به همت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران با رعایت مسائل بهداشتی و شرایط ویژه بازگشایی می‌شود.

خانه تاریخی ملک تهران بازگشایی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، خانه تاریخی ملک موقوفه آستان قدس رضوی با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درباره وجود امکان بازگشایی موزه‌ها و بناهای تاریخی، از شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ همه‌روزه (جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۹ تا ۱۴ با رعایت دستورالعمل‌های ویژه دوران فاصله‌گذاری اجتماعی آماده میزبانی از گردشگران دور و نزدیک خواهد بود.
خدمات‌رسانی این خانه تاریخی به دلیل شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته مانند دیگر موزه‌ها و بناهای تاریخی کشور متوقف‌شده بود که اکنون با برطرف شدن محدودیت‌های بازدید از اماکن تاریخی با رعایت شرایط ویژه ازجمله همراه داشتن ماسک و دستکش توسط بازدیدکنندگان، درهایش به روی دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی گشوده می‌شود.
بازدیدهای انفرادی یا گروهی هم‌زمان ۱۰ نفر از این خانه امکان‌پذیر است و افراد یا گروه‌های بیش از این، پس از بازدید گروه ۱۰ نفره پیشین و پایان‌یافتن آن می‌توانند از خانه و بخش‌های مختلف آن دیدن کنند.
خانه ملک، زادگاه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک بر حرم مطهر رضوی و مکان پیشین این مجموعه فرهنگی از نخستین سال‌های قرن چهاردهم خورشیدی تا سال ۱۳۷۵ بوده است که به همت آستان قدس رضوی درهای آن به‌عنوان یکی از خانه‌های تاریخی تهران در دو سال گذشته باز بود و از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی می‌کرد.
این خانه در دو بخش قاجاری و معاصر دارای جاذبه‌هایی همچون اتاق‌های خصوصی و پذیرایی، آب‌انبار، زیرزمین‌های گسترده و آشپزخانه است. تزیینات متنوع معماری آن نیز که مانند سایر بناهای دوره ناصری متأثر از هنر اروپایی و در تلفیق باهنرهای سنتی ایران است، بر جذابیت بازدید از آن افزوده است.
ازاره‌های دیوارهای بیرونی خانه تاریخی ملک با سنگ‌هایی زینت یافته است که با نقش گل و گیاه حجاری شده‌اند. آجرهای تراش‌خورده در بالای دیوارها جای دارند و میان‌شان قاب‌هایی از کاشی هفت‌رنگ با نقش‌های اسلیمی، هندسی و انسان و حیوان قابل رؤیت است.
همچنین گچ‌بری‌هایی با رنگ‌آمیزی در درون بنا به‌کاررفته است. ازاره‌های دیواره‌ها به پارچه یا مخمل‌کوبی آراسته بوده، سقف برخی از تالارها و اتاق‌ها نیز با قاب‌بندی‌های چوبی تزیین شده است.
عموم گردشگران از دریچه دیدن این خانه تاریخی می‌توانند با گوشه‌ای از زندگی ایرانیان درگذشته و هنردست هنرمندان کشور در رشته‌های گوناگون آشنا شوند.
علاقه‌مندان برای بازدید از خانه تاریخی ملک می‌توانند به نشانی خیابان ۱۵ خرداد، بازار بزرگ تهران، پله نوروزخان، بازار بین‌الحرمین مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.