قم- شیر و لبنیات ازجمله مواد پروتئینی است که از یک‌سو کارشناسان بهداشتی بر مصرف آن تکیه داشته و از طرفی دیگر به دلیل افزایش قیمت در حال حذف از سبد خانواده‌هاست.

وضعیت شیر تو شیر قیمت محصولات لبنی؛کاهش قدرت خرید مردم ملموس است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه تمامی مسئولان و کارشناسان بهداشتی به‌طور مستمر بر مصرف شیر و لبنیات اصرار دارند اما گرانی افزون بر ۳۰ درصدی قیمت شیر و محصولات لبنی موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و بی‌ثباتی در قیمت محصولات لبنی صدای مصرف‌کنندگان را درآورده است.

هر هفته یک قیمت

در همین رابطه یکی از خریداران محصولات لبنی به خبرنگار ما می‌گوید: محصولات لبنی هر هفته یک قیمت دارد و مدام در حال تغییر است.

زهرا قمی در این رابطه بیان می‌کند: قیمت یک کیلو شیر از سال گذشته تاکنون افزون بر ۴ نوبت افزایش داشته است و از قیمت هر کیلو ۲۵۰۰ تومان در حال حاضر به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است.

وی بیان می‌کند: قیمت سایر محصولات مانند پنیر و ماست نیز به‌طور هفته‌ای توسط کارخانجات افزایش می‌یابد که این وضعیت برای مصرف‌کننده هم آزاردهنده و هم نگران‌کننده است.

وی می‌گوید: قیمت یک قالب پنیر از سال گذشته از ۵۵۰۰ تومان در حال حاضر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و قیمت‌ها به‌گونه‌ای لحظه‌ای در حال تغییر است که گویی نظارتی نیست!

نارضایتی فروشندگان

در همین راستا یکی از فروشندگان مواد لبنی نیز به ما می‌گوید: افزایش قیمت‌ها  متأسفانه موجب افزایش حس بدبینی در مصرف‌کنندگان شده و بسیاری از آن‌ها فروشندگان را مقصر می‌دانند.

حسین حضرتی بابیان اینکه فروشندگان تنها سود مجاز و تعزیراتی را بر روی محصول اعمال کرده و اجناس خود را به فروش می‌رسانند بیان می‌کند: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۳ بار قیمت محصولات تغییر کرده و لذا فروشندگان دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارند.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش مشتری شده است اظهار می‌کند: فروشندگان بابت گرانی محصولات بیشتر متضرر می‌شوند چون افزایش قیمت‌ها موجب کاهش خرید مردم شده است.

وی متذکرمی شود: اگر مسئولان این بازار را کنترل نکنند مردم آسیب جدی‌تری به آن‌ها وارد می‌شود زیرا گروه‌های پرخطر مانند کودکان، نوجوانان و سالمندان وزنان باردار نیاز به مصرف شیر و مواد لبنی دارند و این قیمت‌ها همان‌طور که برای ما ملموس است مردم را از مصرف لبنیات ناتوان می‌کند.

قیمت مصوب

در همین راستا  معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص قیمت شیر می‌گوید: کارگروه تنظیم بازار استان‌ها هیچ دخالتی در این افزایش قیمت ندارند درحالی‌که قیمت هر کیلو شیر طبق مصوبه دولت ۲۹۰۰ تومان بود کارگروه کشوری تنظیم بازار ۳ هزار تومان تصویب کرده است.

امیرحسین پروان می‌افزاید: این تغییر بر روی قیمت تمام‌شده شیر و فرآورده‌های آن و حتی کالاهای دیگر هم تأثیر داشته و باعث افزایش قیمت در بازار شده است.

وی عنوان می‌کند: درهرصورت در تعین قیمت شیر و لبنیات باید هم شرایط و مشکلات دامدار و تولیدکننده در نظر گرفته شود و هم شرایط مصرف‌کننده که در این زمینه به نظر تأمین نهاده‌های دامی به قیمت مناسب، حمایت از دامدار و قطع دست واسطه‌ها می‌تواند تا حدودی باعث کاهش قیمت محصولات لبنی شود.

چرا شیر گران شد؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص دلایل گرانی شیر توضیح می‌دهد: دلیل افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی و شیر افزایش قیمت نهاده‌های دامی، خود دام و تأمین علوفه آن و هم‌چنین واکسن‌ها و مواد افزودنی است.

عباس پورمیدانی می‌افزاید: هزینه‌های کارگری به‌شدت افزایش‌یافته است و از طرفی به دلیل اینکه برخی از دامداران شیر را طبق قرارداد به‌واسطه ها می‌فروشند لذا این موضوع هم گاهی اوقات مزید بر علت می‌شود.

وی ابراز می‌کند: قم به دلیل این‌که با کمبود علوفه دامی روبرو است در زمینه تولید شیر و فرآورده دامی جایگاه خوبی در کشور ندارد درحالی‌که تولید سالانه شیر در قم ۱۴۰ هزار کیلوگرم بود اکنون به ۱۳۰ هزار کیلوگرم کاهش‌یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.