از سال‌ها پیش سخن مشترکی که همه جوامع بشری در تمام نقاط دنیا آن را اظهار و تأیید می‌کنند مسئله آب است، چنان که حتی عده‌ای این نظریه را دارند که جنگ‌های بعدی بشر برای دستیابی به منابع آبی خواهد بود.

اجرای ۱۹ پروژه در حوضه‌های آبخیز استان توسط معین‌های اقتصادی

قدس‌/

 از سال‌ها پیش سخن مشترکی که همه جوامع بشری در تمام نقاط دنیا آن را اظهار و تأیید می‌کنند مسئله آب است، چنان که حتی عده‌ای این نظریه را دارند که جنگ‌های بعدی بشر برای دستیابی به منابع آبی خواهد بود.

اما فارغ از این نظریه‌ها و یا ایده‌پردازی‌های جهانی در برشی با مقیاس کوچک‌تر این مسئله در وسعت خراسان رضوی می‌بینیم دو دهه و یا بیشتر است که بخش‌های مختلف این استان با مسئله خشکسالی شدید همراه بوده و بر اساس اظهارات کارشناسان بیش از ۳۰ دشت از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی با تنش آبی مواجه هستند.

از سوی دیگر با نگاهی به آمار مهاجرت‌ها و خالی از سکنه شدن هزاران روستا که بیشتر به دلیل نبود آب لازم برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است بنابراین همچنان که همگان می‌دانیم اهمیت این مایه حیاتی بیش از هر چیز دیگر در کره خاکی است و با نبود آن هیچ چیز دیگر ارزش نخواهد داشت؛ چراکه وقتی امکان حیات نباشد امکانات دیگر بدون استفاده می‌مانند.

از همین رو از گذشته‌ها مجموعه‌ای تحت عنوان آبخیزداری و آبخوانداری ایجاد شده که مأموریت اصلی آن انجام امور مختلف برای تجمیع آب‌های سطحی و تقویت سفره‌های زیرزمینی یا همان آبخوان‌هاست که البته در سالیان گذشته بنا به تصمیمات نامعلومی برای مدتی فعالیت این حوزه کمرنگ شده بود ولی در سال‌های اخیر جانی دوباره گرفته و پروژه‌های مختلفی در دست اجرا دارد که در گزارشی باید به انعکاس آن‌ها بپردازیم.

اما در همین راستا استاندار خراسان رضوی با انتصاب به این سمت طرحی به نام معین‌های اقتصادی را به مرحله اجرا گذاشت که در یک تعریف کلی معین‌های اقتصادی؛ ارائه آموزش‌های حوزه کسب و کار، تسهیل امر سرمایه‌گذاری و توانمندسازی مردم در مناطق شهری و روستایی و توسعه اقتصادی منطقه را عهده‌دار می‌شوند.

معین‌های اقتصاد مقاومتی همچنین وظیفه شناسایی ظرفیت‌های مناطق زیر پوشش، ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اشتغال‌زایی را بر عهده دارند.

در گام بعدی به تناسب حوزه فعالیت هر معین اقتصادی، مأموریت متناسبی برای آن‌ها تعریف شد که با توجه به اهمیت موضوع آب، استاندار خراسان رضوی سال گذشته خواستار ورود معین‌های اقتصادی به این حوزه شد. به منظور بازتاب اقدام‌های صورت گرفته از سوی معین‌های اقتصادی در بخش آبخیزداری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی می‌گوید: بر اساس مأموریت و تعاریفی که برای معین‌های اقتصادی داده شده شناسایی توانمندی‌های مناطق زیر پوشش و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها اولویت نخست معین‌های اقتصادی در حوزه منابع طبیعی به طور کلی بوده است.

صحرایی می‌افزاید: بر همین اساس در بخش‌های مختلف برنامه‌های معین‌های اقتصادی تدوین و اجرایی شده که به طور مثال یکی از این حوزه‌ها ترسیب کربن بوده که در چند شهرستان به اجرا درآمده است.

وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که هدف اصلی اجرای برنامه‌های مختلف معین‌های اقتصادی توانمندسازی جامعه محلی است بی‌تردید تامین آب می‌تواند نقش بسزایی در توانمندسازی جامعه روستایی و حتی شهری داشته باشد، بر همین اساس در سال گذشته تفاهم‌نامه‌های مختلفی برای معین‌های اقتصادی منعقد شد.

انجام مطالعات آبخیزداری و انجام عملیات اجرایی بندهای خاکی و سنگ ملاتی و اصلاح تعدادی از بندهای خاکی آسیب‌دیده از جمله این مصوبات است که تا پایان سال مالی در مرداد ماه به اتمام می‌رسد.

صحرایی می‌گوید: در مجموع ۱۲مصوبه در هشت شهرستان منعقد شده که پروژه‌های اجرایی در ۱۹ حوضه آبخیز استان است که امیدواریم تأثیر بسزایی در تغذیه منابع آبی و یا جلوگیری از هدررفت آب از منابع آبی داشته باشد که در نهایت به افزایش دبی آب منابع پایین‌دست منجر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.