حجت الاسلام دریاباری گفت: به اعتقاد من تمام حماسه عاشورا را می‌توان مثلثی دانست که اضلاع سه گانه آن عرفان و دعای عرفه، حماسه مسلم بن عقیل(ع) در کوفه و حرکت قافله عشق از مکه به قصد کوفه است.

دعای عرفه شالوده حماسه عاشوراست/ کسانی که امام حسین(ع)را از سفر به کوفه نهی کردند، عارف واصل نبودند

حجت الاسلام سید علی دریاباری مفسر قرآن و کار شناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضیلت های روز عرفه پرداخت و گفت: روز ۹ ذی الحجه سال ۶۰ هجری دو واقعه مهم رقم  خورد  که در خلق حماسه عاشورایی نقش بسزایی داشته است و از شگفتی‌های تاریخ این است که این دو  واقعه هم زمان به وقوع پیوسته است، یکی خروج سلطان عشق امام حسین(ع) از مکه به قصد کوفه و دیگری خروج سفیر عشق حضرت مسلم بن عقیل از خانه طوعه به قصد دفاع از حریم ولایت که هر دو واقعه در یک روز و همزمان اتفاق افتاد. سلطان عشق قبل از خروج از مکه در بیابان عرفات  در جمع اهل معرفت از همه عزیزانش دعای روح پرور عرفه را خطاب به  پروردگار زمزمه کردند. این دعا  گنجینه عرفان است؛ خلق دعای عرفه و به دنبال آن  حرکت سلطان عشق به سوی کوفه موجب خلق حماسه ای شده است که بجاست آن را حماسه عرفان و شهادت بنامیم.

حجت الاسلام دریاباری با اشاره به اینکه در ادبیات دینی  اسامی عارف و زاهد و عابد  اسامی آشنایی هستند، گفت: به بیان شیخ الرئیس در نمط دهم  اشارات عابد در مقابل عارف و زاهد  به کسی گفته می‌شود که زیاد عبادت می‌کند به قصد بهره مندی از نعمت‌های اخروی  اگر چه از نعمتهای دنیوی هم استفاده می‌کند. زاهد در مقابل عارف  و عابد به کسی گفته می‌شود که از لذتهای حلال برای رسیدن به نعمتهای بهشتی اعراض می‌کند....اما عارف در مقابل عابد و زاهد به کسی گفته می‌شود که تمام همتش را مصروف در اتصال نفس به عالم قدس می سازد تا به حق واصل شود،عارف فقط ذات حق را می جوید....یا غایه آمال العارفین .....یا غایه منی المحبین....

 کارشناس امور دینی توضیح داد: عارف از خدا خود خدا را می‌خواهد نه غیر خدا را ...به قول حافظ گدای کوی تو از هشت جنت مستغنی است....اسیر بند تو از هر دو عالم آزاد است...سلطان عشق  دعای عرفه را با این جملات شروع فرمودند... الحمدالله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع.....دعا را از حاکمیت مطلق قضای الهی  شروع فرمودند. این که  هیچ دافعی و رادعی و مانعی از جریان قضای الهی  وجود ندارد  و سراسر عالم محو قضای الهی و تسلیم اراده اوست. این باور باوری از روی معرفت ویژه نسبت به نظام هستی است. امام می فرماید که هیچ مانعی از عطای الهی نیست اما مهم شناخت عطایای الهی است، عارف شهادت را و اسارت را عطای الهی می‌داند بر خلاف  عابد و زاهد غیر عارف.  به  همین دلیل همه کسانی که امام را از سفر به سوی کوفه نهی می کردند، عارف واصل و عاشق کامل نبودند؛ اگر چه  عابد و زاهد و عاقل بودند اما در  تقابل عابد و زاهد و عاقل  با عارف، حماسه حسینی عارف پرور است  صد البته هر عارفی  عاقل و عابد و زاهد هم هست.

