فریاد دلخراش حنجره‌اش محمد را که در مسافتی دورتر از او زمام اسب خود را به دست گرفته بود، میخکوب کرده بود.

زیبایی‌های سیره پیامبر اکرم(ص) را باید برای جهانیان به تصویر کشید

محمد سر را به زیر انداخته بود و گوش می‌داد و اشک از چشم‌هایش سرازیر بود، و دختر می‌خواند:
آیا شب من به پایان نمی‌رسد؟
آیا صبح نمی‌آید؟ نزدیک نمی‌شود؟
مرا در آغوش نمی‌گیرد؟
تا که دردهای خود را فراموش کنم.
ناله اندوهگین من
برای خویشانی است که از دست داده‌ام،
برای آن رادمردان شرافتمند و شجاع،
برای همان‌هایی که مرگ با دندان‌های آهنین و با چنگال‌های تیز خود آن‌ها را در ربود.
هیچ‌کس و هیچ‌چیز نتوانست جلو آن را بگیرد و این طعمه را از دهانش برباید.
چه بسا مردان نامی و برجسته‌ای میان آن‌ها بودند که با طینت‌های پاک از پدران خوبی به وجود آمده بودند و پدران خوبی برای پسران آینده می‌شدند.
شاید محمد به این فکر می‌کرد که چرا این مردم شجاع و نیرومند در افکار و عادت‌های پست گرفتار شده‌اند که دختران خود را به نام «ناموس» و «فقر» زنده‌به‌گور می‌کنند و پسران شجاع خود را برای تعصب‌های جاهلی به دم تیغ‌های برنده می‌دهند. شاید بعدها افکاری از همین دست بود که باعث شد او سال‌ها با آن کینه‌های بادکرده عرب‌ها و همه آزارها و سختی‌ها که به او و یارانش می‌رساندند تاب بیاورد اما هرگز به جنگ نیندیشد و همیشه فکر و تدبیر به دنبال راه‌های ظریف دیگری باشد، حرکت‌ها و رفتارهایی که به جای مرگ، زندگی ببخشد و راهی برای نفوذ به دل‌ها باز کند.

 توفیق نویسندگی درباره زندگی پیامبر(ص)
مطلبی که خواندید برشی از جلد سوم رمان «پیامبر» بود که به قلم نقی سلیمانی، رمان‌نویس، طنزنویس و نویسنده داستان‌های کوتاه، نوشته شده است، نویسنده‌ای که متولد سال ۱۳۴۰ است و داستان نویسی را از سال ۵۵ در مجله پیام شادی و با نگارش کتاب «همسفران باد» آغاز کرد.
تاکنون حدود ۳۱ اثر از او برای نوجوانان، کودکان و بزرگ‌سالان در زمینه رمان، داستان کوتاه، داستان طنز، نقد ادبی، زندگی‌نامه و پژوهش منتشر شده است.
مجموعه نه‌جلدی رمان «پیامبر» از آثار شاخص این نویسنده است که با تصویرگری رضا مکتبی، تاکنون جوایز و عناوین متعددی از جشنواره‌های گوناگون از جمله لوح زرین و دیپلم افتخار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیده جشنواره‌های قصه‌های قرآنی در بخش رمان نوجوان، کتاب سال جشنواره شهید حبیب غنی‌پور بابت تحقیق گسترده و پژوهش عمیق برای نگارش رمان، بهترین کتاب در جشنواره کتاب سال «سلام» بابت تحقیق جامع و پرداخت خوب و لطیف و تقدیرشده در سومین دوره جشنواره خاتم را به خود اختصاص داده است.
کتاب «پیامبر»   در ۹ جلد به صورت رمان برای قشر نوجوان تهیه شده که حدود ۱۲ سال نگارش آن به طول انجامید و هر جلد شامل بخش های مختلف زندگی پیامبر(ص)   از دوران قبل تولد، کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، میانسالی ۱، میانسالی ۲، کلانسالی ۱ و کلاتسالی ۲ منتشر شده است.
این کتاب خواندنی از پیش از تولد حضرت محمد(ص) شروع می‌شود و در ادامه، کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگ‌سالی، میان‌سالی و کلان‌سالی حضرت(ص) را در قالب داستانی جذاب برای نوجوانان روایت می‌کند.
نقی سلیمانی درباره ایده نگارش رمان «پیامبر» می‌گوید: از کودکی به شخصیت پیامبر(ص) علاقه داشتم و از زمانی که نوشتن را شروع کردم، مدام در این فکر بودم که بتوانم یک اثر خوب درباره رسول گرامی اسلام(ص) بنویسم.
بالأخره این توفیق نصیبم شد و توانستم این مجموعه را طی ۱۲ سال پژوهش و تحقیق با استناد به قرآن و بهره‌گیری از نهج‌البلاغه، کتاب‌ها و روایت‌های معتبر از جمله «تاریخ طبری»، «المیزان»، «نهج‌الفصاحه»، «مروج‌الذهب و معادن‌الجواهر» و «سنن‌النبی» در قالب داستان درباره حضرت پیامبر(ص) بنویسم.
محور اصلی کتاب شخص پیامبر (ص) است. از آنجا که ۱۵۰ سال بعد از وفات پیامبر (ص) و  در دوران امویان و عباسیان در خصوص زندگی ایشان کتاب‌هایی نگارش شده و احتمال دروغ و تحریف در آن وجود داشته لذا شبهاتی در تاریخ زندگی پیامبر اکرم(ص) وجود دارد بنابراین برای نگارش این کتاب از آیات قران، احادیث معتبر، بزرگان و کتب دانشمندانی همچون شهید مطهری، علامه طباطبایی، دکتر شهیدی و نیز نهج البلاغه برای نگارش موضوعاتی چون برخوردهای پیامبر (ص) را در اجتماع، خانواده، جنگ، صلح و غیره استفاده کردم.
داستان‌های این مجموعه با توجه به اشاره‌های قرآن به زندگی ‌پیامبر(ص) پیش‌ رفته است. گاهی تنها قصه روایت می‌شود و گاهی نیز نقدی در آن گنجانده شده است که بر اطلاعات مخاطبان در این عرصه می‌افزاید.

