۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 716510

یادداشت/

فراز و فرود جزو لاینفک ذات بورس است

فردین آقابزرگی/ کارشناس بورس و بازارسرمایه

ریزش‌های اخیر در بازارسرمایه موجب گمانه‌زنی و کارشناسی‌های بسیاری از بازارسرمایه شد. کارشناسی‌هایی که بعضی آن را پایان حمایت دولت از بورس اعلام کردند و حتی مسئولان نسبت به اعتراض‌های خیابانی ریزش‌های سهامداران خرد و تازه‌وارد به بورس در شهریور ماه سال جاری هشدار دادند.

قدس آنلاین: ریزش‌های اخیر در بازارسرمایه موجب گمانه‌زنی و کارشناسی‌های بسیاری از بازارسرمایه شد. کارشناسی‌هایی که بعضی آن را پایان حمایت دولت از بورس اعلام کردند و حتی مسئولان نسبت به اعتراض‌های خیابانی ریزش‌های سهامداران خرد و تازه‌وارد به بورس در شهریور ماه سال جاری هشدار دادند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان با طرح پرسشی این موضوع را مطرح کردند که مگر تأمین نقدینگی دولت برای پوشش کسری بودجه به پایان رسیده که دولت دست از حمایت بورس کشیده است؟ در حالی که موضوعات مطرح شده به هیچ وجه صحت ندارد، مهم‌ترین دلیل ریزش شاخص در بازار سرمایه را در روزهای گذشته می‌توان ناشی از افزایش بی حد و اندازه شاخص بورس در چند ماه اخیر پس از فروردین ماه سال جاری عنوان کرد، به نحوی که بازار در مقطعی با بازدهی 90 درصدی روبه‌رو شد؛بنابراین برای اولین بار در طی تاریخ بورس این روند در بازار سرمایه بی‌سابقه بود،بنابراین در نتیجه عدم‌تناسب با متغیرهای  اثرگذار بر وضعیت اقتصادی و رشد موجب شد نقطه تعادل و اصلاح قیمتی از ارزش روز تابلو به ارزش ذاتی سهام نزدیک‌تر شود.

ریزش شاخص‌ها در بازارسرمایه، آغاز فرایند خوب و قابل‌قبولی است، فرایندی که نشان می‌دهد اصلاحات بازار سرمایه به صورت خود انتظام آغاز شده وانتظار می‌رود بازار سرمایه در چند روز آینده هر چه بیشتر به تعادل نزدیک شود؛ بنابراین نمی‌توان منتظر بازدهی بود که در چند ماه گذشته در بورس تجربه شد.

سقوط بورس نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای بر شورش سرمایه‌گذاران خرد در شهریور ماه باشد یا نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای بر عدم‌حمایت دولت و مسئولان اقتصادی کشور از بورس باشد،  چرا که دولت و مسئولان اقتصادی بر این اعتقاد هستند که بازار سرمایه یکی از سالم‌ترین فضاها و بازارها برای جذب و هدایت نقدینگی است؛بنابراین از این بازار باید حمایت‌های جدی به عمل بیاید.

فعالان بازار سرمایه و اقتصادی به‌خوبی واقف هستند در علم اقتصاد و بازارسرمایه روند ریزش یا افزایش شاخص بورس امری عادی است یا به عبارتی جزو ذات بازار به شمار می‌رود؛بنابراین ذات بازار با فراز و نشیب و اصلاح همراه است و روند مثبت یا منفی جزو لاینفک‌ساز و کار بازارسرمایه به شمار می‌رود و ریزش‌ها نمی‌تواند به خودی خود موضوع قانع‌کننده‌ای برای ایجاد نارضایتی که منجر به شورش شود، باشد.

بازارسرمایه از سال گذشته تاکنون محل خوبی برای جمع‌آوری نقدینگی و تأمین کسری بودجه دولت بوده است، ضمن اینکه دولت از محل اخذ مالیات نقل و انتقال سهام از ابتدای سال 99 تاکنون بخش قابل‌توجهی از کسری بودجه‌ای خود را پوشش داده است. افزایش نرخ ارز نیز راهکاری برای تأمین کسری بودجه دولت بود، اما دولت همچنان با کسری‌بودجه روبه‌رو است؛ بنابراین ریزش بازارسرمایه نمی‌تواند به معنای خاتمه حمایت دولت از بازار سرمایه‌ای محسوب شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.