دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه تلفنی صبح سه‌شنبه به وقت محلی با فاکس نیوز اعلام کرد در انتخابات با کسب ۳۰۶ رأی الکترال پیروز خواهد شد. اعلام پیروزی زودهنگام توسط ترامپ زمانی صورت گرفته که هنوز انتخابات به اتمام نرسیده است.

ترامپ: با اختلاف زیاد پیروز انتخابات هستم

علوی/

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه تلفنی صبح سه‌شنبه به وقت محلی با فاکس نیوز اعلام کرد در انتخابات با کسب ۳۰۶ رأی الکترال پیروز خواهد شد. اعلام پیروزی زودهنگام توسط ترامپ زمانی صورت گرفته که هنوز انتخابات به اتمام نرسیده است. رأی‌گیری عمومی انتخابات آمریکا که از مدت‌ها قبل به صورت پستی در جریان بود، صبح امروز به اتمام رسید. در این میان، یکی از واژه‌هایی که پی‌درپی درباره انتخابات این کشور شنیده می‌شود، «رأی الکترال» است که در واقع، این افراد هستند که رئیس جمهور ایالات متحده را انتخاب می‌کنند؛ اما این اتفاق چه طور و چگونه انجام می‌شود؟ این گزارش را بخوانید.

بر اساس قانون اساسی، هر ایالت آمریکا با توجه به جمعیت، سهمیه یا آرای الکترال مشخصی دارد که مساوی با تعداد نمایندگان آن ایالت در سنا و مجلس نمایندگان است که درمجموع ۵۳۸ رأی می‌شود. بیشترین سهمیه از آن کالیفرنیا با ۵۵ رأی الکترال است و پس از آن، تگزاس با 38 و فلوریدا و نیویورک با 29 رأی در رتبه‌های بعدی هستند. در این میان آلاسکا، داکوتای جنوبی و شمالی و چند ایالت دیگر فقط سه سهمیه الکترال دارند. نکته مهم این است که هرکدام از کاندیداها که در انتخابات عمومی یک ایالت پیروز شود، تمام سهمیه الکترال آن را از آن خود می‌کند و کاندیدای شکست خورده عملاً هیچ سهمیه‌ای از الکترال آن ایالت ندارد. در نهایت هر کس نصف به علاوه یک، یعنی ۲۷۰ سهمیه الکترال از ۵۳۸ رأی را کسب کند، رئیس‌جمهور خواهد شد.

تقویم الکترال کالج انتخابات آمریکا

بهار و تابستان 2020: انتخاب الکترال‌ها، احزاب سیاسی در ایالت‌ها گزیننده‌های خودشان را انتخاب کردند. این دوره احزاب تلاش کرده‌اند افرادی را به عنوان انتخاب کننده برگزینند که مطمئن باشند عهدشکنی کرده و به نفع نامزد حزب رأی می‌دهند.

سوم نوامبر (13 آبان) 2020: روز انتخابات عمومی. در این روز مردم رأی خود به صندوق‌های رأی ریختند.

8 دسامبر (18 آذر): ضرب‌الاجل حل مناقشات انتخاباتی. همه اختلاف‌ها بر سر شمارش یا بازشمارش آرا باید تا این تاریخ حل شده باشند.

14 دسامبر (24 آذر): تشکیل جلسه مجمع گزینندگان. الکترال‌ها در هر ایالت تشکیل جلسه داده و رأی خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون وی به صندوق می‌اندازند. این برگه‌ها به افراد مختلفی رسانده می‌شوند: یک رونوشت برای رئیس سنا فرستاده شده و همین نسخه است که بعداً شمارش خواهد شد. رونوشت‌های دیگر آن برای وزیر خارجه، اداره آرشیو ملی و اسناد و رئیس هیئت قضات ایالتی که جلسه مجمع گزینندگان در آن تشکیل می‌شود، ارسال می‌شوند.

23 دسامبر (3 دی): ضرب‌الاجل دریافت برگه‌های رأی. رأی الکترال‌ها از همه ایالات بایستی تا این تاریخ توسط رئیس سنا دریافت شود.

6 ژانویه (17 دی): شمارش آرای الکترال. گنگره آمریکا جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان برای شمارش آرای الکترال تشکیل داده و نتیجه را اعلام می‌کند.

20 ژانویه (1 بهمن): روز تحلیف رئیس‌جمهور. رئیس‌جمهور منتخب سوگند یاد کرده و زمام امور را در اختیار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.