پس از سلسله گزارش‌های متعددی که قدس در راستای رسالت رسانه‌ای خود پس از کشف محموله عظیم تخم‌مرغ تاریخ مصرف گذشته منتشر کرد که حتی اظهارنظر یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی کل کشور در این زمینه که هویت وی نزد رسانه محفوظ است حاکی از وجود سوءجریان‌های متعددی در این زمینه بود، بازهم ادعاهای مطرح شده مانند ارزآوری در این زمینه هم مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد عامل این اقدام یک ریال هم به تعهدات ارزی خود عمل نکرده است!

برگشت ارز صفر، از ادعا تا واقعیت!

عقیل رحمانی/

 پس از سلسله گزارش‌های متعددی که قدس در راستای رسالت رسانه‌ای خود پس از کشف محموله عظیم تخم‌مرغ تاریخ مصرف گذشته منتشر کرد که حتی اظهارنظر یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی کل کشور در این زمینه که هویت وی نزد رسانه محفوظ است حاکی از وجود سوءجریان‌های متعددی در این زمینه بود، بازهم ادعاهای مطرح شده مانند ارزآوری در این زمینه هم مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد عامل این اقدام یک ریال هم به تعهدات ارزی خود عمل نکرده است!

**رسانه همچنان پای کار روشن شدن پشت پرده‌ها

۱۹ تیرماه گذشته بود که خبرکشف محموله عظیم تخم‌مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته را منتشر کردیم. در آن مطلب آمده بود که یک تریلی که بررسی اسناد و مدارکش نشان می‌داد از آبیک قزوین محموله تخم‌مرغ نطفه‌دار را به مشهد آورده، در محل آماده تخلیه محموله چند تنی تخم‌مرغ بود.

همچنین معلوم شد محموله داخل کانتینر کشنده بدون هویت است، در حالی که باید طبق دستورالعمل‌های دامپزشکی کشور  تاریخ تولید و مشخصات واحد تولیدی روی کارتن‌ها درج می‌شد، اما فقط با ماژیک روی کارتن‌ها تاریخ تولید نوشته شده بود که این اقدام معلوم می‌کرد تخم‌مرغ‌ها حدود ۹۰ روز پیش تولید شده و حالا به مشهد آمده است.

در حالی سوله مذکور مملو از تخم‌مرغ‌هایی بود که به همین شیوه روی زمین چیده و در شرایط دمایی غیراستاندارد نگهداری می‌شدند که باز هم بازخوانی دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کل کشور حاکی از آن بود عمر ماندگاری تخم‌مرغ و فراورده‌های آن(تخم‌مرغ خوراکی) در حالی که در دمای صفر تا چهار درجه باشد، یک ماه یعنی ۳۰ روز اعلام شده است که این موضوع در محل رعایت نشده بود و دمای هوا در سوله مذکور بسیار گرم و اصلاً سردخانه‌ای در کار نبود.

در این میان مالک انبار مدعی شد تمامی محموله برای صادرات است که کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان از عامل این اقدام خواستند مستنداتش را ارائه کند.

از سوی دیگر پیگیری‌های ما در این زمینه  ادامه داشت تا اینکه یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کل کشور که نخواست نامش فاش شود، از عمق تخلفات صورت گرفته در محل و ارسال نامه کارشناسی به دادستان شهرستان بینالود رونمایی و به خبرنگار ما گفت: در آن اظهارنظر که به دست قاضی سبحانی؛ دادستان شهرستان بینالود رسید، اشاره شده بود نه مکان نگهداری محموله تخم‌مرغ‌ها و نه روند کار مورد تأیید است. گاهی پیش می‌آید که در بررسی‌ها مشخص می‌شود مکان نگهداری محصولی خوب و مورد تأیید است، اما روند نگهداری و دیگر موارد مشکل دارد و گاهی هم پیش می‌آید که برعکس این موضوع رقم می‌خورد، اما در این مورد ما هیچ کدام این مراحل را تأیید نکردیم.

وی افزود:  محموله تخم‌مرغ از قزوین بارگیری(بر فرض صحت نحوه بارگیری) و به مشهد منتقل و در محل تخلیه می‌شود و پس از آن محموله با یک شوک دمایی زیاد بین یک تا حدود ۴۰ درجه مواجه می‌شود که قابل قبول و مورد تأیید نیست.

