضوعات دیگری ساخته شده‌اند یا با مجوز تعداد اندک اکران در سینماها مواجه شدند یا کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. در این میان در کشور ما آثار فرهنگی غنی وجود دارد که کمتر نظر و توجه کارگردانان و نویسندگان را برای ساخت فیلم سینمایی به خود جلب کرده‌اند و یکی از این آثار غنی، شاهنامه است. اینکه چرا سینما از شاهنامه استفاده بهینه نکرده، همراه با سؤالاتی دیگر در این خصوص را از برخی از کارگردانان جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

خراسان از ساخت فیلم درباره «فردوسی» دریغ می‌کند

محمدعلی سجادی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما معتقد است: با وجود اینکه فردوسی، شاعر ملی ما محسوب می‌شود، اما سینمای ملی ما از تصویر کردن داستان شاهنامه یا ملهم از آن تهی‌مانده و این موضوع بسیار غم‌انگیز است.

وی اشاره می‌کند:  در زمان حیات حکیم فردوسی نیز مردم آثار او را مطالعه و نسخه‌برداری می‌کردند، بی‌پرداخت درهمی!

سجادی به دلایلی که سبب شده سینما از شاهنامه استفاده بهینه نکند، اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از این دلایل می‌تواند عناد برخی از افراد و گروه‌های تنگ‌نظر با حکیم فردوسی باشد، دومین علت این است که شرایط تولید فیلم‌های تاریخی با محوریت شاهنامه در سینما مهیا نیست، گرچه وقتی فیلم‌هایی با محوریت موضوعات مختلف مذهبی و تاریخی خارج از نتیجه آن ساخته و اکران می‌شود، بی‌تردید ساخت آثار سینمایی با محوریت داستان‌های شاهنامه نیز می‌تواند فراهم شود که نمی‌شود.

به گفته این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما، با تفکراتی که عناد و دشمنی با اندیشه حکیم توس دارند، فیلمی ساخته نمی‌شود.

وی توضیح می‌دهد:  خراسان که مهد و زادگاه آن توس‌نشین است، با توجه به امکانات مادی خوبی که مسئولان دارند، از تولید فیلم در این زمینه دریغ می‌کنند، گویا تنها به آرامگاهش باید بسنده کرد و افتخار نام و نشانش را باید به سینه زد!

سجادی بیان کرد: حکیم فردوسی در دوره‌ای از تاریخ زاده شد که افول سامانیان بود، او مابین دو تیره و تبار مانده بود، از غزنویان نیاسود و مورد عناد خلفای عباسی بود که هنوز در ما و میان ما نفس می‌کشند.

این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما ادامه داد: لازم است متولیان فرهنگ و هنر و البته حامیان مالی خراسان به سنت سامانیان  در این امر بکوشند. من و برخی از همکارانمان با تن و جان آماده‌ایم، من سال‌هاست عمرم را  بر کار روی شاهنامه گذاشته‌ام و در انتظار چنین فرصتی هستم.

وی یکی‌دیگر از دلایل عدم‌توجه سینما به ساخت آثاری با محوریت شاهنامه را، نیاز دقیق این فیلم‌ها به تحقیق گسترده دانست و اضافه کرد: برای ساخت این آثار لازم است تحقیق و بررسی‌های بسیاری در بخش‌های مختلف انجام شود که این  موضوع به زمان، پشتکار و حمایت مالی بسیاری نیاز دارد، در غیر این صورت تنها می‌توان در سخن به فردوسی و شاهنامه‌اش بالید، چون خرجی ندارد !

عدم‌استقبال مخاطب از ساخت فیلم‌هایی با محوریت شاهنامه

یکی‌دیگر از کارگردانان سینما و فعال در عرصه تولیدات سینمایی انیمیشن در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است: شاهنامه اولویت متولیان سینمایی کشور ما نیست.  اشکان رهگذر، کارگردان «آخرین داستان» ضمن بیان این مطلب می‌گوید: فیلمی با محوریت شاهنامه، تاریخی محسوب می‌شود و ساخت این گونه آثار نیازمند صرف هزینه بالایی است که حمایت متولیان سینما را می‌طلبد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد جامعه نسبت به تولید و حمایت از این آثار بیان می‌کند:  متأسفانه مخاطبان نیز از ساخت فیلم‌هایی با محوریت شاهنامه استقبال نمی‌کنند، آن‌ها نسبت به شاهنامه بیگانه هستند، البته می‌دانند که این اثر کتاب خوب و بیانگر هویت فرهنگ ایرانی اسلامی کشور ماست، اما بیش از این با این اثر فرهنگی و غنی آشنایی ندارند.

به گفته رهگذر، افزایش میزان استقبال مردم از آثار سینمایی با محوریت شاهنامه و دیگر آثار ادبی و فرهنگی کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است. همچنین از طریق ساخت فیلم‌های متعدد در سینما، تلویزیون و ... می‌توان این فرهنگ‌سازی را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.