استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه خراسان، نقش امام کاظم(ع) را در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی محوری دانست و بیان کرد: حضرت موسی بن جعفر(ع) با تربیت شاگردان باهوش و توانمند در حوزه‌های فقهی، تفسیری، کلامی و حدیثی؛ نقش ‌بسزایی در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی داشتند.

نقش محوری حضرت موسی بن جعفر(ع) در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد با اشاره به سالروز میلاد با سعادت باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم(ع) به تشریح سیره اجتماعی، اخلاقی و عرفانی این امام همام پرداخت و اظهار کرد: سیره اجتماعی امام کاظم(ع) همانند سیره پدران گرامی‌شان مبتنی بر تعاون، مدارا، عفو، گذشت و رسیدگی به فقرا و مستضعفان بود.

وی به سیره اخلاقی حضرت موسی بن جعفر(ع) اشاره کرد و گفت: امام کاظم(ع) به لحاظ اخلاقی، الگویی بارز برای شیعیان و پیروان خویش هستند و با مخالفان خود با تواضع و فروتنی برخورد و با ملایمت و نرم‌خویی خاصی، دیگران را به مسیر حق و صحیح هدایت می‌کردند.

حالات عرفانی امام کاظم(ع) در صلوات خاصه ایشان مشهود است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ابعاد عرفانی سیره زندگانی امام کاظم(ع) در صلوات خاصه این امام همام که اشاره به سجده‌های طولانی، بیداری و مناجات در سحرگاه و... دارد، مشهود است، افزود: در فرازی از این زیارتنامه آمده است: «الذی کان یحیی اللیل بالسهر الی السحر بمواصله الاستغفار، حلیف السجده الطویله، و الدموع الغزیره، و المناجاه الکثیره، و الضراعات المتصله؛ آن که شب را تا سپیده دم با عبادت و استغفار پیاپی زنده می داشت، هم پیمان سجده و گریه های سرشار و مناجات بسیار و ناله و زاری پیوسته بود» از همین رو حالات عرفانی آن حضرت در ارتباط با خداوند در این صلوات خاصه ذکر شده است.

 محبوبیت امام کاظم(ع) در میان مخالفان امامت

زمانی فرد با اشاره به اینکه جایگاه امامت امام کاظم(ع) در بین شیعیان مشخص است، خاطرنشان کرد: طبق روایات، بسیاری از مخالفان امامت امام موسی بن جعفر(ع)، به دلیل دیدگاه تقریبی ایشان نسبت به مذاهب اسلامی و پرهیز از هرگونه توهین، افتراء و بی‌حرمتی، این امام همام را دوست داشتند.

وی اضافه کرد: همچنین حضرت با آغوش باز پذیرای مخالفان امامت خویش بودند و دوشا دوش آن‌ها در رفع مشکلات و سختی‌های زندگی حضور داشتند و همین شیوه رفتاری امام کاظم(ع) موجب محبوبیت ایشان در میان مخالفان امامت خویش شده بود.

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه خراسان نقش امام موسی کاظم(ع) را در گسترش تمدن اسلامی محوری دانست و بیان کرد: یکی از راه‌های گسترش تمدن اسلامی، تربیت افراد فهمیده و فرهیخته برای تبیین و ترویج پیام اسلام است از همین رو امام کاظم(ع) با تربیت شاگردان باهوش و توانمند در زمینه‌های فقهی، تفسیری، کلامی و حدیثی، نقش مهمی در انتقال و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی داشتند.

نهادینه سازی فرهنگ ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در جامعه

زمانی فرد در بخش دیگر از سخنانش به منش و روش سیاسی امام کاظم(ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت موسی بن جعفر(ع) اهل مبارزه فرهنگی با ظلم و باطل بودند و در عرصه فرهنگی با نهادینه سازی فرهنگ ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در میان مردم، نیروهای بسیاری بر علیه جبهه باطل تربیت کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه امام کاظم(ع) برای عاقبت بخیری و سعادت‌مندی شیعیان در دنیا و آخرت توصیه‌هایی دارند، تصریح کرد: نخستین توصیه این امام همام به پیروان خویش تقوا داشتن و کوشش در راه عبادت حضرت حق تبارک تعالی است و رعایت کامل تقیه و توجه به مسئله عقلانیت از دیگر توصیه‌های این امام همام به محبین و شیعیان خویش به‌شمار می‌رود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.