شهرستان محروم و مرزی صالح‌آباد از سه محور برون‌شهری با شهرهای تربت جام، مشهد و سرخس ارتباط دارد و بیشتر تردد مردم این شهرستان با شهرهای تربت‌جام و مشهد است و محدوده راه‌های برون شهری صالح‌آباد با تربت‌جام حدود ۹۰ کیلومتر، با محور مشهد- سرخس ۵۳ کیلومتر و با سرخس (از مسیر سد دوستی) ۴۵ کیلومتر است.

خاک وعده ها روی جاده صالح‌آباد

فرسوده و قدیمی بودن آسفالت، وجود چاله‌های فراوان، کم‌عرض بودن، نداشتن شانه خاکی در بیشتر نقاط، پیچ‌های خطرناک و بدون دید مناسب، نبود خط کشی و خط کشی کمرنگ و قدیمی، نبود گاردریل و حفاظ در نقاط خطرناک، وجود پل‌های فرسوده و بدون حفاظ، وجود سرعتگیرهای بدون رنگ‌آمیزی و غیراستاندارد و... از جمله معایب محورهای صالح‌آباد است و از سویی نداشتن متولی و مستقل نبودن اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد هم درد مضاعفی است که نارضایتی‌های زیادی برای مردم و رانندگان این شهرستان محروم و مرزی به وجود آورده است.

 جاده باریک و دوطرفه      

یکی از اهالی تربت‌جام که در صالح‌آباد اشتغال دارد، می‌گوید: به خاطر اینکه محور صالح‌آباد- تربت‌جام بسیار نامناسب و فرسوده است از خودروام که تازه خریده‌ام استفاده نمی‌کنم و با وسایل نقلیه مسافربری و تاکسی‌ها تردد می‌کنم. وی می‌افزاید: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، جاده صالح‌آباد- تربت‌جام باریک و کم‌عرض است و استاندارد نیست و موجب خطرات زیادی برای رانندگان و مسافران شده به طوری که حوادث خونین زیادی را در این محور شاهد بوده‌ام.

وی خاطرنشان می‌کند: در قسمت‌های زیادی از این محور، آسفالت بسیار نامناسب است و به خودرو و جلوبندی آن خسارت‌های زیادی وارد می‌شود و در قسمت‌های کمی که آسفالت مناسبی دارد، عرض جاده کم است و از آنجا که جاده دوطرفه است تصادف‌های خطرناکی در این مدت رخ داده و سبب از دست دادن جان بسیاری از مسافران و رانندگان این محور شده است.

آسفالت خراب و کهنه

یکی از فرهنگیان صالح‌آباد هم می‌گوید: وضعیت آسفالت جاده‌های این شهرستان بسیار نامناسب است و هر دو محور مشهد و تربت‌جام آسفالت خراب و کهنه‌ای دارد، آسفالت کیفیت خود را از دست داده و موجب خسارت زیادی به جلوبندی و شاسی خودروها می‌شود.

مصطفی رحیم‌پور می‌افزاید: در بیشتر نقاط جاده‌های صالح‌آباد به تربت‌جام و مشهد شانه خاکی وجود ندارد، خارهای اطراف جاده به داخل جاده پیشروی کرده و پس از هر بارندگی شاهد تخریب قسمتی از پل‌های این دو جاده هستیم که برخی از این پل‌ها مرمت و بازسازی نشده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند: وجود آسفالت فرسوده با چاله‌های فراوان، وجود پل‌های فرسوده و بدون حفاظ، پیچ‌های خطرناک و نداشتن حفاظ و گاردریل در برخی قسمت‌های مرتفع، از جمله معایب جاده‌های صالح‌آباد است.

 مسئولان با پراید در این جاده تردد کنند

یکی از روستاییان بنی‌تاک می‌گوید: جاده‌های صالح‌آباد واقعاً تأسف برانگیز است از مسئولان انتظار داریم با خودروهایی نظیر پراید در این جاده‌ها تردد کنند تا از درد مردم صالح‌آباد آگاه شوند. غوث‌الدین صمدزاده می‌افزاید: در طول سال تعداد زیادی از خانواده‌ها در این شهرستان یک یا چند نفر از عزیزان خود را در تصادفات محورهای صالح‌آباد از دست می‌دهند، تصادفاتی که اگر به این محورها رسیدگی می‌شد هرگز روی نمی‌داد. وی از مسئولان خواست: به جاده‌های شهرستان صالح‌آباد توجه کنند، این جاده‌ها نشان‌دهنده محرومیت و مظلومیت صالح‌آباد است و در استان جاده‌هایی به خرابی جاده‌های صالح‌آباد ندیده‌ام.

کرایه‌ها مصوب است ولی چیزی جز خسارت برای ما نمی‌ماند

یکی از رانندگان خودروهای مسافربری صالح‌آباد هم می‌گوید: من و دیگر رانندگانی که در محورهای صالح‌آباد تردد می‌کنیم از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت جاده‌های صالح‌آباد خسته شده‌ایم، این جاده‌ها برایمان جز خسارت، هزینه و استهلاک چیزی در بر ندارد.

حسین خوشنام می‌افزاید: کرایه محورهای صالح‌آباد مصوب است و افزایش کرایه‌ها همانند سایر شهرها با مقدار مسافت محاسبه می‌شود اما کیفیت این جاده‌ها بسیار خراب‌تر از محورهای سایر شهرهاست. وی خاطرنشان می‌کند: رانندگان شاغل در محورهای صالح‌آباد، بیشتر درآمد خود را صرف هزینه‌هایی می‌کنند که خرابی جاده‌ها به آن‌ها تحمیل می‌کند، در حالی که در شهرهای مجاور رانندگان این هزینه‌ها را ندارند.

