معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بر فعالیت ویژه در حوزه «سادات پژوهی» در داخل و خارج کشور توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد.

ضرورت فعالیت در حوزه «سادات پژوهی» توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید محمد ذوالفقاری، طی بازدید از فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با تاکید بر توجه به موضوع «سادات پژوهی» گفت: اگر این گونه پژوهش‌ها توسط آستان قدس رضوی انجام شود، به واسط اعتماد و اطمینانی که مردم به این آستان مقدس دارند، اثرگذاری قابل توجهی خواهد داشت.
وی همچنین پروژه مزارات را از دیگر موضوعات قابل توجه در این بنیاد ذکر کرد و گفت: یکی از بحث‌های قابل توجه در بحث فقه و اصول در حوزه‌ بین‌الملل «فقه اقتراب» است که متاسفانه تاکنون بیش از دو اثر در این خصوص نگاشته نشده است. همچنین فقه تشریفات موضوع جدی است که باید به آن پرداخته شود.
ذوالفقاری تجربه‌نگاری آستان قدس رضوی در حوزه مدیریت موفق کرونا را از دیگر پروژه هایی دانست که توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی باید پیگری شود.
معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه هر پروژای دارای دو بال علمی و عملیاتی است، تصریح کرد: در حوزه میراث و تراث که علاوه بر ایران، حوزه‌های خارج کشور همچون آفریقا و سایر کشورها را نیز شامل می‌شود، باید پژوهش‌هایی صورت گیرد زیرا تراث ارزشمندی در این کشورها وجود دارد که ما از آن بی خبر هستیم.
وی همچنین در ادامه بیان کرد: تقویم قدس رضوی ایده خوب و ارزشمندی است که اگر برای مسلمانان کشورهای دیگر همچون هند، پاکستان، بنگلادش و به ویژه حوزه اردو زبان ترجمه شود کار فاخر ارزنده‌ای صورت گرفته است.

تولید ۴ هزار اثر پژوهشی طی ۳۶ سال فعالیت
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی؛ مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این دیدار عنوان کرد: ۳۶ سال از عمر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی می‌گذرد و تاکنون حدود ۴ هزار اثر توسط این مرکز منتشر شده است.
وی ابراز کرد: در حال حاضر ۹ گروه پژوهشی اعم از مطالعات قرآن، حدیث پژوهی، کلام و اندیشه اسلامی، فرهنگ و سیره رضوی، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی و سادات و مفاخر اسلامی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.
حجت‌الاسلام مرویان حسینی با بیان اینکه بسیاری از شخصیت‌های جهان اسلام از قاره‌ها و کشورهای مختلف همچون آفریقا، اروپا و امریکا در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی حضور یافته و ضمن گفت‌وگو با فعالیت‌های پژوهشی این مرکز آشنا شده‌اند، افزود: جریان بین‌الملل باید دائما مورد رصد قرار گیرد و بایسته است این جریان در حوزه فرهنگی جاری و واحدهای بین‌الملل در بخش‌های مختلف ایجاد شود.
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه الغه قران و سرالبلاغه» اشاره کرد و گفت: این اثر در کشور هندوستان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده که بنیاد پژوهش‌های اسلامی از این قبیل آثار را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.