۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 718379

بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری کلاس ها در اولین سال تحصیلی کرونایی! این روزها یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان و والدینشان شده است. شاید همین دغدغه باعث شد که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آستانه شروع سال تحصیلی جدید نشست خبری ترتیب داده و آخرین تصمیمات و اقدامات آن اداره در خصوص هماهنگ شدن مدارس با شرایط کرونایی را اعلام و تکلیف دانش آموزان را قبل از بازگشایی مدارس روشن کند.

به گفته جناب مدیر کل آپ خراسان رضوی نحوه برگزاری کلاس های درس در سال تحصیلی جدید به چهار روش حضوری، نیمه حضوری، غیر حضوری و یا تجمیعی از سه مورد اول خواهد بود و بسته به اینکه ستاد ملی کرونا چه استان هایی را قرمز، زرد و یا سفید اعلام کند و سپس ستاد کرونای استانی چه شهرستان هایی را در سه حالت قرمز، زرد و سفید تعریف کند نحوه برگزاری کلاس ها متفاوت خواهد بود.

او همچنین در قسمت دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: در حال حاضر ما هنوز نمی دانیم که  در  ۴۸ اداره استان کلاس های درس به چه نحوی خواهد بود و به تصمیمات ستاد کرونا احترام خواهیم گذاشت.

در اینکه مهار گردنکشی ویروس کرونا از اولویت های امروز جامعه ماست و براساس شرع و عقل تمامی مراکز دولتی و غیردولتی باید خود را با تصمیمات ستاد ملی کرونا هماهنگ کنند شکی نیست. قطعا هیچ کس نمی خواهد که دانش آموزان در سال تحصیلی جدید به جای کتاب، کرونا را با خود حمل کنند و در زنگ تفریح به ازای خوراکی های میان وعده، ویروس کووید ۱۹ را به هم تعارف نمایند. اما اینگونه سخن گفتن از بالاترین مقام آموزش و پرورش خراسان رضوی پذیرفتنی نیست.

آیا اینگونه انتظار است که ستاد ملی کرونا وضعیت قرمز یا سفید استانها و شهرستانها در روزها و ماههای آینده را اکنون اعلام کند؟ همانطور که می دانیم این ستاد شرایط موجود را به صورت روزانه بررسی کرده و براساس آن وضعیت روزانه استانها را اعلام کرده و می کند. چطور انتظار وجود دارد که این ستاد از هم اینک اعلام کند که چه مناطقی در روزهای باقی مانده از شهریور و یا مهرماه سفید هستند و کدام مناطق کشور وضعیتشان قرمز خواهد بود؟ آیا این موضوع امکان پذیر است؟

اکنون ویروس کرونا در جاده های مختلف کشور با اتومبیلی پرسرعت و بدون توجه به هشدارهای پلیسی در حال تردد است. هیچ منطقه از کشور قرنطینه نیست که بتوان امیدوار بود پای ویروس های جدید به آن نرسد و یا دلخوش بود که بتوان پای ویروس های قبلی را از آن منطقه قطع کرد.  

از اواخر زمستان ۹۸ که قطار کووید ۱۹ به ایستگاه مشهد رسید وضعیت این شهر به رنگ قرمز درآمده است. حتی زمانیکه تعداد ابتلا و فوتی های روزانه کمتر از این روزها بود بازهم وضعیت مشهد قرمز بود، پس پیش بینی این موضوع که به رغم کاهش آمار کرونایی ها، بازهم وضعیت این شهر حداقل در روزهای بازگشایی مدارس و حتی بعد از آن تغییر رنگ نخواهد داد کارسختی نیست.

منطق حکم می کند که حتی اگر خدای ناکرده دوباره شاهد پیک کرونا نباشیم و روند کاهشی ابتلا به کرونا ادامه دار باشد بازهم تغییر وضعیت قرمز به سفید به سرعت انجام نخواهد شد و در روزهای آینده کماکان وضعیت مشهد قرمز خواهد بود. درس آمار و احتمالی که در مدارس تدریس می شود به دانش آموزان یاد می دهد که موضوعی با احتمال رخ داد بالا را شناخته و پیش بینی های لازم برای وقوعش را داشته باشند. اکنون به راحتی می توان ادعا کرد با توجه به شرایط موجود وضعیت مشهد در روزهای باقیمانده از شهریور و حتی مهرماه به احتمال بسیار زیاد قرمز خواهد بود و مدارس در وضعیت قرمز باید بازگشایی شوند.

جناب مدیرکل پسندیده تر بود که اعلام می کردید با توجه به شرایط موجود و به احتمال بسیار زیاد سال تحصیلی جدید در مشهد و شهرهای پرجمعیت خراسان رضوی در وضعیت قرمز شروع خواهد شد و به همین دلیل تصمیماتی مناسب با شرایط کرونایی برای این شهرها در نظر گرفته ایم و برای روستاها و شهرهای کوچک تر منتظر اعلام ستاد مقابله با کرونای استان هستیم. همچنین وضعیت هر شهری هم که در هر زمان به زرد یا سفید تغییر کرد متناسب با آن تصمیمات تغییر خواهد کرد.

به یقین اکثریت یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار دانش آموز خراسانی، در مشهد و دیگر شهرهای بزرگ خراسان رضوی سکونت دارند. به راحتی می توان با بررسی و حلاجی شرایط روز و یک پیش بینی ساده، اکثر دانش آموزان استان و والدینشان را از بلاتکلیفی خارج کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.