پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

انتقاد حمید بهمنی از انفعال مدیران فرهنگی در عدم واکنش به سریال صهیونیستی «تهران» :

ادعای بی میلی مخاطب به تولیدات استراتژیک بهانه است

سریال تهران

 حمید بهمنی با اشاره به ساخت سریال «تهران» و عدم‌واکنش مدیران فرهنگی به این تولیدات گفت: همه می‌دانند تمام ارکان نظام پوشالی رژیم‌صهیونیستی با یک فیلم به لرزه درمی‌آید و به راحتی می‌توانیم دروغ‌های آن‌ها را برملا کنیم، اما چرا منفعل هستیم؟

صبا کریمی/

 حمید بهمنی با اشاره به ساخت سریال «تهران» و عدم‌واکنش مدیران فرهنگی به این تولیدات گفت: همه می‌دانند تمام ارکان نظام پوشالی رژیم‌صهیونیستی با یک فیلم به لرزه درمی‌آید و به راحتی می‌توانیم دروغ‌های آن‌ها را برملا کنیم، اما چرا منفعل هستیم؟

حمید بهمنی، نویسنده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، با انتقاد از عدم‌واکنش به پخش سریال‌هایی همچون «تهران» در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: تا زمانی که افراد مؤثر در حوزه‌های انقلاب اسلامی و کسانی که دغدغه مفاهیم انقلابی و استراتژیک دارند، فعال نباشند و در خانه محبوس بمانند همین اتفاق گریبانگیر ما خواهد بود و دشمن هر روز یک برنامه تازه برای ما خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: البته ما در برخی از حوزه‌ها از جمله مقابله نظامی و دفاعی در برابر آمریکا و رژیم‌صهیونیستی خیلی موفق عمل کردیم و نتیجه آن را هم در لبنان، سوریه، عراق و ... دیده‌ایم، اما متأسفانه در حوزه فرهنگی چنین برخوردی را نمی‌بینیم، زیرا مدیران تصمیم‌گیر و کسانی که در حوزه فرهنگی تأثیرگذار هستند شرایطی را فراهم نمی‌کنند که مفاهیم انقلابی و استراتژیک برای مقابله با جریان رژیم‌صهیونیستی شکل بگیرد.

کارگردان «گلوگاه شیطان» تصریح کرد: ما در طول تاریخ سینمای پس از انقلاب چندین فیلم قابل قبول داشتیم که اتفاقاً خیلی خوب هم جواب داده است. «شکارچی شنبه»، «بازمانده» و سریال‌هایی مانند «مدار صفر درجه»، «گاندو» و ...  از آثاری هستند که مخاطب بسیاری داشته و تأثیر بیرونی آن‌ها در خارج از ایران هم قابل‌قبول بوده است، اما پس از نمایش و اکران این آثار، ساخت چنین تولیداتی متوقف شده و این جای سؤال دارد.

بهمنی اظهار کرد: زیرا مدیری که تصمیم‌گیرنده است و  بودجه فرهنگی در حوزه مسائل استراتژیک تأمین می‌کند آرام‌آرام این بخش را کنار می‌گذارد و اجازه می‌دهد که این فضا الکن بماند. در حالی که شبکه نمایش‌خانگی یک فرصت بسیار خوب و در دسترس است و آنچه را در رسانه ملی نمی‌توان گفت، در این فضا می‌توان مطرح کرد، اما می‌بینیم همین ظرفیت هنگفت محلی برای خوشگذرانی، روابط نامعقول و ترویج فرهنگ‌های غلط و ... شده است.

باید مدیران فرهنگی را دغدغه‌مند و وادار به واکنش و فعالیت کنیم

بازیگر «وصل نیکان» با اشاره به اینکه اگر ما بتوانیم مدیران فرهنگی کشور را در حوزه استراتژیک مسئله‌دار و دغدغه‌مند کنیم که به مقابله با رژیم‌صهیونیستی برخیزند، آن زمان حرفی برای گفتن خواهیم داشت، تصریح کرد: در این شرایط است که این رژیم دیگر هیچ‌گاه جرئت نمی‌کند فیلم و سریال‌های خود را با موجی از دروغ و شانتاژ علیه ایران بسازد.

بهمنی با انتقاد از مدیران فرهنگی که داعیه انقلابی بودن دارند، تصریح کرد: بحث ما این نیست که مدیر تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگی یک فرد غیرانقلابی است، اما موضوع اینجاست که او درد و دغدغه مفاهیم انقلاب را ندارد و فقط ساعت ۸ در محل کارش حاضر می‌شود و ساعت ۱۴ هم می‌رود و حقوقش را می‌گیرد، نمازش را سر وقت می‌خواند و دلسوزی هم نمی‌کند، اما اینکه تصور کنید کسانی را داریم که پیگیر باشند و ستادی در بخش جنگ نرم در حوزه فرهنگی تشکیل بدهند، خیر، چنین چیزی وجود ندارد.

کارگردان «آخرین نبرد» ادامه داد: البته برخی نهادها هم این اتفاق را جاری کرده‌اند و شاهد این بودیم که سپاه چگونه از سریال «گاندو» یا فیلم «شکارچی شنبه» حمایت کرد، اما این مسئله در رسانه ملی و وزارت ارشاد کمتر دیده شده و شاید بتوان گفت اصلاً جزو سیاست‌هایشان نیست.