 رانندگی خطرناک در شب

یکی از اهالی روستای جهان‌آباد هم می‌گوید: جاده‌های صالح‌آباد متأسفانه برای مردم و رانندگانی که در آن‌ها تردد کرده و می‌کنند یادآور خاطرات تلخ و جانکاهی است و بیشتر مردم این دیار عضوی از خانواده و بستگان یا دوستان خود را در تصادفات این محورها از دست داده‌اند. غلامحسن کاظمی می‌افزاید: خرابی جاده‌های صالح‌آباد علاوه بر حادثه‌آفرینی آن، سبب فرسایش لاستیک، خرابی جلوبندی و شاسی و مستهلک شدن خودرو می‌شود که از مسئولان استان می‌خواهیم از این جاده‌ها بازدید کرده و به آن رسیدگی کنند. وی خاطرنشان کرد: از محدوده روستای درخت‌بید تا سه‌راهی صالح‌آباد- مشهد- سرخس حدود ۳۷ کیلومتر بوده که در محدوده اداره راه شهرستان سرخس است و توجه خاصی به این محدوده نمی‌شود، کمتر از دو کیلومتر از این محور روکش آسفالت نامناسبی شده و خط کشی ندارد که رانندگی در شب در این محدوده بسیار خطرناک است.

 مصالح راهسازی نداریم

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت‌جام درباره وضعیت جاده‌های برون‌شهری صالح‌آباد می‌گوید: تا پیش از سال ۹۸ تمامی پروژه‌های بهسازی محورهای برون‌شهری در اختیار اداره راه و شهرسازی بوده و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هیچ گونه اختیاری بر چگونگی هزینه در پروژه‌های بهسازی و تخصیص آن به محورها نداشته و از ابتدای سال ۹۸ این اختیار به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است.

جواد نژادی‌پور می‌افزاید: برای روکش محورهای صالح‌آباد، تربت‌جام و سه‌راهی مشهد- سرخس (محدوده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد) ۲۴ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و مجوز دو مناقصه آن نیز صادر و برخی قسمت‌های این دو محور روکش خواهند شد، ضمن اینکه حدود ۱۸ کیلومتر آن در سال‌های گذشته بهسازی شده و ۳۰ کیلومتر از محور سه‌راهی صالح‌آباد- مشهد- سرخس نیاز به بهسازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی به اشتباه تصور می‌کنند تمام ۹۰ کیلومتر محور سه‌راهی صالح‌آباد- مشهد- سرخس در حوزه استحفاظی اداره راه صالح‌آباد است در حالی که ۳۷ کیلومتر انتهایی این محور در حوزه استحفاظی اداره راه سرخس است. نژادی‌پور با اشاره به اینکه در صالح‌آباد مشکل نبود مصالح راهسازی است تصریح کرد: پیمانکاران در صالح‌آباد به لحاظ مصالح راهسازی از قبیل شن، ماسه و... با مشکل مواجه هستند و در این شهرستان یا شن‌شویی‌ها تعطیل هستند و یا مصالح مورد نیاز پیمانکاران راهسازی را در اختیار ندارند و این موضوع به مشکلات و هزینه‌های پیمانکاران راهسازی می‌افزاید.

وی درباره نبود متولی برای اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد خاطرنشان کرد: به علت نوع چارت سازمانی از گذشته برای صالح‌آباد نیرو و مسئول تعریف نشده و به زودی با چارت سازمانی جدید اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد به صورت رسمی دارای مسئول و متولی خواهد شد.

 ان‌شاءالله به زودی!

فرماندار شهرستان صالح‌آباد هم در پاسخ به گلایه‌های مردمی گفت: ان‌شاءالله راه‌های ارتباطی صالح‌آباد با شهرستان‌های مجاور از فرعی به اصلی ارتقا و از بودجه ملی بهره‌مند خواهند شد.

ولی قلیچی افزود: پس از پیگیری‌های فراوان به دستور وزیر نشستی در خصوص رفع مشکلات زیرساختی و ارتقا و توسعه و آبادانی شهرستان صالح‌آباد در آبان ماه گذشته به صورت ویدئوکنفرانس تشکیل شد و در آن جلسه مسئولان وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان حضور داشتند.

فرماندار صالح‌آباد اختصاص بودجه ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی در سال ۹۸ و ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان امسال در اعتبارات شهرستان به حوزه راه که ۳۰ درصد کل بودجه شهرستان را شامل می‌شود را برای حل مشکلات زیرساختی حوزه راه صالح‌آباد، ناکافی دانست و خواستار تخصیص بودجه در سطح ملی شد.فرماندار صالح‌آباد در ادامه تصریح کرد: در جمع‌بندی این نشست مقرر شد تکلیف محورهای ارتباطی صالح‌آباد به تربت‌جام و دوراهی سرخس با اختصاص اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین شود و انجام مطالعات آن آغاز و پس از طی فرایندهای اداری و ارتقا به راه اصلی برای جذب اعتبار ملی در سازمان برنامه و بودجه کشور از طریق استانداری و نماینده پیگیری شود. 

ولی قلیچی همچنین افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام روستایی اقدام کرده و پس از جلسه، طی تماس تلفنی با نماینده و ارائه گزارش، مقرر شد پیگیری لازم به منظور تسریع موضوع از طریق وی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.