شهرداری مشهد طی ارسال فهرستی به دادستانی اعلام کرد حدود ۱۴ گرمخانه برای حضور کارتن‌خواب‌ها تا نیمه آذر ماه پذیرای این افراد خواهد بود، در حالی که بازدید میدانی جانشین دادسرای انقلاب مشهد خلاف این ادعاها را ثابت کرد.

نگاه سرد مسئولان شهری به گرمخانه‌ها

اظهارات یک مقام مسئول شهرداری پیش از بررسی میدانی

سیزدهم آذرماه بود که رضا دانایی، سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها مدعی شد: هم‌اکنون هشت گرمخانه در شهر مشهد در حال پذیرش کارتن‌خواب‌ها و پنج گرمخانه نیز آماده بهره‌برداری است. وی همچنین ظرفیت کل این گرمخانه‌ها را حدود ۸۲۰ نفر شب اعلام  کرد که ۴۲۰ نفر شب آن در حال حاضر در حال پذیرش است.

وی اضافه کرد: دو گرمخانه سیار شامل دو دستگاه اتوبوس نیز برای استراحت و استفاده از محیط گرم در ساعات سرد برای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب تدارک و راه‌اندازی شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: پذیرایی با غذای گرم و چای و ارائه خدمات اولیه پرستاری برای استفاده افراد کارتن‌خواب در گرمخانه‌های ثابت و سیار انجام می‌شود.

دانایی با بیان اینکه استفاده از گرمخانه‌های ثابت اختیاری است، افزود: از عموم شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان این موضوع را از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ به شهرداری اطلاع دهند تا از جان این افراد در مقابل آسیب‌های احتمالی ناشی از برودت هوا جلوگیری شود.

۱۳۷ و حواله به مرکزی که پذیرش نداشت

از سوی دیگر چند روز پیش مسئولان مربوط در شهرداری مشهد فهرستی به دادستانی ارسال و اعلام کرده بودند حدود ۱۴ گرمخانه تا نیمه آذر ماه درش به روی کاتن‌خواب‌ها بازمی شود و حتی ظرفیت پذیرش آن مراکز را هم اعلام کرده بودند.

از همین رو و با توجه به اینکه ورود سامانه بارشی و کاهش شدید دمای هوا محتمل بود، جانشین دادسرای انقلاب نیمه‌شب شنبه گذشته برای بررسی شرایط اعلامی از سوی شهرداری مشهد و به صورت تصادفی چند گرمخانه را سرزده مورد بازدید قرار داد.

قرار می‌شود تیم رسانه‌ای روزنامه قدس ساعت ۲۲:۴۵ ابتدای خیابان طرحچی ۱۹(انتهای خین‌عرب) حاضر باشند تا نخستین گرمخانه که یکی از اصلی‌ترین مکان‌های اعلام شده پذیرای افراد بی‌سرپناه است، به صورت میدانی بازدید و روند حضور این افراد  و کمبودها و نقاط قوت مشاهده شود.

پیش از آن هم دست به کار می‌شویم و با شماره تلفن ۱۳۷ تماس حاصل می‌کنیم و مدعی می‌شویم یک کارتن‌خواب در منطقه حضور دارد که باید به گرمخانه منتقل شود و اپراتور هم از ما درخواست می‌کند این فرد یا هر فرد دیگر را به همین محلی که قصد حضور داریم منتقل تا شب را آنجا سپری کند.

از ظاهر ماجرا این‌گونه برمی‌آید که برای انتقال کارتن‌خواب‌ها به محل برنامه‌ای وجود ندارد و باید خودشان هر طور شده به محل بیایند. با حضور مقام‌قضایی در محل، موضوع به وی منتقل و مقابل در گرمخانه حاضر شدیم، اما با در بسته روبه‌رو می‌شویم. ماجرا کمی عجیب بود؛ چرا که مسئولان شهرداری در برخی اطلاع‌رسانی‌ها مدعی ارائه خدمت و پذیرش از اوایل شب تا صبح روز بعد بودند.

در که باز می‌شود همراه با جانشین دادسرای انقلاب مشهد به سمت سوله شماره یک که مختص اسکان کارتن‌خواب‌های زن بود، می‌رویم، اما با توضیح یکی از مسئولان این گرمخانه پی می‌بریم هیچ فردی در محل حضور ندارد و در آن نیز قفل است. به سالن شماره دو که مخصوص پذیرش مردان کارتن‌خواب است و کمی آنطرف‌تر قرار دارد، می‌رویم و در کمال ناباوری آنجا هم خبری از کارتن‌خوابی نیست!

