مدافعان و سربازان خط مقدم جبهه سلامت، سپیدپوشانی پرتلاش که باور همت والایشان امروز بیش از گذشته در ذهن‌ها به بار می‌نشیند، پرستاران بسیاری معتقدند در دشوارترین لحظات از روزهای سخت این مرز و بوم، بدون هیچ چشمداشتی، از خویش گذشتند تا نسیم پرطراوت حیات در این دیار پایدار بماند.

پرستاران را دریابید...

قدس آنلاین: مدافعان و سربازان خط مقدم جبهه سلامت، سپیدپوشانی پرتلاش که باور همت والایشان امروز بیش از گذشته در ذهن‌ها به بار می‌نشیند، پرستاران بسیاری معتقدند در دشوارترین لحظات از روزهای سخت این مرز و بوم، بدون هیچ چشمداشتی، از خویش گذشتند تا نسیم پرطراوت حیات در این دیار پایدار بماند.

با این حال تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای پرستاری معتقدند با وجود این واقعیت، وعده‌های بسیاری که به پاس ایثارگری این‌ها از سوی مسئولان به آن‌ها داده شده بود، تحقق نیافته است. موضوعی که می‌تواند خستگی این روزهای کادر درمانی و پرستاری کشور را دوچندان کند.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با ما می‌گوید: شیوع کرونا موجب شده کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی بیش از گذشته نمود پیدا کند و این مسئله به یکی از چالش‌های مراکز درمانی در این روزها تبدیل شده است. وعده ‌ووعیدها هم برای استخدام پرستاران هنوز به جایی نرسیده و در سطح شعار باقی ‌مانده است. شیفت‌های طولانی‌مدت، نداشتن تعطیلی و ممنوعیت استفاده از مرخصی استحقاقی، حجم کار بالا، سر و کار داشتن با بیماران مبتلا به کرونا و کار در محیط به‌ شدت آلوده، دوری از خانواده، حقوق پایین و عمل نشدن به وعده‌های افزایش حقوق و استخدام، از مشکلاتی است که این قشر زحمتکش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمد شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه کرونا دارو و واکسن ندارد و فقط می‌توان از طریق پیشگیری و مراقبت مصونیت ایجاد کرد که متأسفانه سیاست‌های دولت ما در بخش پیشگیری تاکنون ناکارآمد بوده و نتوانسته در شکستن حلقه انتقال بیماری موفق عمل کند، به همین دلیل هر روز بیماران بیشتری روانه بیمارستان‌ها می‌شوند.

وی می‌افزاید: مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور بارها و بارها وعده داده‌اند به ‌زودی مشکل استخدامی پرستاران به خصوص پرستارانی که در بخش کرونا فعالیت می‌کنند، با هر سابقه کاری برطرف شده و این پرستاران استخدام می‌شوند، اما این وعده‌ها تنها به سرابی در بیابان شبیه بوده و مثل این است که هزار وعده خوبان یکی وفا نکند.

وی با بیان اینکه وعده‌های استخدامی پرستاران هنوز عملی نشده است، می‌گوید: کمبود نیروی پرستاری در سال‌های سال و به ‌تدریج و به‌ دلیل بی‌توجهی وزارت بهداشت به موضوع پرستاران ایجاد شده و با وجود وعده‌هایی که تاکنون داده شده، اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

شریفی‌مقدم با اشاره به مسئله استخدام پرستاران که در سال۹۷ مطرح شد و براساس آن قرار شد سالانه ۱۰هزار نیروی پرستار جذب شوند، می‌افزاید: بر این اساس مجوز استخدام ۱۰هزار نفر در سال۹۸ صادر شد که در سال۹۹ برای ۳هزار و ۸۰۰ پرستار مجوز استخدام صادر شده که این تعداد هم هنوز در مرحله گزینش قرار دارند و وارد چرخه درمانی کشور نشده‌اند. این در حالی است که سالانه ۳ تا ۴هزار پرستار بازنشسته و از چرخه درمان کشور خارج می‌شوند و از سال ۹۶ تاکنون دست‌کم ۱۰هزار نیروی پرستاری بازنشسته شده‌اند و هنوز استخدامی صورت نگرفته است.

