پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران موضوعی است که از چندی پیش و در پی افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن در کشور از سوی دولت مطرح شده است. در این طرح برای شهر تهران به متقاضیان ۵۰ میلیون تومان، کلانشهرهایی مثل مشهد ۳۰ میلیون و برای سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن قرار است پرداخت شود.

گروکشی بنگاهداران از «کد رهگیری»

هاشم رسائی‌فر/

 پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران موضوعی است که از چندی پیش و در پی افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن در کشور از سوی دولت مطرح شده است. در این طرح برای شهر تهران به متقاضیان ۵۰ میلیون تومان، کلانشهرهایی مثل مشهد ۳۰ میلیون و برای سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن قرار است پرداخت شود.

از نیمه مرداد فراخوان نام‌نویسی داده شده تا متقاضیان درخواست خود را در سامانه‌ای که به همین منظور در نظر گرفته شده است ثبت کنند. چند روز پیش نیز توسط مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شد واجدان شرایط دریافت این وام به بانک‌ها معرفی شدند و این موضوع از طریق ارسال پیامک به آن‌ها اعلام می‌شود.

بر همین مبنا این اتفاق برای عده‌ای از متقاضیان افتاده و آن‌ها پیامک واجد شرایط بودن را دریافت کرده‌اند اما در این بین برخی مشکلات سبب شده تا همه متقاضیان نتوانند برای دریافت وام خود تاکنون اقدام کنند. یکی از اصلی‌ترین این موارد موضوع ارائه کد رهگیری اجاره‌نامه‌ای است که بین موجر و مستأجر در دفاتر املاک ثبت می‌شود. گویا برخی از مستأجرانی که قولنامه‌هایشان کد رهیگری ندارد زمانی که به دفاتر املاک برای دریافت کد مراجعه کردند برخی از دفاتر این کد را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و توجیه آن‌ها این است که صاحبخانه چند دستگاه آپارتمان دارد و نمی‌توانیم کد رهگیری به شما بدهیم چون اگر کد رهگیری داده شود مالیات سنگین برای آن‌ها می‌آید!

•       کد رهگیری در اختیار مستأجر قرار نمی‌گیرد

یکی از شهروندان مشهدی با اشاره به این موضوع می‌گوید: من برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کردم همه شرایطی که باید را دارم و پس از نام‌نویسی برای من پیامک آمد که می‌توانم برای دریافت وام اقدام کنم. همه مدارکی که لازم بود را جمع‌آوری کردم تا به موضوع اعلام کد رهگیری اجاره‌نامه رسیدم. وقتی برای گرفتن این کد به دفتر املاک مراجعه کردم پاسخ آن‌ها برایم جالب بود. آن‌ها به من گفتند نمی‌توانیم این کد را در اختیار شما قرار دهیم چون موجر چند دستگاه آپارتمان دارد و اگر این کدها داده شود برای آن‌ها مالیات زیادی خواهد آمد!

شهروندان دیگری نیز در همین زمینه مشکلاتی مشابه داشتند و گلایه‌مند از اینکه به دلیل برخی محافظه کاری‌هایی که صاحبخانه‌ها دارند نمی‌توانند از حق مسلمی که دارند استفاده کنند.

•       دفاتر املاک متخلف پلمب می‌شود

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهر مشهد در واکنش به این موضوع به قدس گفت: همکاران ما در دفاتر مشاورین املاک ملزم به ارائه خدمات به مردم هستند و باید کارشان را به درستی انجام دهند. اگر کسی قولنامه دستی از دفتری در مشهد دارد که مدیر دفتر املاک با آن‌ها همکاری ندارد می‌تواند با مراجعه به اتحادیه مشاورین املاک مشهد نسبت به اهمال‌کاری این فرد طرح شکایت کند.

علی مرادزاده در ادامه افزود: شرط گرفتن دستمزد و هزینه تنظیم قولنامه از ابتدای سال ۹۷؛ تنظیم قولنامه پرینتی همراه با کد رهگیری است و اگر هنوز دفاتری قولنامه‌ها را به سبک پیش از این تاریخ می‌نویسند و شاکی برایشان پیدا شود نه تنها باید قولنامه پرینتی تحویل مستأجر بدهند بلکه مجبور خواهند شد که همه قولنامه‌هایی که از ابتدای سال ۹۷ نوشته‌اند را به همین سبک پرینتی نمایند و چنانچه افرادی باشند که از این کار سرپیچی کنند قطعاً با آن‌ها برخورد می‌شود و واحد صنفی آن‌ها پلمب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.