 وی باتأکید براینکه امروز نیز تفاوت مقام معظم رهبری با بسیاری افراد در همین عرفان است تصریح کرد: اگرعرفان و عشق باشد، بصیرت، شجاعت و ایثار هم هست. سلطان عشق در ادامه جملات آغازین دعای عرفه چنین فرمودند: ولا کصنعه صنع صانع و هو الجواد الواسع....هیچ صنعی و هیچ هنری مثل صنع و هنر پروردگار نیست و صنع و هنر بی نظیر حق در وصف جوادش ظهور می یابد. سبحان الله....چه جمله  عجیبی  صنع بی نظیر پروردگار در بخشندگی او  تجلی می یابد وهو الجواد الواسع....جواد یعنی بخشنده آن هم  بخشنده ای که بخشش او وسیع و بی منتهاست. و برحمتک التی وسعت کل شی. در فراز دیگری از دعای عرفه سلطان وجود به محبوبش عرض می کند الهی من ذا الذی  ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا. خدایا  چه کسی است ‌که طعم محبت تو را بچشد و ‌بدل از تو و بجای تو دیگری را قصد کند. این فقره از دعا یک کتاب شرح می‌خواهد. آری کسی که  طعم محبت خدا را چشید شب عاشورا به سلطان عشق عرض می‌کند  کشته شدن برای من از عسل شیرین تر است....و مانند سفیر عشق در حین اسارت برای امیرعاشقان اشک می ریزد نه برای خود.

 حجت الاسلام دریاباری اضافه کرد: آنکه طعم محبت خدا که همان محبت حسین است را کاملا چشید می‌گوید برای کشته شدن خودم اشک نمی‌ریزم  من و همه فرزندان و همه برادران و همه کسانم فدای حسین(ع). این عرفان است که این کشور را حفظ کرده است؛ امام از آغاز دعای عرفه از صنع بی نظیر حق سخن می گوید؛ این صنع و هنر بی نظیر خدا آن طور که در کوفه و کربلا تجلی کرد در هیچ جای تاریخ تجلی نکرد. این عبارت دعا ولا کصنعه صنع صانع را  کنار این کلام  حضرت زینب بنشانید که می فرماید: ما رایت الا جمیلا.....سبحان الله این برادر و خواهر در توحید چه دیدند و چه کردند؟ روز عرفه را قدر بدانیم؛ این روز از هر دو منظرش از منظر آن چه که در کوفه گذشت شهادت مظلومانه و دلیرانه سفیر که به مصداق آیه السابقون السابقون  اولئک المقربون پیش قراول حماسه عاشورایی بوده  و چه از منظر حرکت  سلطان شهادت با اعوان و انصارش به سوی کوفه و چه از منظر دعای عرفه.

این کارشناس امور دینی در پایان گفت: به اعتقاد من تمام حماسه عاشورا را می‌توان مثلثی دانست که  اضلاع سه گانه آن 1.عرفان و دعای عرفه ۲. حماسه سفیر عشق در روز عرفه در کوفه ۳. حرکت  قافله عشق از مکه به قصد کوفه  به دنبال  نامه جناب مسلم  برای محبوبش و امامش ...این سه ضلع امروز و برای همیشه تاریخ یک دوره درس دین شناسی برای همه است. دعای عرفه درس عرفان است که خود عالمی دارد. حرکت امام از مکه به قصد کوفه  این درس را میدهد که  باید با حفظ شریعت و برای وصول به حقیقت از شریعت عبور کرد و مکه و کعبه که نماد شریعت است را ترک کرد. و چه زیبا فرمودند.....دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما.....چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما . همچنین شهادت حضرت سفیر  این درس را می‌دهد که باید برای دفاع از ولایت و حقیقت در تنهایی تنها در برابر یک شهر سپاه از مرگ نهراسید و نهنگ وار در دریای بلا ورود کرد تا با شهادت به حق وصول کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.