این مقام مسئول در دامپزشکی کل کشور بیان کرد: اگر تخم‌مرغ را از دمای یک تا دو درجه کانتینر خارج و در مجاورت دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه قرار بگیرد، دو تا سه روز هم مرتب کردن و بسته‌بندی آن‌ها زمان ببرد و پس از طی شدن این مراحل دوباره محموله بار کانتینر شود و تخم‌مرغ‌ها را در دمای یک تا دو درجه قرار دهیم، عملاً یک شوک دیگر به آن داده شده و کیفیت تخم‌مرغ‌ها پایین آمده است.

از سوی دیگر حاشیه‌های دیگر مانند تغییر مجوزهای صنعتی به خوراکی در این زمینه هم مورد پرسش قرار گرفت که این مقام مسئول پاسخ داد: مثلاً اگر مرغ تحت عنوان صنعتی به خراسان ارسال شود، کسی حق ندارد مجوز آن را تبدیل به خوراکی کند؛ چرا که مدتی از تاریخ مصرف آن گذشته و رو به فساد است و تحت هیچ شرایطی امکان ندارد که محموله مذکور را دوباره به سردخانه منتقل کنیم و مرغ‌ها و موادغذایی به حالت اولیه برگردد.

سلسله پیگیری‌های رسانه همچنان ادامه داشت تا اینکه برخی زمزمه‌ها حاکی از آن بود که عامل این اقدام که در امر صادرات تخم‌مرغ فعالیت می‌کند در حال ارزآوری برای کشور است، از همین رو این موضوع مهم که بارها از سوی رئیس قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفته که سرانجام تعهدات ارزی و ... صادر کنند چه شده و دلارهای آن‌ها در چه حال و روزی قرار دارد، بازهم  موضوع با قدرت بیشتر در دستور کار رسانه قرار گرفت.

**استخراج رقم تعهدات ارزی فرد متخلف

از همین رو ماجرا را از معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی پیگیر شدیم که علی غفوری‌مقدم پس از بررسی زوایای مختلفی مانند فعالیت کارت بازرگانی صاحب محموله به قدس گفت: براساس اطلاعاتی که همکاران ما جمع‌آوری کردند مشخص شد شرکت مذکوری که مدنظر شماست و تحت مدیریت فرد مورد اشاره است، تعهدات ارزی به بانک مرکزی دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی تصریح کرد: از سوی دیگر طبق روال لیستی به سازمان صمت خراسان‌رضوی ارسال شد که در آن لیست آمده بود هر نفر به چه میزانی به تعهدات ارزی‌اش عمل نکرده که آن ارقام به صورت درصدی بود.

وی ادامه داد: در آن لیست دقیقاً اشاره شده بود که فلانی ۱۰درصد و آن یکی ۲۰ درصد و فرد دیگری هم صفر درصد تعهدات ارزی‌اش را پاس نکرده است.

**برگشت صفر درصدی ارز و جای ورود دستگاه‌های امنیتی

علی غفوری‌مقدم اشاره‌ای به ماجرای غم‌انگیزی کرد که در حال حاضر کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند که در مورد این فرد هم اتفاق افتاده است و در تشریح آن بیان کرد: در لیست اعلامی، مشخصات این صادرکننده هم وجود داشت که بررسی‌ها نشان می‌داد وی دارای تعهدات ارزی است که اصلاً به آن عمل نکرده یعنی همان عدد پاس کردن تعهدات ارزی او صفر را نشان می‌داد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی بیان کرد: وقتی کار به اینجا می‌رسد کارت بازرگانی این فرد تعلیق می‌شود، نه‌تنها کارت این فرد بلکه تعداد دیگری هم که به تعهدات ارزی عمل نکردند هم تعلیق شد.

**باز هم مهلت داده شد ارز را برگردانند

اما در ادامه با توجه به مصوباتی که برای برگشت ارز به کشور صادر شد به این دست افراد مهلتی دیگر داده شد. از همین رو کارت بازرگانی این فرد و تعدادی دیگر تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه سال جاری(حدود یک ماه دیگر) رفع تعلیق شد تا آن‌ها بتوانند به تعهدات داده شده عمل کنند.

وی بیان کرد: عدد دقیق تعهدات ارزی ایشان را نداریم، اما درصد عمل نکردن به تعهدات را طبق روال برای ما ارسال کرده بودند که تحقیقات ما این را نشان داد که فرد مذکور به تعهدات خودش تا زمانی که کارتش تعلیق شد، عمل نکرده است. اینکه تعهد هر فردی چقدر است(به صورت واحد پولی) در اختیار بانک‌های عامل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.