۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 720114

«مجالس مناسب» در بیان امام سجاد علیه‌السلام

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جواهری/ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

در چه مجلس‌هایی شرکت کنیم؟ امام زین العابدین در حدیثی اخلاقی پاسخ این سؤال را چنین داده‌اند: مَجالِسُ الصّالِحینَ داعیةٌ اِلَی الصَّلاحِ (الکافی، ج ۱، ص ۳۱/ تحف العقول عن آل الرسول علیهم‌السلام، مجموعه ورام ،ج۲،ص۳۵/ بحارالانوار، ج۷۸، ص۹۴۱). مجلس‌های صالحان و نیکوکاران و پرهیزکاران و شایستگان، دعوت کننده و فرا خواننده به صلاح است.

این حدیث راهنمای بشریت در انتخاب مجلس‌هایی است که به آن جا رفت و آمد کند. «مجالس» جمع مجلس است و مجلس جایگاه نشستن و حضور در محفل و هیأت و انجمن و نشستن با دیگران و شنیدن سخنان در مجلس است. لازم است انسان در گزینش جلساتی که شرکت می‌کند دقت کند. سزوار است صالحان و فاسدان را بشناسد و تنها در مجلس‌های صالحان رفت و آمد کند. «صالحان» نیکوکاران، شایستگان، پرهیزکاران، خوبان، پاکان و مؤمنان‌اند. باید به مجلس صالحان رفت و با صالحان در جلسات آنان همنشین شد و با خیّران نشست و برخاست نمود. حضور در مجالس گوناگون پیامدها و آثار گوناگون دارد. حضور در محفل ها و انجمن‌ها و هیأت‌های محله و شهر و کشور و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و هنری و علمی، بایستی توأم با معرفت و آگاهی باشد.

لازم است گردانندگان مجلس و حاضران را بشناسد و اگر صلاحیت عمومی و اخلاقی و دینی داشتند در جلسات آنان حضور یابد.

امام سجاد علیه‌السلام درباره نقش و اثر حضور در مجلس‌های صالحان جمله «داعیةٌ اِلَی الصَّلاحِ» را به کار برده‌اند. کارکرد حضور در مجلس‌های صالحان، این است که انسان‌ها را به «صلاح» می‌رساند. هم مجلسی‌های صالح بر گفتار و رفتار انسان اثر می‌گذارند و او را به صلاح فرا می‌خوانند . بی تردید جذب مجلس صالحان شدن راه صلاح را به روی انسان می‌گشاید. نباید در هر مجلسی شرکت نمود. مجلسی که ماهیت فاسد دارد یا شرکت کنندگان مجهول و ناشناخته‌که احتمال تاثیر منف بر انسان دارد  مجلسی مناسب و سازنده‌ای نیست. تنها مجلسی که وضعیت آن روشن است و رئیس و حاضران صالح‌اند شایسته رفت و آمد و بهره‌برداری و کارآمدی است. صالحان ضد فاسدان‌اند مفهوم مخالف اخلاقی این حدیث لزوم پرهیز از شرکت در مجلس‌های بی‌دینان و افراد لاییک و سکولار و غربزدگان ومنحرفان و مجموعه فاسدان است. چون مجلس فاسدان و اهل فساد اعتقادی وسیاسی نیز پیامدهای نامطلوب و آلودگی به فساد و انحراف را در پی دارد. چه بسا رفتن به یک مجلس، سرنوشت انسان را عوض کند و تاثیر فراوان مثبت یا منفی بگذارد. بنابراین بایستی در انتخاب مجلس ها برای رفت وآمد وهمنشینی هوشیار بود و با بصیرت مجالس مطلوب را انتخاب نمود.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.