۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 724111

آموزش تنظیم وقت درون خانه ،توسط پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جواهری/ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

چگونه باید وقت حضور در خانه را تقسیم نمود؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در رفتار و سیره نبوی جستجو کرد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم وقت خویش را درون خانه چگونه تقسیم می‌کردند؟

چگونه باید وقت حضور در خانه را تقسیم نمود؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در رفتار و سیره نبوی جستجو کرد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم وقت خویش را درون خانه چگونه تقسیم می‌کردند؟ امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام سیره پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در تنظیم وقت درون خانه را اینگونه گزارش نموده‌اند: کانَ إذا أوی إلی مَنزِلِهِ جَزَّءَ دُخولَهُ ثَلاثَةَ أجزاءٍ : جُزءا لِلّهِ و جُزءا لِأهلِهِ و جُزءا لِنَفسِهِ؛ (عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، ج 1، ص 317 * معانی الاخبار، ص 81 * مکارم الاخلاق، ص 13 * بحارالانوار، ج 16، ص 150). پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم زمانی که به خانه خویش وارد می‌شد. وقت حضور در خانه خویش را سه قسمت می‌کرد: بخشی برای خدای عزوجل، و بخشی مخصوص خانواده، و بخشی هم برای کارهای شخصی خود .

تقسیم وقت و زمان کارها پسندیده و سودمند ومایه برکت وقت است. انسان باید در درون خانه و بیرون خانه و در روز و شب برنامه داشته باشد. برنامه‌ای خردمندانه و ثمربخش که نیازهای حقیقی انسان را تأمین کند. سیرة نبوی در درون خانه، نظم و انضباط و تدبیر و برنامه‌ریزی را به ما می‌آموزد.
پیامبر خدا اسوه جهانی و جامع و جاویدان است. رفتار و گفتار پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در همه زمینه‌ها و ابعاد زندگی الگو و سرمشق است. پیامبر ساعات حضور در خانه را تقسیم به سه قسمت اساسی می‌کردند و این برنامه را رعایت می‌نمودند.
وقت را سه بخش  می نموده وبه سه کار اختصاص می‌دادند. بخشی از اوقات درون خانه را به عبادت خدا و خودسازی و نیایش اختصاص داده‌ و برنامه عبادی مشخص و مرتبی داشتند. بنابراین شایسته است انسان بخشی از وقت خویش را در خانه به برنامه‌های عبادی مشغول شود. یاد خدا و انجام تکالیف شرعی بخشی از اوقات درون خانه پیامبر را فرا می‌گرفت. بخش دوّم را در خدمت اهل و خانواده خویش بودند. مرد باید حقوق خانواده را بشناسد و از آن پاسداری کند. شایسته است در هر روز و شب ، بخشی از وقتی را که در خانه است صرف نشستن و گفتگو با همسر و فرزندان و انس و همدلی با خانواده و آگاهی از وضعیت آنان و رسیدگی به آنان و تأمین نیازهای عاطفی و معیشتی آنان کند. در این صورت خانواده کمبود محبت وکمبود نیازهای احساسی و روحی و جسمی نخواهد داشت و فرزندان درست تربیت می شوند . بخش سوم را به امور شخصی و مخصوص به خود از استراحت، نظافت و ادامه کارهای بیرون خانه بپردازد. آنان که در خانه توانایی تنظیم وقت در این سه بخش را ندارند گرفتار مشکلات می‌گردند. بخشی از طلاق ها به بی‌توجّهی مرد به همسر خویش در خانه و عدم تأمین نیازهای وی بر می‌گردد. بخشی از بی‌ادبی و بی‌تربیتی و انحراف فرزندان به دلیل وقت نگذاشتن پدر برای تربیت فرزندان و دوست شدن با آنان است. انحرافات شخصی سرپرست خانواده ریشه در عدم اختصاص وقت به عبادت خدا و خودسازی خویش دارد. عدم تفریح و استراحت فردی نیز عامل بداخلاقی و کم کاری و تنبلی و عقب ماندن در خانه و بیرون خانه است. هریک از این سه بخش جایگاه خود را دارد و لازم است در برنامه داخل منزل مرد باشد و نباید هیچ‌یک فدای دیگری گردد. امام علی علیه‌السلام که سیره نبوی درون خانه را از نزدیک مشاهده نموده‌اند از تقسیم وقت آن حضرت به این  سه بخش در زمان در خانه بودن خبر داده‌اند. بی‌شک انسان به هر سه بخش در زندگی درون خانوادگی برای رشد و تکامل فردی و خانوادگی نیاز  دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.