از سقف توانایی سیستم درمانی گذشته‌ایم

شریفی‌مقدم با بیان اینکه براساس شاخص‌های جهانی خدمات‌دهی مناسب به مردم در ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت، ۱۰پرستار و در کشورهایی با سیستم درمانی متوسط این رقم ۷ تا ۸ پرستار برای هر یک‌هزارنفر است، ادامه می‌دهد: طبق استانداردهای جهانی حداقل تعداد پرستار در نظر گرفته‌ شده برای یک‌هزار نفر، سه پرستار است که در حال حاضر این رقم در کشور ما ۵/۱پرستار است که حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت این تعداد دو برابر نیز بشود، مردم ما می‌توانند حداقل ۵۰ درصد خدمات پرستاری مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی می‌افزاید: نتیجه تعداد کم پرستاران در سیستم بهداشت و درمان کشورمان، از یکسو فشار کار زیاد به نیروی پرستاری، فرسوده‌شدن و از چرخه خارج ‌شدن پرستارانی است که در نظام درمان کشور کمترین حقوق را دریافت می‌کنند و از سوی دیگر در وضعیت فعلی شاهد افزایش مرگ‌ومیر بیماران در کشور هستیم.

شهادت ۶۰ پرستار در جبهه سلامت

به گفته وی، با توجه به اینکه در بخش مراقبت‌های بیمارستانی از بیماران کرونایی، بیشترین کار برعهده پرستارهاست، تاکنون بیش از ۶۰نفر از پرستاران کشور در جبهه سلامت به شهادت رسیده‌اند که این آمار نسبت به کادر پرستاری در دنیا قابل‌توجه است. در حالی که سایر کشورها علاوه بر افزایش نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها به روش‌های مختلف به پرستاران انگیزه می‌دهند. به عنوان مثال کشور آلمان علاوه بر افزایش نیروی پرستاری، حقوق روزانه پرستاران را ۵/۲ برابر افزایش داده است، اما تنها کاری که دولت ما در این ۹ ماه برای پرستاران انجام داده، دادن وعده‌های غیرواقعی بوده است.

دبیرکل خانه پرستار ایران ادامه می‌دهد: براساس آمار غیررسمی در ۹ ماه گذشته حداقل ۵هزار نیروی پرستاری در کشور ترک شغل کرده‌اند؛ یعنی نه‌تنها به تعداد نیروهای پرستاری کشور افزوده نشده بلکه تعداد آن‌ها کاهش یافته و فشار کار نیروی‌ پرستاری افزایش یافته است.

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه قانون فصل نهم (برنامه پنجم توسعه) خدمات مدیریت کشوری مربوط به سال ۹۳ بوده که برای بیشتر کارکنان دولت اجرا شده است، می‌گوید: اکنون که پس از ۶ سال قرار است وزارت بهداشت این قانون را برای پرستاران اجرا کند، آن را در بوق و کُرنا کرده است. همچنین پرداخت معوقاتی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده مربوط به سال گذشته بوده، اما اکنون منت آن را بر سر پرستاران می‌گذارند و مبلغی که به عنوان فوق‌العاده ویژه مطرح کرده‌اند هنوز به پرستاران نداده‌اند، اما متأسفانه در خبرها به گونه‌ای اعلام می‌شود که مردم تصور می‌کنند همه توجهات به کادر پرستاری کشور است و انتظار آن‌ها از پرستاران زیاد می‌شود، در حالی که پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت دریافت می‌کنند.

اختصاص بودجه به نام پرستاران، به کام...

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شیوع کرونا و کاهش درآمد بیمارستان‌ها، طی یک سال گذشته کارانه پرستاران و سایر کادر درمان پرداخت نشده است و به تازگی آقای نوبخت اعلام کرده‌اند از محل یارانه‌ها ۱۱هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان برای کارانه کادردرمان اختصاص یافته و به‌زودی پرداخت خواهد شد. این در حالی است که به مراتب کمتر از ۱۰درصد آن به ۱۱۰هزار پرستار خواهد رسید که در خوشبینانه‌ترین وضعیت ماهیانه یک‌میلیون تومان می‌شود و ۹۰ درصد دیگر این بودجه به سایر کادر درمان می‌رسد، اما متأسفانه منت آن را بر سرِ پرستاران می‌گذارند که مجموع این رفتارهای مسئولان در وزارت بهداشت موجب خستگی مضاعف پرستاران در این شرایط دشوار شده است و هر روز بر گلایه‌مندی و نارضایتی آن‌ها می‌افزاید، اما با همه این مشکلات برای سلامت مردم از جان و دل کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.