مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از اجرای طرح «هم‌سایه» ویژه نومزدوجین در فضای مجازی در روزهای کرونایی خبر داد.

زوج‌های جوان میهمان «هم‌سایه» با آموزش‌های مجازی

«فاطمه دژبرد» در این ارتباط به خبرنگار قدس گفت: موضوع خانواده و ازدواج در فرهنگ ایرانی و اسلامی یکی از موضوعات مهم و کلیدی است و مقوله‌ای است که توجه به آن می‌تواند موجبات تغییرات فرهنگی و اجتماعی مثبت و مؤثری را در جامعه فراهم آورد.

وی ادامه داد: در همین راستا، حمایت‌های معنوی و آموزشی از زوج‌های کم‌برخوردار و محروم و پیوند نومزدوجین با امام مهربانی‌ها و آشنایی زوج‌ها با سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به خصوص سیره امام رئوف و مهربان حضرت رضا(ع) از اولویت‌های خدمتی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

مدیر این مرکز افزود: نظر به اینکه اهتمام جدی مسئولان و متولیان بخش‌ها و نهادهای کلان کشور به جوانان و ازدواج آنان می‌تواند زمینه‌ساز تحولات اساسی فرهنگی باشد، بدین منظور، طرح فرهنگی، آموزشی و زیارتی «هم‌سایه» ویژه نومزدوجین زائر از سراسر کشور در مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی و با همکاری دبیرخانه‌های خدمت رضوی در استان‌ها و همچنین کانون‌های موضوعی خامیاری بانوان و خانواده در سراسر کشور، برنامه‌ریزی شد و هم اکنون در حال اجراست.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آبان لغایت اسفند سال ۱۳۹۷ و از مهر تا بهمن سال ۱۳۹۸ در اردوهای فرهنگی، آموزشی و زیارتی «هم‌سایه» حدود ۷ هزار نفر از نومزدوجین زائراولی از سراسر کشور از خدمات پیش‌بینی شده در این برنامه بهره‌مند شده و در اردوهای طرح «هم‌سایه» حضور یافتند و زندگی مشترک خود را با استعانت از خداوند متعال در حرم مطهر امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آغاز کردند.

نومزدوجین در طرح «هم‌سایه» چه فرا گرفتند؟

دژبرد درباره آموزش‌های ارائه شده به زوج‌ها در این طرح خاطرنشان کرد: در روزهای پیش از شیوع و انتشار ویروس منحوس کرونا (یعنی سال‌های ۹۷ و ۹۸) در اردوهای آموزشی و زیارتی سه روزه، زوج‌ها موضوعات مرتبط با مهارت‌های زندگی، روان‌شناسی زن و مرد و... در قالب کارگاه‌های آموزشی و موضوع سیره زندگانی حضرت ثامن‌الائمه امام رضا(ع) در نظام خانواده را در قالب جشن ازدواج نومزدوجین در حرم مطهر رضوی فراگرفتند.

وی اضافه کرد: خدمات این طرح، فرصت مناسبی برای شناخت ویژگی‌های زنان و مردان و نقش آن‌ها در زندگی زناشویی در کنار تجربه‌های اجتماعی جذاب و آموزش‌های هدفمند به شمار می‌رفت و از طرف دیگر حرم‌گردی، استفاده از خدمات پایگاه‌های آداب زیارت، برنامه حکایت آفتاب، شمیم رضوان و بازدید از موزه‌های حرم مطهر از دیگر برنامه‌های جانبی این اردوها در روزهای حضور زوج‌ها در مشهد و پیش از شیوع و انتشار ویروس منحوس کرونا بوده است.

مدیر این مرکز بیان کرد: نومزدوجین پس از شرکت در این اردوهای سه‌روزه آموزشی و زیارتی، در یک دوره سه‌ساله از پشتیبانی‌های فرهنگی و آموزشی طرح ملی زندگی به سبک رضوی بهره‌مند شده و از خدمات نظام پشتیبانی و راهنمایی این طرح بهره‌مند می‌شوند.

ارائه طرح هم‌سایه در شرایط کرونایی متوقف نشد

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش درباره اجرای طرح هم‌سایه در شرایط کرونایی کشور تأکید کرد: در سال ۱۳۹۹ و با توجه به پدیدار شدن و انتشار بیماری منحوس کرونا و محدودیت‌های اجرا شده از لحاظ سفر به مشهد مقدس و براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اولویت حفظ جان زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، تمامی برنامه‌های حضوری و کلاس‌های آموزشی و فرهنگی طرح همسایه با استفاده از آموزش‌های پیش‌بینی شده در فضای مجازی پیگیری می‌شود.

وی درباره آموزش‌های غیرحضوری در این طرح گفت: این آموزش‌ها در بستر نرم‌افزار تحت وب و «وبینار رضوی» به صورت زنده و در قالب جلسه دوطرفه بین استاد و مخاطبان انجام می‌شود، همچنین مخاطبان این برنامه به صورت برخط، آموزش‌های ارائه شده در زمینه‌هایی مانند: مسیر آرامش، زندگی عاشقانه، نقش‌ها و مسئولیت‌ها، کیمیای محبت(ارتباط مؤثر، تعامل سازنده)، ضرورت و فرایندهای فرزندآوری و... را فرا گرفته و در آزمون مربوط به همین برنامه که در سامانه زندگی به سبک رضوی بارگذاری می‌شود شرکت کرده و پس از قبولی زوج‌ها در این آزمون، اسامی قبول‌شدگان نهایی، طی نامه‌ای به استان‌های سراسر کشور ارسال می‌شود.

دژبرد خاطرنشان کرد: آموزش‌های ارائه شده در فضای مجازی با بهره‌گیری از استادان شاخص حوزه خانواده زیر نظر دبیرخانه مرکزی زندگی به سبک رضوی طبق تاریخ‌های اعلامی برگزار می‌شود و تاکنون با برپایی بیش از ۱۲ وبینار آموزشی با حضور زوج‌های عزیز و گرامی کشورمان و بهره‌مندی از استادان مجرب و متخصص در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی، اجرای طرح ادامه یافته و مقرر است تا پایان سال جاری ۴هزار و ۵۰۰زوج از محتوا و دیگر خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.