زاهدان- سیستان و بلوچستان ازجمله استان‌هایی است که در طول سال به‌دفعات مکرر با حوادث غیرمترقبه بسیاری روبروست.

 سیل و توفان سیستان و بلوچستان را درنوردید؛ بارش باران و خاک از آسمان

قدس آنلاین-گروه استان ها:در طی چند روز گذشته بارش خاک از آسمان در مناطق شمالی این استان ازجمله هیرمند مردم را در محاصره شن‌های روان قرار داده و در جنوب این استان و شهرهای ایرانشهر، سرباز و نیک شهر بارش باران مردم را در محاصره سیل قرار داده است.

این استان به دلیل خشک‌سالی‌های حادث‌شده درطی سال‌های اخیر در تمامی فصول سال با کمبود آب روبرو است و با هر بار بارش نزولات آسمانی درگیر سیل می‌شود.

بارش‌های مدیترانه‌ای که به فصل مونسون شهرت دارد  معمولاً همه‌ساله در تابستان مناطق جنوبی این استان را در برمی‌گیرد یک‌بار دیگر در طی چند روز گذشته برای ساکنان جنوبی این استان خسارت و بی‌خانمانی هدیه آورده است.

طی روزهای گذشته بارش‌های سیل‌آسا موجب طغیان رودخانه در شهرستان قصر قند شد و لذا سیلاب شهرستان‌های ایرانشهر و قسمت‌هایی از شهرستان قصر قند ، سرباز و هم‌چنین نیکشهر را در زیر خروارها گل‌ولای فروبرد.

متأسفانه  براثر این سیل دسترسی به شهرستان نیکشهر از بین رفت و ارتباط بسیاری از مردم روستایی با مراکز اصلی قطع شد.

بنا بر گزارش خبرنگار ما متأسفانه به دلیل حجم سیلاب و تخریب بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی ازجمله راه‌های دسترسی، کابل‌های مخابراتی و آب‌رسانی بسیاری از مردم این منطقه امکان ارتباط مخابراتی نداشته و در محاصره آب قرار 'گرفتند.

اگرچه خوشبختانه سیل اخیر تلفات جانی از خود بر جای نگذاشته است اما هم چنان افزون بر شش هزار نفر از اهالی مناطق جنوبی استان و ساکنان بیش از ۴۰ روستا به کمک  نیاز دارند.

امدادرسانی به حادثه دیدگان

در همین راستا معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳۳ آسیب‌دیده از سیل چند روز گذشته در شهرستان‌های سرباز و ایرانشهر با تلاش نیروهای امدادی این جمعیت امدادرسانی شده‌اند.

حسن مصفا اظهار داشت: در همین راستا تعداد ۱۵ خانوار سیل‌زده به تعداد ۵۸ نفر در چادرهای امدادی این جمعیت اسکان اضطراری داده شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ دستگاه چادر امدادی، ۲۵ تخته موکت، ۷۸ تخته پتو و ۴۹ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت : ۱۷۰ کیلوگرم برنج و حبوبات و ۱۵۷ کیلوگرم قند و شکرو چای، ۳۵۰ قوطی کنسرو و اقلام ضروری دیگر نیز در بین آسیب دیدگان توزیع‌شده است.

مصفا افزود: ۱۱ روستا در شهرستان سرباز درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی به‌وسیله ۱۴ تیم عملیاتی و به‌کارگیری هشت خودرو امدادی و عملیاتی امدادرسانی شدند.

توفان شمال سیستان را درنوردید

اگرچه در جنوب این استان شاهد درگیری مردم باسیل هستیم اما در شمال استان خشک‌سالی‌های چندین ساله سبب شده بادهایی که درگذشته به «موسمی ۱۲۰ روزه سیستان» یا نعمت بیکران الهی معروف بود حالا به بلای جان مردم تبدیل شود.

توفان‌های سهمگین که معمولاً با سرعت ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر به حرکت درآمده متأسفانه حجم عظیمی از ماسه و خاک را روانه شهرها و روستاها در نواحی شمال این استان کرده است و خانه‌های مردم را در زیر شن‌های روان مدفون کرده و راه نفس کشیدن آنان را بسته است.

درحالی‌که در جنوب استان شاهد امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به مردم سیل‌زده هستیم نیروهای هلال‌احمر در شمال این استان در حال کمک‌رسانی به مردم توفان‌زده هستند.

در همین رابطه بنا بر اعلام جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان تعداد یک هزار و ۱۵۰ نفر آسیب‌دیده از توفان توسط ۲۴ نفر نیروی امدادی در قالب۶ تیم در پنج روستای شهرستان هیرمند خدمات امدادی دریافت کردند و  نیروهای هلال‌احمر در تمامی شهرستان‌های شمال استان در آماده‌باش قرار دارند تا در صورت نیاز به مردم آسیب‌دیده ارائه خدمات کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.