بورس تهران پس از تجربه سه افت متوالی و عقبگرد بیش از ۷.۵ درصدی، روز جاری به مسیر صعودی بازگشت و نماگر اصلی بازار با رشد ۱.۳ درصدی همراه شد. در این روز نمادهای بزرگ بورسی که در یک هفته اخیر با بیشترین اصلاح قیمت مواجه شده بودند، اهرم اصلی رشد شاخص کل بودند.

بازگشت بورس به روند صعودی/ نمادهای بزرگ اهرم اصلی رشد شاخص

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ بورس تهران پس از تجربه سه افت متوالی و عقبگرد بیش از ۷.۵ درصدی، روز جاری به مسیر صعودی بازگشت و نماگر اصلی بازار با رشد ۱.۳ درصدی همراه شد. در این روز نمادهای بزرگ بورسی که در یک هفته اخیر با بیشترین اصلاح قیمت مواجه شده بودند، اهرم اصلی رشد شاخص کل بودند.

به نظر می‌رسد جذابیت قیمت این سهم‌ها پس از افت‌های گذشته مهمترین دلیل افزایش تقاضا به شمار می‌رود. هر چند حمایت حقوقی‌های بازار نیز در روند صعودی این نمادها در آخرین روز هفته بی‌تاثیر نبود. این شرایط سبب شد تا در پایان معاملات روز چهارشنبه، در مقابل رشد ۱.۳ درصدی شاخص کل، شاخص هم زون که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، کاهش ۰.۱۴ درصدی را تجربه کند.

با وجود رشد شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه اما در مجموع معاملات این هفته، شاهد افت حدود ۵ درصدی این نماگر بودیم. ضمن آنکه بازدهی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از ابتدای سال نیز در محدوده ۸۳ درصد ثبت شد. با وجود تعادل نسبی قیمت‌ها در معاملات روز چهارشنبه، اما همچنان قیمت حدود نیمی از نمادهای فعال بورسی با افت قیمت مواجه شدند. با این حال بار دیگر و پس از غیبت سه روزه شاهد بازگشت معامله‌گران خرد به سمت خرید سهام بودیم.

از این رو امروز همزمان با رشد ۱.۳ درصدی شاخص سهام، ۴۱۴ میلیون و ۹۷۰ هزار سهم به ارزش تقریبی ۱۲۷ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار افزوده شد. در این میان سهام گروه‌های بزرگ کالایی که نقشی حدود ۶۰ درصدی از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارند، در اولویت اصلی سهامداران حقیقی قرار گرفتند.

سهامی که در روزهای اصلاح بیشترین افت قیمت را تجربه کرده بودند و حال به نظر می‌رسد در سطح جذابی برای خریداران قرار گرفته‌اند. در این راستا روز چهارشنبه، بیشترین خالص خرید حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی به میزان ۸۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ثبت شد. پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد جابه‌جایی ۵۳ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. 

سرمایه‌گذاری‌ها نیز در این روز با خالص خرید ۴۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از سوی معامله‌گران خرد بازار همراه شدند. معدنی‌ها دیگر گروهی بودند که روز چهارشنبه در کانون توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و خالص تغییر مالکیت حدود ۲۷ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کردند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در اولویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. روز چهارشنبه ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «پارسان» به ارزش ۷۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. «فولاد» نیز امروز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز چهارشنبه بیش از ۷۷ میلیون سهم به ارزش ۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار افزوده شد. «وبملت» نیز در این روز با خالص خرید حدود ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به سمت حقیقی‌ها همراه شد.

در آن‌سوی بازار نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه با بیشترین خالص فروش حقیقی همراه شد. از این رو روز چهارشنبه شاهد انتقال ۲۰ میلیون و ۹۹۰ هزار سهم «کرمانشا» به ارزش ۵۹ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در این روز با جابه‌جایی حدود ۲۴ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.