مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واکسن آنفلوانزا در داروخانه های که توزیع کننده داروهای خاص هستند توزیع می شود.

واکسن آنفلوانزا در داروخانه های خاص توزیع می شود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: حمید رضا رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درتوضیح پیش فروش واکسن آنفلوانزا در برخی داروخانه ها بیان کرد: یک چنین خبری صحت ندارد و یک چنین اتفاقی به هیچ عنوان در مشهد نیفتاده است ولی اگر کسی از همشهریان اطلاعی از این تخلف دارند حتما با سامانه ۱۹۰ اطلاع بدهند چون در صورتی که یک چنین عملی صورت گرفته باشد تخلف است و طبق قانون با متخلف برخورد می شود.

رحیمی ادامه داد:تا کنون  دستور العملی مبنی بر سهمیه اختصاص یافته به داروخانه های مشهد هنوز به ما ابلاغ نشده است تنها دستور العمل اینکه چه کسانی می توانند از این واکسن استفاده کنند، چه کسانی می توانند به صورت رایگان از این واکسن استفاده کنند ولی تا زمانی که سهمیه به تعداد این افراد به دست ما نرسد امکان اجرایی کردن این کار را نداریم.

رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برخورد با هر کدام از گروه هایی که می توانند از این واکسن استفاده کنند مختلف است چون برخی از این گروه ها کسانی هستند که در بیمارستان ها مشغول هستند، کسانی که شامل گروه های پر خطر می شوند، افراد مسن و...ولی متاسفانه چون هنوز دستور العملی مبنی بر توزیع به دست ما نرسیده هر گونه توضیحی خیلی مستند نیست تنهادستور العمل و نحوه اجرا ابلاغ شده است ولی زمان اینکه این دارو چه زمان به دست ما میرسد هنوز ابلاغ نشده است ولی به محض اینکه دارو توزیع بشود مطمئنا اطلاع رسانی های لازم از طریق رسانه های مختلف صورت خواهد گرفت.

حمیدرضا رحیمی در پاسخ به این سئوال که ممکن است این واکسن به صورت بازار آزاد و با افزایش قیمتی بیشتر از میزان مصوب به دست مصرف کننده برسد توضیح داد:بعید می دانم امکان یک چنین کاری وجود داشته باشد چون این واکسن به با سهمیه مخصوص و مشخص و در داروخانه ای خاص و تحت کنترلمان  توزیع می شود تا مطمئن شویم که این واکسن به دست افراد در معرض خطر برسد.

وی گفت: این واکسن در داروخانه های منتخبی مانند هلال احمر، آستان قدس و...به طور کلی داروخانه هایی که توزیع کننده داروهای خاص هستند مسئول توزیع این واکسن هستند.

رحیمی افزود: این واکسن را می شود تا تاریخ انقضا در یخچال نگهداری کرد ولی بهترین زمان برای تزریق این واکسن هفته دوم مهر ماه است. با توجه به اینکه آنفلوانزا انواع مختلفی دارد کسانی که از این واکسن استفاده می کنند به این نوع خاص مبتلا نمی شوند.

وی اضافه کرد :در حال حاضر بیمارستانهای سطح مشهد تا ۳ هزار تخت جهت آنفلوانزا ی حاد تنفسی را جهت بستری آمادگی دارند.

این مقام مسئول گفت: تمام کسانی که در گروه پر خطر قرار دارند از جمله افراد پیوند اعضا و...شامل این طرح می شوند که با تماس با آنها جهت استفاده از این واکسن به مراکز ذی ربط راهنمایی می شوند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.