ارکان نظام پوشالی رژیم‌صهیونیستی با یک فیلم به لرزه درمی‌آید

وی تأکید کرد: شما همین روند را در حوزه مسائل دینی و اخلاقی هم بسط و گسترش دهید. می‌بینیم که در حوزه دینی و انقلابی کار مناسبی انجام نشده است، حالا چه برسد به اینکه ما با هجمه‌های رژیم‌صهیونیستی در بخش فرهنگ هم مقابله کنیم، در حالی که همه می‌دانند تمام ارکان نظام پوشالی رژیم‌صهیونیستی با یک فیلم به لرزه درمی‌آید. زمانی که «شکارچی شنبه» ساخته شد، بدون استثنا تمام اعضای کادر آن فیلم ممنوع‌الورود به کشورهای تحت‌نظر رژیم‌صهیونیستی شدند و این نشان می‌دهد این فیلم چقدر تأثیرگذار بوده است، در حالی که ما این را درک نمی‌کنیم. به قدری قصه‌های جذاب و پرکشش در این فضا وجود دارد و درام‌های خوبی از آن بیرون می‌آید، اما کسی نیست سراغ آن‌ها برود.

بهمنی در ادامه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بنابراین هزینه هنگفتی که در بخش خصوصی و شبکه نمایش‌خانگی می‌شود، در واقع ظلمی است که در حق فرهنگ، مخاطب و آیین و اعتقادات ما روا داشته می‌شود. ما باید کاری کنیم کسی که در بخش سینمای خانگی هزینه می‌کند ترغیب شود وارد حوزه‌های استراتژیک شده و فیلم و سریال تولید کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها دارد یا خیر، گفت: اگر هم فرض بگیریم بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این موارد ندارد به این دلیل است که برایش جا نیفتاده که چه باید بکند. اینجا باید وزارت فرهنگ و ارشاد ورود کند و به بخش خصوصی پیشنهاد دهد که اگر قرار است در آینده پنج فیلم و سریال تولید کنید، سه تا از آن‌ها را تضمین و حمایت می‌کنیم، اما در ازای آن باید یک سریال و فیلم سینمایی در این حوزه‌ها بسازید. بخش خصوصی هم می‌تواند از سود حاصله از سه اثر مورد نظر خودش، تولیدات ارشاد را تهیه کند.

دشمن از خواب خرگوشی ما سوءاستفاده می‌کند

این کارگردان در ادامه افزود: اما می‌بینید که این دوستان حتی یک معادله‌سازی فرهنگی هم انجام نمی‌دهند و فقط به دنبال درآمد هستند و می‌خواهند مخاطب را به هر دلیل و بهانه‌ای دنبال خود بکشانند و از آن طرف دشمن هم از این خواب خرگوشی ما سوءاستفاده کرده و مخاطب ما را مورد هجمه قرار می‌دهد و هیچ‌کس هم توجهی نمی‌کند.

سینمای استراتژیک مانند یک اتمسفر باید در جامعه جریان داشته باشد

بهمنی اظهار کرد: یک مثال برای شما بزنم. امروز رژیم‌صهیونیستی مدعی است بسیاری از مراکز هسته‌ای ما را مورد حمله قرار داده است، در حالی که دروغ محض است. اما اکنون وقت آن است که ما هم یک سریال و یا فیلم بسازیم و ضعف و دروغ‌های آن‌ها را نشان دهیم، یا حتی با ساخت مستند دروغ‌های آنان را برملا کنیم. مستندسازان می‌توانند به این مراکز هسته‌ای بروند و نشان دهند که چنین اتفاقی رخ نداده است، اما می‌بینیم که هیچ کاری صورت نمی‌گیرد و این یعنی در همین حد هم فعال نیستیم و این مشکل عظمایی برای مدیران فرهنگی ماست و مطمئناً دود آن هم در چشم ما خواهد رفت، زیرا اگر این فاصله فرهنگی را بین مخاطبان خود ایجاد کنیم، فردا مردم از همان مسئول مطالبه‌گری می‌کنند.

عدم‌تمایل مخاطب به تولیدات استراتژیک، بهانه و فرار رو به جلو است

بهمنی در خصوص اقبال مردم به این گونه سریال‌ها گفت: لزوماً آثار استراتژیک برای جذب مخاطب به معنای واقعی نیست و بیشتر هدف آن آگاهی‌بخشی است. در واقع ما به مردم آگاهی می‌دهیم و این آگاهی مستلزم این است که مدیر مربوط شرایط را درک کند. همین فیلم‌هایی که اکنون ساخته شده همه پرمخاطب بوده است و این ایده که سریال‌های استراتژیک مخاطب ندارند به نظرم فرار به جلو است و برخی بیشتر از این می‌ترسند که با ساخت چنین آثاری بیشتر مورد هجمه رژیم‌صهیونیستی و جریان‌های مخالف و سکولار در داخل کشور قرار بگیرند، اما همه می‌دانند فیلم‌های استراتژیک همیشه پرمخاطب بوده و کمتر اثری داشتیم که مخاطب را جذب نکرده باشد. ضمن اینکه باید این را در نظر گرفت که سینمای استراتژیک مانند یک اتمسفر و جریان سیال مبارک است که باید در جامعه و فرهنگ ما جاری باشد تا بتوانیم به مردم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمن پادزهر فکری و ذهنی بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شما به هالیوود نگاه کنید که همین اتفاق به کرات در آن رخ می‌دهد. آن‌ها اگر احساس خطر کنند که ممکن است اتفاق و هجمه‌ای علیه آمریکا به وجود بیاید، بلافاصله یک فیلم ساخته می‌شود و اثر آن را با به نمایش درآوردن یک فیلم که قدرت آمریکا را به تصویر می‌کشد، خنثی می‌کنند. ما هم می‌توانیم چنین کاری کنیم، اما این دست‌کم گرفتن  کسانی است که علاقه‌مند به اجرای پروژه‌های استراتژیک هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.