مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود با محوریت بزرگداشت امام خمینی(ره) و سالگرد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در گنجینه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

نگهداری تمبرهای یادبود بزرگداشت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد در موزه ملی ملک

به گزارش قدس آنلاین،  آثاری مانند تمبر ۱۰۰ ریالی بزرگداشت رحلت امام خمینی(ره) و تمبر ۲۰ ریالی حضرت آیت العظمی امام خمینی(ره) اهدایی محمد صادق ثابتی که به ترتیب در سال ۱۳۷۰ و ۱۳۷۲ منتشر شده است، در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران وجود دارد.
همچنین از بین تمبرهای وقفی حاج حسین آقا ملک می‌توان به دو تمبر ۵۰۰ و هزار ریالی بزرگداشت امام خمینی(ره) رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، چاپ پاکستان به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۶۸ و تمبرهای ۲۰ و ۷۰ ریالی با موضوع بزرگداشت رهبر جهان اسلام حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) چاپ سال ۱۳۶۸ اشاره کرد.  
تصویرهایی از امام خمینی(ره) و مرقد مطهر این امام راحل و همچنین حضور اقشار مختلف مردم در مراسم سخنرانی ایشان و عبارت‌هایی همچون «خمینی خمینی تا انقلاب مهدی راهت ادامه دارد» بر روی این مجموعه تمبرها به چشم می‌خورد.  
از جمله تمبرهای یادبود قیام ۱۵ خرداد گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز می‌توان از تمبر ۳ ریالی در سال ۱۳۵۸ و تمبرهای ۱۰ ریالی سال‌های ۱۳۶۲، ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ نام برد که توسط محمد صادق ثابتی یا حاج حسین آقا ملک اهدا و وقف شده است.  
نقوشی از تظاهرات مردم، حرم حضرت معصومه(س)، کبوتر، سرنیزه و مشت گره کرده مردم مبارز و عبارت‌های الله اکبر و ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز نهضت اسلامی ایران بر روی این تمبرهای یادبود قابل رؤیت است.  
کتابخانه و موزه ملی ملک دارای تالار مجهز و پیشرفته تمبر است که یکی از ویترین‌های آن به تمبرهای جمهوری اسلامی اختصاص دارد. تمبرهایی با درون‌مایه‌های مذهبی و سیاسی بیشترین فراوانی را در این ویترین دارند.  
خدمات کتابخانه و موزه ملی ملک در حال حاضر همچنان به‌ صورت غیرحضوری و مجازی ارائه می‌شود. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه تمبرها می‌توانند به وب‌سایت این موقوفه به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنند.  
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.