معاون اول رییس جمهور با انتقاد از محافظه کاری بیش از حد برخی مدیران که به جای اتخاذ تصمیمات راهگشا برای حل مشکلات کشور، نگران بازخواست دستگاه‌های نظارتی هستند، گفت: مدیران کشور مسئولیت پیدا کرده اند تا مشکلات را برطرف کنند و در شرایطی که مردم به واسطه تحریم و شیوع کرونا تحت فشار هستند، نباید ترس از بازخواست دستگاه‌های نظارتی باعث شود در حل مشکلات مردم کوتاهی و سستی کنیم.

مدیران کشور در تصمیم گیری‌ها به دلیل ترس از بازخواست کوتاهی نکنند

قدس آنلاین: اسحاق جهانگیری در نشست مشترک وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر و دریا نوردی که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد، با اشاره به گزارش رییس کل گمرک مبنی بر باقی مانده ۸ میلیون تن کالا در بنادر کشور، بر ضرورت مشخص شدن دلایل اصلی ماندگاری این کالاها در انبار گمرکات تاکید کرد و اظهار داشت: گمرک محلی برای انبار و نگهداری کالا نیست و باید مقرراتی وضع شود تا هزینه انبارداری کالاهایی که بیش از مدت متعارف در گمرک باقی می مانند، برای صاحب کالا مقرون به صرفه نباشد و او را ملزم به تخلیه کالای خود از بنادر کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: البته برخی موارد مربوط به کالاهایی است که منشا ارز پرداختی آن هنوز برای بانک مرکزی مشخص نشده است که لازم است برای حل مشکل مربوط به این کالاها و به خصوص کالاهای ضروری و اساسی و مواد اولیه کارخانه ها تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت دو موضوع را بعنوان خط قرمز تلقی می کند، تصریح کرد: از یک سو نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود، خاطر نشان کرد: البته این به معنای عدم رعایت مقررات نیست بلکه منظور سرعت بخشیدن به کارها و انجام تشریفات لازم در کوتاه ترین زمان ممکن است.

معاون اول رییس جمهور افزود: همه باید احساس کنیم که مسئولیت داریم مشکلات مردم را برطرف کنیم و اگر در شرایط عادی برخی فرآیندها ظرف یک ماه انجام می شد، امروز که در شرایط محدودیت ارزی و فشارهای متعدد هستیم، این کارها باید در مدت یک هفته به انجام برسد.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، استاندار هرمزگان و رییس سازمان بنادی و دریانوردی نیز حضور داشتند، موضوع ماندگاری برخی کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه ها و واحدهای تولیدی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای حل این مشکل اتخاذ شد.

در این جلسه مقرر شد کالاهای اساسی در کوتاهترین زمان ممکن و با شیوه نامه ای که وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر به زودی توافق و اعلام می کنند، از گمرکات ترخیص و در اختیار مردم قرار گیرد.

همچنین در خصوص مواد اولیه، تجهیزات و قطعات کارخانه ها که تا این لحظه در گمرکات کشور وجود دارد مقرر شد اگر وارد کننده و صاحب کالا خودش ارز مورد نیاز را تامین کند، در اسرع وقت امکان ترخیص کالا از گمرکات برای او فراهم شود.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، به یادمان شهدا ادای احترام و از نمایشگاه دفاع مقدس که در آن محل بر پا بود، بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.