مقام‌قضایی از مسئول مربوط می‌خواهد در سالن را باز کند و وقتی در باز و چراغ‌ها روشن می‌شود مشاهده کردیم  فضا اصلاً برای پذیرش کارتن‌خواب‌ها آماده نیست؛ چرا که هنوز نه تخت‌ها نصب شده و نه دیگر مراحل تأسیساتی به اتمام رسیده است. این موضوع‌ها ما را به یاد صحبت اپراتور ۱۳۷ می‌اندازد که از ما می‌خواهد کارتن‌خواب‌ها را  به این مکان منتقل کنیم!

اتوبوس گرمخانه‌ها خاک می‌خوردند

در حال خروج از محل، مقام‌قضایی علت حضور دو دستگاه خودرو اتوبوس را که در گوشه‌ای از محوطه پارک شده بودند را جویا می‌شود که مشخص می‌شود این‌ها همان دو دستگاه اتوبوس گرمخانه سیار هستند که قرار بود در سطح شهر باشند و شرایط سپری کردن شب را برای تعدادی از افراد کارتن‌خواب مهیا کنند.

به سمت دومین گرمخانه اعلام شده در فهرست  که در توس ۶۵ قرار دارد، حرکت می‌کنیم، عقربه‌های ساعت روی ۲۳:۳۰ قفل شده است.

 برای پیدا کردن این گرمخانه دست به کار می‌شویم، از ابتدای خیابان تا انتهای آن را همراه با مقام‌قضایی چند بار طی می‌کنیم، از ساکنان محل و برخی کارتن‌خواب‌هایی که در منطقه پرسه می‌زنند، سؤال می‌کنیم، اما هیچ‌کس از وجود گرمخانه در این خیابان، حتی کارتن‌خواب‌ها، اطلاعی ندارد!

در توس ۶۵ و ۸۵ گرمخانه‌ای نبود!

بازهم با شماره ۱۳۷ تماس می‌گیریم و از اپراتور می‌خواهیم آدرس گرمخانه فعال در توس ۶۵ را اعلام کند که کد... از وجود گرمخانه در این محل اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و از ما می‌خواهد اگر قصد معرفی کارتن‌خوابی به گرمخانه را داریم، او را به طرحچی ۱۹ منتقل کنیم، همان مکانی که در خاموشی کامل به سر می‌برد!

ابتدای توس ۶۵ کارتن‌خواب‌های زیادی کنار خیابان آتش به پا کرده و برخی هم لوازم مشکوک سرقتی را همان جا به فروش  گذاشته بودند.

وقتی جست‌وجو در این خیابان هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت، مقام‌قضایی از ما می‌خواهد به خیابان توس ۸۵ برویم؛ چرا که در لیست اعلامی عنوان شده بود در ابتدای آن خیابان یک گرمخانه دیگر وجود دارد که از این تاریخ(۱۵ آذر) باید فعال شده باشد.

ساعت ۳۰ دقیقه بامداد را نشان می‌داد که ما به این خیابان رسیدیم و باز هم هیچ نشانه‌ای از فعالیت گرمخانه‌ای مشاهده نمی‌شود. چند متر دورتر یکی از فروشگاه‌ها باز بود و چند کارگر هم در حال تخلیه بار بودند.

از مالک فروشگاه می‌پرسیم آیا گرمخانه‌ای در ابتدای خیابان وجود دارد که او پاسخ منفی به ما می‌دهد و می‌گوید: تا امروز مکانی که برای پذیرش کارتن‌خواب‌ها در اینجا باشد مشاهده نکرده‌ام. از ابتدای این خیابان تا انتهای آن را با مقام‌قضایی بررسی می‌کنیم، با این فرضیه که شاید به اشتباه عنوان شده گرمخانه در ابتدای خیابان قرار دارد، اما باز هم تلاشمان بی‌نتیجه است.

آزادی ۱۳۷ هم پذیرش نداشت

ماجرا کمی پیچیده می‌شود؛ چرا که لیست اعلامی چیز دیگری می‌گوید، اما بازدید میدانی و در واقعیت چیز دیگری مشاهده می‌شود. جانشین دادسرای انقلاب، چهارمین آدرس را هم برای بررسی آزادی ۱۳۷ عنوان می‌کند. وقتی به آنجا می‌رسیم با درهای بسته مرکزی که برای ترک‌اعتیاد معتادان در نظرگرفته شده بود، مواجه می‌شویم. هر طور شده یکی از متولیان را وادار می‌کنیم پشت میله‌های در ورودی بیاید و سؤال و جواب مقام‌قضایی معلوم می‌کند که کارتن‌خوابی در محل پذیرش نمی‌شود و فقط اسم این مرکز در لیست اعلامی از سوی شهرداری به دادستانی منعکس شده است.

