۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 719590

پس ازبازی شیرین چند ماهه بازیگران بورس در مستطیل سبز بازار سرمایه، چند هفته‌ای است که تماشاچیان شاهد نگرانی بازیکنان در زمین قرمز این بازار پر جاذبه هستند، به طوری که شاخص ۲ میلیونی تا مرز ۱.۵ میلیون سقوط کرد و بسیاری از سرمایه‌های خردمردم بر باد رفت.

قدس آنلاین: پس ازبازی شیرین چند ماهه بازیگران بورس در مستطیل سبز بازار سرمایه، چند هفته‌ای است که تماشاچیان شاهد نگرانی بازیکنان در زمین قرمز این بازار پر جاذبه هستند، به طوری که شاخص ۲ میلیونی تا مرز۵/۱میلیون سقوط کرد و بسیاری از سرمایه‌های خردمردم بر باد رفت.

ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه بدون آموزش‌های لازم و با اتکا به حمایت‌های مسئولان با ابراز حمایت همه‌جانبه و محکم از بورس نشان داد نگرانی صاحبنظران از این روند بی‌راه نبوده است.

بورس یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین بازارهای جذب نقدینگی برای رونق تولید است، اما اگر فعالان این عرصه به طمع سودهای کلان و کوتاه‌مدت پا به این میدان بگذارند، می‌تواند سونامی‌هایی نظیر آنچه در هفته‌های اخیر رخ داد را در پی داشته باشد.

به اعتقاد برخی از صاحبنظران اگر چه علت قرمز شدن تابلو بورس در ابتدا عدم حمایت مناسب از این بازار، عملکرد نادرست حقوقی‌ها، برخی سیاست‌های نادرست و ناهماهنگی بین قوا بود، اما عمق فضای قرمز حاصل ترس تازه واردان و غیر حرفه‌ای‌ها و تشکیل صفوف طولانی فروش برای خروج از بورس بود. این در حالی است که پیش از تشویق هیجانی مردم برای ورود به بورس و نشان دادن در باغ‌های سبز باید آن‌ها را با ورود غیر هیجانی و انتظار درازمدت از بورس آشنا می‌کردند.

خروج گسترده فعالان غیرحرفه‌ای بازار سرمایه از بورس موجب هجوم سیل ویرانگر نقدینگی ناشی از آن به بازار خودرو و ارز گردید و بنابراین شاهد افسارگسیختگی قیمت خودرو و بازار قرمز ارز و کاهش مجدد ارزش پول ملی در روزهای اخیر بودیم.

همچنین وضعیت کلی اقتصاد کشور موجب فعال شدن دومینوی قیمت‌ها شد؛ به طوری که مایحتاج عمومی مردم نظیر فراورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و برخی دیگر از اقلام مورد نیازجامعه در غیاب نظارت مؤثر در روزهای گذشته تا۱۰۰درصد گران شد.

دراین میان مهم‌ترین وظیفه مسئولان رصد مستمر اوضاع  بازارها  با رویکرد آینده‌نگری و پیش‌بینی گزینه‌های متفاوت و راهکارهای متناسب باهرگمانه است. اینکه روزها پس از بحران در بورس، از قانون بر زمین مانده پنج ساله انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه، رفع مشکل شده و برای اجرا ابلاغ می شود، بیانگر بی‌توجهی به ظرفیت‌های قانونی برای مدیریت بازار سرمایه و صیانت از سرمایه‌های خرد مردمی در بورس است.

همچنین توجه به هشدارهای کارشناسان و صاحبنظران برای جلوگیری از حباب در بازارهایی نظیر بورس و ارز وپیشگیری قبل از درمان و ایجاد موانع جدی در برابر سیل ویرانگر نقدینگی سرگردان، انتظار جدی مردم از مسئولان است.

شاید بازار بورس پس از اقدام‌های اخیر دولت از جمله ورود یک درصد منابع صندوق توسعه ملی متعادل شود، اما خسارت‌هایی که از تأخیر در پیشگیری و اقدام به موقع به مالباخته‌های بورس وارد شد، جبران‌ناپذیر است وگرانی‌های ناشی از آن نگران کننده!

تجربه نشان داده است توصیه‌هایی نظیر «جای نگرانی نیست» یا «مردم فعلاً خودرو نخرند» ویا «بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست» نیز هیچ‌گاه نتیجه بخش نبوده و قیمت‌های افزایش یافته هرگز به وضعیت سابق  بازنگشته است و زیان آن متوجه کسانی است که این توصیه هارا جدی گرفته‌اند؛ چرا که «آب رفته هرگز به جوی باز نمی‌گردد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.