مجموعه «پیامبر» تلاشی بر محور و خط قرآن
به گفته این نویسنده، مجموعه «پیامبر» تلاشی است بر محور و خط قرآن برای کسانی که می‌خواهند راجع به راه و روش زندگی، شناخت حالات، شخصیت و حوادث زندگی حضرت محمد(ص) و همچنین مفهوم آیات قرآنی مربوط به ایشان بیشتر بدانند. در این مجموعه، داستان زندگی حضرت محمد(ص) با نزول قرآن شکل می‌گیرد.
با هر آیه در طول سال‌های وحی، قرآن به حالات، شخصیت و حوادثی که بر پیامبر(ص) می‌گذشت اشاره‌هایی ضمنی یا مستقیم دارد که این، خود، سرنخ‌هایی برای یافتن وقایع طول زندگی پیامبر(ص) به دست می‌دهد.
 سلیمانی ادامه می‌دهد: در این اثر سعی کردم شخصیت پیامبر اکرم(ص) را از طریق محورهای قرآنی که مشخص شده بشناسم و متناسب با درک نوجوانان، با قلمی جذاب و روان بیان کنم. نگاهم در نگارش این اثر، به شیوه استناد و تخیل بود.
این نویسنده که کسب نشان درجه دو هنری در زمینه ادبیات داستانی از افتخارات اوست، بیشتر آثارش با نگاهی اجتماعی نوشته شده‌اند، حتی رمان «پیامبر» که بسیار مورد استقبال منتقدان و خوانندگان واقع شده است.
مجموعه پنج‌جلدی «قصه‌های پیامبر و فرزندانش»، و کتاب‌های «قصه‌هایی که پیامبر گفت» و «برادر» از دیگر آثار سلیمانی با موضوع پیامبر(ص) است.

نگارش پیش رو
این نویسنده نگارش کتاب «۳۶۶ روز با پیامبر» را در دست اقدام دارد. به گفته سلیمانی، این اثر اولین مجموعه داستان‌های پیوسته از سیره زندگانی خاتم‌الأنبیاء(ص) برای کودکان خواهد بود که در آن به ویژگی‌های شخصیتی حضرت محمد(ص) چون مهر و محبت، عدالت، بخشندگی و ... پرداخته می‌شود. این اثر در ۱۲ جلد از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر می‌شود. تاکنون نگارش ۴ جلد آن به پایان رسیده است و در مرحله آماده‌سازی برای چاپ قرار دارد.

بیان زیبایی‌های شخصیت پیامبر در جامعه
سلیمانی که سال‌ها از عمرش را صرف نوشتن کتاب‌هایی درباره پیامبر اسلام(ص) کرده است، در واکنش به انتشار تصاویر توهین‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) در مجله «شارلی‌ابدو» می‌گوید: توهین به مقدسات از هرکس که باشد قابل قبول و پسندیده نیست و مسلمانان همیشه در معرض این‌گونه تهاجمات و حملات رسانه‌ای بوده‌اند. به نظر من، اگر بتوانیم زیبایی‌های شخصیت پیامبر اسلام(ص) را در جامعه و به تبع آن در جهان گسترش دهیم، شاید بار دیگر شاهد این نوع توهین‌ها نباشیم.
 متأسفانه در کشور در حوزه فرهنگی و شناخت جایگاه پیامبر گرامی اسلام(ص) آن طور که باید کار نکرده‌ایم، چه در حوزه چاپ کتاب چه سینما و تلویزیون. بعد از گذشته چهار دهه از انقلاب اسلامی یک سریال تلویزیونی با محوریت زندگی پیامبر اسلام(ص) ساخته نشده است.
همه ما باید با حضور فعال در بخش‌های فرهنگی در راستای شناخت بیشتر جوامع درباره زندگی پیامبر اسلام(ص) تلاش کنیم. هرکس که کار فرهنگی انجام می دهد  باید پیامبر(ص) را الگو قرار داده و در آثارش خوبی‌ها و رحمت و محبت فراگیر ایشان را در جامعه و جهان منتشر کند تا هم خود و هم جامعه را متحول سازد و اینکه ما نتوانسته‌ایم به عنوان مسلمان پیامبر(ص) را به درستی به جهانیان بشناسانیم در حقیقت به ساحت مقدس پیامبر (ص) ظلم  کرده‌ایم.

و اما حرف آخر
طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) اسلام دین مهربانی و محبت است و اگر این مطرح شود خیلی از دشمنی ها در میان خود ما و جهان رفع می‌شود.
رمان «پیامبر» از مجموعه قصه‌های قرآنی در قالب «کتاب‌های پروانه» ویژه گروه سنی نوجوان توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) نخستین‌بار در سال ۱۳۸۵ چاپ شده و تاکنون چندین دوره چاپ را پشت سر گذاشته است.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.