گرمخانه‌ای دور از دسترس

برای بازدید گرمخانه بعدی به سمت بولوار شهید آوینی تغییر مسیر می‌دهیم، ساعت حدود۱:۳۰ بامداد را نشان می‌دهد که به خیابان حکیمی ۱۱ می‌رسیم و مقابل گرمخانه دیگر شهرداری مشهد از خودرو پیاده می‌شویم. هوا آن‌قدر سرد است که تحمل ایستادن بیش از حد در فضای باز را کمی دشوار می‌کند. در باز است و وقتی وارد محل می‌شویم، مستقیم به سراغ سالن استراحت کارتن‌خواب‌ها رفته و می‌بینیم که در محل حدود ۱۰۰ تخت نو و کاور شده وجود دارد و بوی رنگ نشان می‌دهد محل به تازگی تجهیز شده است، اما هر چه اطراف را  نگاه می‌کنیم کارتن‌خوابی مشاهده نمی‌شود و کار به اینجا که می‌رسد مسئول شیفت گرمخانه خودش را به مقام‌قضایی می‌رساند و اعلام می‌کند در محل هشت کارتن‌خواب حضور دارند.

اینکه چرا کارتن‌خواب‌ها در سطح شهر به وفور مشاهده می‌شوند، اما اندک کسی به این مکان نمی‌آید، می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد، یکی دور بودن مرکز برای کارتن‌خوابی که باید خودش را به آنجا برساند و از سوی دیگر بی‌پولی یک کارتن‌خواب است.

ساعت از ۲ بامداد هم عبور کرده که برای رسیدن به خیابان حر ۹۰ از مکان‌یاب گوشی تلفن‌همراه کمک می‌گیریم و چنان آدرس پر پیچ و خمی پیش پای ما قرار می‌دهد که به کل پشیمان می‌شویم که کاش از میان بیابان‌ها عبور نمی‌کردیم و همان مسیر دور را طی می‌کردیم و از جاده اصلی استفاده کرده بودیم و هر طور شده به محل می‌رسیم. باز هم درها شش‌قفله شده و اگر کارتن‌خوابی به محل بیاید هم راه ورودی نخواهد یافت.

پنچ دقیقه‌ای در و زنگ می‌زنیم، یک نفر را از لای در می‌بینیم که به سمت ما می‌آید. وارد آخرین گرمخانه که می‌شویم،مشاهده می‌کنیم حدود ۵۰ کارتن‌خواب روی زمین و تخت چفت درچفت خوابیده‌اند و از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبری نیست. بازدید مقام‌قضایی در این مکان و برخی دستنوشته‌های روی در و دیوار  مشخص می‌کند پذیرش کارتن‌خواب از ساعت ۱۸ تا ۲۳ است و در غیر این صورت کارتن‌خواب ورودش ممنوع است.

نکته مهمی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چرا شهرداری تدبیری نمی‌کند که هرشب این کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و صبح روز بعد به همان مکان اولیه بازگردانده شوند، زیرا اگر آن‌ها توان مالی خوبی برای طی کردن چند ده کیلومتر راه در هر روز داشتند که کارتن‌خواب نمی‌شدند.

جانشین دادسرای انقلاب مشهد: مسئولان مربوط احضار می‌شوند

در حاشیه این بازدید میدانی که حدود ساعت ۲:۴۵ بامداد به پایان رسید، جانشین دادسرای انقلاب مشهد گفت: در این زمینه مسئولان مربوط در شهرداری مشهد به دادسرا فراخوانده خواهند شد. از سوی دیگر این مقام‌قضایی اعلام کرد: این اقدام شهرداری مشهد نمی‌تواند بازدهی مناسبی برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها در شب‌های سرد زمستان داشته باشد.وی افزود: همچنین گرمخانه باید محیطی باشد که دائم در دسترس کارتن‌خواب باشد، باید وضعیت بهداشت در این مکان‌ها رعایت شود که در آخرین مورد(خیابان حر ۹۰ ) به هیچ عنوان رعایت نشده بود.

 از طرفی خوابیدن کارتن‌خواب روی فرش و موکت مورد تأیید بهداشت نیست.  اگر سردر یک محل بنر نصب و روی آن عبارت گرمخانه درج شود که صحیح نیست. شایان ذکر است؛ تلاش ما برای دریافت پاسخ از مصحفی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این زمینه هم بی‌نتیجه ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.