کرمانشاه- قصر شیرین در غرب کرمانشاه دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و دو مرز رسمی و فعال خسروی و پرویز خان است که اولی هم‌مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است.

فرش گوجه‌ای مشکلات در مرزهای کرمانشاه پهن شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  گفتنی است ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویز خان انجام می‌شود و این روزها با پخش کلیپ‌هایی از دور ریختن گوجه‌ها و ضایع شدن آن‌ها در این مرز حال نگاه‌ها به سمت این نقطه دوخته‌شده است.

درحالی‌که گوجه‌فرنگی در بازار داخلی کمتر از قیمت‌های ۱۰ الی ۱۷ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد اما کمی دورتر و درست در مرز عراق خودروهای بسیاری مجبور به تخلیه بار خود بر روی زمین هستند که لذا این موضوع حالا سؤالات بسیاری را در ذهن مردم ایجاد کرده است.

تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و صادراتی باعث صادرات بی‌رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی حتی باعث پس زدن این محصولات می‌شود.

در حال حاضر فیلم‌هایی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که  کامیون ایرانی که بار گوجه‌فرنگی داشته‌اند، محصولات آن‌ها در مرزهای پرویز خان باقی‌مانده و به عراق صادر نشده است.

در این فیلم مشاهده می‌شود که بار برخی از کامیون‌ها به دلیل ماندن بیش‌ازحد پشت مرز خراب‌شده است و حتی آن‌ها را به روی زمین تخلیه کرده‌اند و برخی نیز به دنبال انتقال آن‌ها به کارخانه‌های بسازی هستند.

پشت پرده ماجرا

گفتنی است در همین راستا مرادعلی تاتار فرماندار قصر شیرین این موضوع را بزرگ‌نمایی می‌خواند و می‌گوید: خراب شدن دو کامیون گوجه‌فرنگی در میان حجم بسیار زیاد کامیون‌های بار گوجه‌فرنگی امری طبیعی است و حتی در میدان میوه و تره‌بار داخلی نیز اتفاق می‌افتد.

وی اذعان می‌کند: در مرز پرویز خان  به دلیل وجود حجم وسیعی از بارهای صیفی‌جات برای صادرات به کشور عراق لذا عدم نگهداری مناسب و طول کشیدن فرآیند ترخیص بار حتماً بخشی از صیفی‌جات خراب‌شده و طرف عراقی آن‌ها عودت می‌دهد.

وی البته به یکی از حربه‌های برخی سودجویان در پناه حمل گوجه‌فرنگی اشاره‌کرده و اظهار می‌کند: برخی از کامیون‌های صیفی‌جات خراب‌شده برای جابجا کردن کالاهای قاچاق استفاده می‌کنند و پس از جابجا کردن کالا بار را نیز به دلیل فاسد بودن عودت می‌دهند که این امر نیز باید پیگیری شود.

البته دراین‌بین عودت محصول گوجه به دلیل کیفیت پائین یکی از مشکلاتی است که خلیل حیدری مدیرکل گمرک کرمانشاه نیز بر آن مهر تائید زده است و می‌گوید: برگشت بعضی از بارهای گوجه‌فرنگی صادراتی به کشور عراق به علت عدم تائید سازمان‌های نظارتی، بهداشت و قرنطینه نباتی در آن‌سوی مرز و ناشی از کیفیت پائین بوده است.

فروش داخلی به‌صرفه نیست

حمید سنقری یکی از فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در پاسخ به این سؤال چرا شیب فروش گوجه به سمت مرزهای عراق بیشتر است تا به سمت بازارهای داخلی به خبرنگار ما می‌گوید: رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل نقشی در کیفیت پائین و یا خرابی گوجه‌ها ندارند زیرا شرایط ترخیص خودرو از گمرک، گرمی هوا و نبود امکانات مناسب برای نگهداری محصول و سایر کمبودها درافت کیفیت محصول تأثیر دارد.

وی بابیان اینکه در مرزهای استان کردستان ازجمله باشماق نیز تعداد بسیاری از خودروهای گوجه برای صادرات به عراق

در نوبت هستند افزود: تاکنون خبری از این مرز مبنی بر تخریب بار نداشتیم و مشکلات آن‌ها به‌مراتب کمتر از این مرز است.

سنقری بابیان اینکه مهم‌ترین دلیل این مشکل صادرات نادرست بر اساس تقاضای طرف عراقی است و ورود محصولات کشاورزی ازجمله گوجه‌فرنگی به مرزهای گمرکی اغلب بدون توجه به نیاز انجام می‌شود ادامه داد: در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی هستیم زیرا همین‌الان که این محصول در مرز در حال فساد است اما مردم در داخل شهر گوجه را باید به نرخ نجومی تهیه کنند.

وی بابیان اینکه کارخانه‌های رب سازی گوجه را از کشاورزان به زیر قیمت دو هزار تومان و اغلب با پیشنهاد کیلویی هزار تومان خریدار هستند ابراز کرد: طبیعی است که باوجود افزایش نهاده‌های تولید و چند برابر شدن کود و بذر لذا کشاورز حاضر به فروش محصول به این قیمت به مصرف‌کننده داخلی نیست و در اینجا می‌توان نقش دولت را برای تنظیم بازار جست‌وجو کرد.

صادرات بدون برنامه نیست

درحالی‌که خودروهای حامل گوجه‌فرنگی در مرزهای کرمانشاه صف کشیدند  و بسیاری از رسانه‌ها بر طبل بی‌برنامگی برای صادرات این محصول می‌کوبند اما رئیس انجمن گوجه کاران کشور اذعان کرده است: با آغاز فصل برداست همه کشاورزان می‌خواستند گوجه خود را به عراق صادر کنند اما با توجه هوای گرم قصر شیرین و ماندگاری بارهای بی‌کیفیت در پارکینگ، شاهد برگشت این بارها از مرز بودیم درواقع آنچه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که تجار ما از میزان نیاز عراق و سلیقه‌ی عراقی‌ها خبر ندارند چنین چیزی نیست علت اصلی بارهای بی‌کیفیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    وقتی مردم خودمون نیاز به گوجه ارزانتر دارند چرا باید صادر شود ؟!