پروین محمدی: این روزها نگرانی و ترس ناشی از شیوع کرونا سلامت روانی میلیون‌ها نفر را در دنیا تحت تأثیر قرار داده و اثرات روانی زندگی با ویروس کووید ۱۹ موجب شده بهداشت روان جامعه به مخاطره بیفتد و عوارض گوناگونی در افراد بروز کند.

ورزش، تغذیه مناسب و افکار مثبت راه حل مقابله با مشکلات کرونا

از ترس و اضطراب ابتلا به بیماری گرفته تا وسواس و شست‌وشوی بیمارگونه دست و صورت و لوازم زندگی، خشم و عصبانیت و تحریک‌پذیری روحی در برابر اطرافیان و... که تنش‌های روانی را جایگزین آرامش در خانواده‌ها و جامعه کرده است.

یک تحقیق جدید حاکی از آن است که ویروس کرونا موجی از بحران روحی را برای زنان در سراسر جهان ایجاد کرده است.

یک روان درمانگر معتقد است: سلامت جسمی بدون سلامت روانی فرد که جامعه را می‌سازد قابل تعریف نیست.

از این رو در شرایط فعلی که شیوع کرونا زندگی تمامی مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده ضرورت توجه به مسائل مربوط به بهداشت و سلامت روان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و باید به‌دنبال راهی باشیم تا راحت‌تر از این مسیر ترسناک عبور کنیم.

اما چگونه در برابر ویروس کرونا صبور باشیم و بحران کرونا را مدیریت کنیم تا سلامت روان ما به خطر نیفتد؟

 تاب‌آوری راهی برای عبور از بحران کرونا

دکتر فاطمه فرهودی، روان‌پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگارما در این خصوص خاطرنشان کرد: پدیده‌هایی همچون بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، بیماری‌های گوناگون و... تا کنون جان بسیاری از انسان‌ها را گرفته و محیط زندگی را برای آن‌ها بحرانی کرده است و امروز هم که با بحران کرونا روبه‌رو هستیم درجات متفاوتی از استرس و عوارض این بحران را تجربه می‌کنیم که تبعات آن بر جسم و روان ما اثرگذاراست.

وی افزود: با اینکه استرس کم برای همه ما مفید است و به ما هشدار می‌دهد که اصول ایمنی را رعایت کنیم و مراقب سلامت خودمان و دیگران باشیم برعکس استرس زیاد ایمنی بدن را کاهش داده و ما را در برابر هرگونه بیماری آسیب‌پذیر می‌کند.

از این رو باید از راهکارهایی برای کاهش استرس و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدنمان استفاده کنیم تا به کرونا و تبعات روانی آن مبتلا نشویم.

به عنوان مثال اضطراب و نگرانی را از خود دور کرده و میزان تحمل خود را افزایش دهیم، از انزوا بیرون بیاییم و با ارتباط‌های بدون خطر مانند تماس تلفنی و استفاده از وسایل ارتباطی با دوستان، اقوام و... گفت‌وگو کنیم، زیرا انزوا بسیار بد و مضر است. با توجه به اینکه همه ما در این شرایط نیاز به حمایت‌های عاطفی و روانی داریم این مهم را از خود و اطرافیانمان دریغ نکنیم. ازآنجا که کودکان آسیب‌پذیرتر و در معرض خطرند آن‌ها را با آموزش صحیح آگاه کنیم و به نیازهای عاطفی‌شان بیشتر توجه داشته باشیم.

صبور باشیم و تاب‌آوری در برابر بحران را در خود تقویت کرده تا افسردگی و ناامیدی به شادی و امید در زندگی‌مان تبدیل شود.

 توصیه‌ها

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: خودمان بیش از هر کسی می‌توانیم به آرامش روان و سلامت جسمی و روحی‌مان کمک کنیم. ازاین رو

با ورزش، تغذیه مناسب و افکار مثبت، بدبینی، افسردگی و اضطراب را که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود از خود دور کنید.

چنانچه اضطراب و افسردگی شدید و ناامیدی به سراغتان آمده و تحملتان کم شده و خیلی زود با کوچک‌ترین حرف یا مخالفت اطرافیان عصبانی می‌شوید (به‌خصوص جوانان) و یا به رفتارهای وسواس‌گونه (ضدعفونی مکرر، شست‌وشوی زیاد دست‌ها و...) دچار شده‌اید سعی کنید برای حفظ آرامش خود و خانواده‌تان افکار مزاحم را از خود دور کرده و در صورت نیاز به روان‌پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نیاز به مداخلات درمانی نه دارو بلکه مشاوره روان درمانی داشته باشید.

افزون برآن تاب‌آوری را در خود تقویت کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراقب سلامت جسم و روان خودتان و دیگران باشید.

والدین سعی کنند با پرهیز از استرس و اضطراب آن را به کودکان خود منتقل نکنند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به نیازهای مردم در شرایط بحرانی کرونا تأکید کرد: در این برهه زمانی وظیفه نهادهای دولتی و غیردولتی مانند سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران برای حمایت‌های مادی و معنوی افراد و اقشار آسیب‌پذیر اجتماع دوچندان بوده و نیاز به تصمیمات جدی در این زمینه است تا از پیامدهای جبران‌ناپذیر بعدی در پساکرونا جلوگیری شود.

 تغییر سبک زندگی

وی افت خلق، کم طاقتی، کلافگی، آشفتگی، برهم خوردن نظم زندگی، خستگی ذهنی، پرخاشگری، عصبانیت و عدم تحمل در برابر خواسته‌های دیگران را از مهم‌ترین علائم اختلال روانی ناشی از بحران کرونا دانست و تصریح کرد: ایجاد سرگرمی‌های مناسب و تفریحات سالم نظیر مطالعه، تماشای فیلم‌های کمدی، حل کردن جدول، باغبانی و... می‌تواند در کاهش بحران مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.