کرونا نزدیک به ۹ ماه است که در کشور، استان و شهر ما شیوع پیدا کرده و همچنان جولان می‌دهد. کووید ۱۹ که ابتدای گسترشش خیلی از کارشناسان فکر می‌کردند گرمای هوا موجب از بین رفتن و یا حداقل کم شدنش می‌شود نه با گرمای هوا از بین رفت و نه از سرعت انتشار و گرفتار کردن مردم کاسته شد.

بستری روزانه ۲۱۷ بیمار در بیمارستان‌ها

هاشم رسائی‌فر/

کرونا نزدیک به ۹ ماه است که در کشور، استان و شهر ما شیوع پیدا کرده و همچنان جولان می‌دهد. کووید ۱۹ که ابتدای گسترشش خیلی از کارشناسان فکر می‌کردند گرمای هوا موجب از بین رفتن و یا حداقل کم شدنش می‌شود نه با گرمای هوا از بین رفت و نه از سرعت انتشار و گرفتار کردن مردم کاسته شد. هر بار به شکلی رنگ عوض کرد و علائمی تازه‌تر از خود بروز داد. موج اول و دوم کرونا آمد و رفت، وارد موج سوم شدیم با خطرات و درگیری‌های بیشتری که خیلی از کارشناسان را به خودش مشغول ساخته است. آمار قربانیان در کشور تا اینجا از ۳۰ هزار نفر گذشته که بی‌شک چند هزار نفری از این تعداد، خراسانی و هم‌استانی ما بوده‌اند.

 با وجود این هنوز هیچ کسی پایانی دقیق برای کووید ۱۹ متصور نیست و ناگزیر به همزیستی با این ویروس خطرناک هستیم.

توصیه‌ها همان‌هایی است که از ابتدا بوده؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عمومی و فردی در کنار در نظر گرفتن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی. این توصیه تا به امروز اگر پیشگیرانه بوده اما نتوانسته همه چیز را کنترل کند زیرا اگر این گونه بود اکنون نباید آمارها صعودی می‌بود. رعایت نکردن اصول بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک و نادیده گرفتن موضوع مهم فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی برخی از همشهریان و هم‌استانی‌ها نقش بسزایی در افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا داشته است.

•       بستری شدن ۵هزار و ۴۳۹ خراسانی در ۲۵ روز بر اثر کرونا

بر پایه آماری که دانشگاه علوم پزشکی مشهد از میزان مبتلایان جدید به ویروس کرونا منتشر کرده است، ۲۸ مهر شلوغ‌ترین روز از ابتدای مهر ماه بوده است؛ در این روز ۲۰۴ مورد بستری وجود داشته که در قیاس با روز پیش از آن که ۱۳۵ نفر بستری شدند افزایشی ۶۹ نفری را نشان می‌دهد! در مجموع آماری که دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سوم تا بیست و هشتم مهر در مدت ۲۵ روز از مبتلایان به کووید ۱۹ منتشر کرده، ۳هزار و ۸۱۹ نفر بوده که این آمار برای کل استان خراسان رضوی در فاصله زمانی همان ۲۵ روز از مهر ماه ۵ هزار و ۴۳۹ نفر ثبت شده است که در این بازه زمانی (سوم تا بیست و هشتم مهر) با ۲۹۲ نفر بستری در استان تا اینجا رکورددار این جدول است.

•       ۵ شهرستان استان در وضعیت حاد کرونایی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آخرین وضعیت کرونا در خراسان رضوی به قدس گفت: در حال حاضر در شهرهای مشهد، تربت‌جام، بینالود، کلات، چناران، قوچان، فیروزه، نیشابور، سبزوار، کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن، گناباد و بجستان وضعیت قرمز است که در این بین شرایط شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد و کاشمر به نسبت سایر شهرستان‌ها حادتر است.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: شهرستان‌های جغتای و مه‌ولات وضعیتی نارنجی دارند، در حالی که تایباد، باخرز، خواف، رشتخوار، فریمان، سرخس و جوین شرایطشان زرد است. شهرستان‌های زاوه، خوشاب و داورزن تنها شهرهایی هستند که به لحاظ شیوع کرونا وضعیتی سفید دارند.

مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود آنچه می‌تواند از بروز و شیوع کرونا جلوگیری کند همان دستورالعمل‌هایی است که ابتدا بر آن تأکید شده است. مردم باید برای کنترل شرایط همکاری بیشتری داشته باشند و در استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند؛ چرا که اگر این گونه نشود امکان وخیم‌تر شدن اوضاع وجود دارد.

•       امکان افزایش محدودیت‌های کرونایی در خراسان رضوی

همچنین معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی به ایرنا گفت: مدتی است شرایط این استان از نظر شیوع کرونا قرمز است و چنانچه مردم برای رسیدن به شرایط بهتر همکاری بیشتری نداشته باشند ناچار به افزایش محدودیت‌ها در این زمینه هستیم.

حسن جعفری افزود: از ابتدای شیوع کرونا حجم وسیعی از کار توان‌فرسا بر دوش خادمان سلامت بوده است که کمتر دیده می‌شود، اما با وجود تلاش‌های آنان به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی‌ از مردم، از مدتی پیش وضع استان از نظر شیوع این ویروس قرمز است و حتی در برخی از شهرستان‌ها اوضاع وخیم‌تر شده که ناچار از وضع محدودیت‌های بیشتر در برخی از آن‌ها از جمله نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد و کاشمر به مدت یک هفته شده‌ایم و چنانچه پروتکل‌های بهداشتی در دیگر شهرها از جمله مشهد رعایت نشود این محدودیت‌ها را تسری می‌دهیم.

وی ادامه داد: از همه مردم استان و نهادهای مختلف دولتی می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به دقت و جدیت رعایت کنند تا بتوانیم با کمک خادمان سلامت از این وضعیت خطرناک در استان عبور کنیم.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: همه موظف به حمایت از ستاد مقابله با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با این ویروس هستیم، خدمات آستان قدس رضوی نیز در زمینه رعایت مطلوب پروتکل‌های بهداشتی قابل قدردانی است، بیشتر شاغلان در ادارات دولتی پروتکل‌های بهداشتی از جمله الزام به استفاده از ماسک را رعایت می‌کنند که البته مدیران باید تلاش کنند که این الزامات به ۱۰۰درصد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.