رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد گفت: اگر موضوع کمبود روغن ادامه‌دار شود، ناگریز شاهد تعدیل نیرو در صنف قنادان و شیرینی‌فروشان خواهیم بود.

ادامه‌دار بودن کمبود روغن موجب تعدیل نیرو در صنف قنادان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد فرزانی با اشاره به عدم مشکل کمبود آرد در این صنف، اظهار کرد: اگرچه قیمت آرد مقداری افزایش یافته اما خوشبختانه مشکلی برای تهیه آرد در صنف ما وجود ندارد. افزایش قیمت شیرینی با توجه به افزایش قیمت آرد و سایر مواد اولیه طبیعی‌ است.

وی افزود: مشکلی که در حال حاضر برای صنف قنادان و شیرینی‌فروشان وجود دارد، مشکل تهیه روغن است. روغن در بازار بسیار کم شده و به ‌نظر می‌رسد برخی از فروشگاه‌ها در فروش روغن محدودیت‌هایی دارند، البته بازرگانی‌هایی نیز وجود دارند که همه ‌روزه توزیع روغن را انجام می‌دهند و روغن را وارد بازار آزاد نمی‌کنند، بلکه به مصرف‌کننده می‌دهد.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد در واکنش به گفته برخی مسئولان مبنی بر رد کمبود روغن در بازار گفت: در حال حاضر روغن باید با قیمت ۱۸۰ هزار تومان عرضه شود اما گاهی تولیدکننده با قیمت ۵۰۰ هزار تومان این روغن را خریداری می‌کند و این یعنی روغن با قیمتی حدود سه برابر خریداری می‌شود و کسانی که کمبود روغن را در بازار انکار می‌کنند، احتمالا سری به بازارها نزده‌اند و اگر به ‌عنوان تولیدکننده وارد مصلی شوند و سراغ روغن را بگیرند، متوجه کمبود آن خواهند شد.

فرزانی در خصوص بیکاری پرسنل در صورت ادامه‌دار شدن کمبود روغن در بازار عنوان کرد: ما نگران این هستیم که واحدها مجبور به تعدیل نیرو شوند، زیرا اگر موضوع کمبود روغن ادامه‌دار شود، ناگریز شاهد این موضوع خواهیم بود. خوشبختانه سهمیه روغن در جلسه‌ای در هفته گذشته به بخش اصناف اختصاص داده‌ شده‌ که امیدواریم توزیع آن به ‌زودی آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید در سالی که با نام جهش تولید مزین شده، تعدیل نیرو داشته ‌باشیم. منظور از جهش تولید، ارتقا در همه ابعاد اعم از افزایش نیرو، افزایش تولید، افزایش صادرات و... است اما تا زمانی که برخی از حقایق مخفی می‌شوند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد، حقایق باید گفته ‌شوند.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد ادامه‌ داد: همکاری که با ۲۰۰ نفر نیروی انسانی برای مصرف روزانه ۱۰ روغن، بیش از این یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کرده و حالا مجبور به پرداخت پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای همین تعداد روغن است، اختلاف قیمت را باید از چه کسی دریافت کند؟ چطور در چنین شرایطی گفته ‌می‌شود که کمبود نیست؟

فرزانی بیان ‌کرد: کوچک‌ترین واحد در صنف ما مستقیما حداقل ۱۰ نفر نیرو دارد. خوشبختانه از ابتدای سال ۹۹ و با شیوع گسترده کرونا تاکنون در این صنف هیچ تعدیل نیرویی رخ نداده‌ و امیدواریم در آینده نیز شاهد چنین موضوعاتی نباشیم. امیدواریم کارخانه‌ها نیز در راستای افزایش سهمیه روغن همکاری لازم را داشته‌ باشند تا روغن زودتر بازگردد و کمبودها برطرف شود.

وی در خصوص لزوم بررسی مشکل فعلی این صنف تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، فروش در صنف ما به مقدار کافی افت کرده و اگر مشکلات صنفی نیز باری بر این مشکل بیفزایند، تمامی واحدها مجبور به تعدیل حداقل ۵۰ درصد نیروی خود خواهند شد که این فاجعه، بار عظیمی بر دوش اداره کار، دولت، عموم مردم و... می‌اندازد و بیکاری افراد در چنین شرایطی ناهنجاری‌هایی به ‌دنبال خواهد داشت.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد در خصوص انتخاب وزیر جدید صمت با اشاره به لزوم توجه بیش‌تر به اصناف گفت: ظلم زیادی به اصناف شده ‌است. اکثر تسهیلات و وام‌های تبصره‌دار مرتبط با کارخانجات و صنعت بوده و اصناف به نوعی حلقه گمشده‌ای در بحث تولید هستند، در حالی ‌که کار اصلی تولیدکننده، یعنی عرضه، بر دوش اصناف است.

فرزانی اضافه کرد: اتفاق بدی که در حال حاضر افتاده این است که تمامی تقصیرات گرانی با نام‌ گران‌فروشی بر دوش اصناف می‌افتد، در صورتی‌ که این موضوع اصلا صحت ندارد. اصناف زمانی که گران می‌خرند، مجبور به گران ‌فروختن نیز می‌شوند و این تولیدکننده و کارخانجات هستد که آن کالا را گران کرده‌اند.

وی در خصوص عدم تعطیلی محسوس واحدها در این صنف عنوان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال ۹۹ با وجود تعطیلی چند واحد، واحدهایی جایگزین شدند و تعطیلی واحدها در این صنف چشم‌گیر نبوده ‌است. امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه داشته ‌باشد و شاهد روزهای خوبی در آینده باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.