رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: متاسفانه خیلی از هم صنف های ما برای ابطلال پروانه کسبشان به اتحادیه مراجعه می کنند این در حالی است که اتحادیه، کاری جز نامه نگاری برای بخشیدن مالیات و ...نتوانسته است برای آنها انجام دهد.

کنترل ویروس کرونا حداقل در صنف آجیل و خشکبار هیچ تاثیری نداشته است/هیچ افزایش قیمتی امسال نداشته ایم

علیرضا ارزانی ممقانی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در توضیح وضعیت این روزهای بازار آجیل و خشکبار بیان کرد: متاسفانه کرونا در بدترین زمان، وقتی که ما محصولاتمان را برای فروش شب عید آماده می کردیم وارد کشور شد و در پی آن تعطیلی ها و قرنطینه ها باعث کسادی بیشتر بازار ما شد و باعث شد تا جنس هایی که برای ارائه به مشتری جهت استفاده در ایام سال نو آماده کرده بودیم درمغازه های تعطیل شده بماند و خراب شود.

وی ادامه داد: تعطیلی های طولانی بازار وادارمان کرد که تقریبا اغلب محصولاتی را که کهنه و خراب شده بودند را به اجبار معدوم کنیم و به این ترتیب بار دیگر متحمل ضرر و زیان فراوانی شویم. آجیل از اسفند ماه آماده فروش بود که در این تعطیلی ها و قرنطینه ها خراب شد. از بین بردن اینهمه جنس فقط ضرر عمده فروش و مغازه دار نیست بلکه اینها سرمایه ملی است که از بین رفته است در حالی که این آجیل ها می توانست صادر شود یا به دست مصرف کننده برسد.

ارزانی افزود: علاوه بر قرنطینه های متمادی و تعطیلی های بازار محدودیت های زمانی هم در آشفتگی بازار بی تاثیر نبوده است. چون آماده کردن این نوع از اجناس بسیار زمان بر است و زمان زیادی را تا ارائه به مشتری سپری می کند و همه این مسائل باعث شد که تمام برنامه ریزی های صنف ما بهم بریزد چون همانطور که می دانید خرید چیزی مثل آجیل و خشکبار که خرید اول صبح مردم نیست و زمانی هم که مردم میخواهند برای خرید مراجعه کنند تازه محدودیت های رفت و آمد شروع می شود پس می توان فهمید که این اتفاقات توانسته چه بلایی بر سر بازار آجیل و خشکبار بیاورد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد اضافه کرد: به نظر من بستن مغازه ها در بحث کنترل ویروس کرونا حداقل در صنف ما هیچ تاثیری نداشته است و این میان اتفاقی که پیش آمده این است که طبق گفته ستاد کرونا سهم صنوف درانتشار این بیماری فقط ۱۱درصد بوده است. و این هم معمولا در صنوفی اتفاق می افتد که مردم تجمع زیادی دارند. مانند فروشگاه های زنجیره ای، نانوایی ها و.. و نه در صنف آجیل و خشکبار که طرف در یک مغازه ۱۰۰متری شاید در هر ساعت دومشتری داشته باشد. آنهم با این همه رعایت پروتکل ها که توسط همکاران ما صورت می گیرد.

وی گفت: آجیل و خشکبار جزء آن صنوفی است که می توان به جرات گفت که نمی تواند انتشار دهنده ویروس کرونا باشد چون این محصولات در دمای بالای ۴۰۰درجه برشته می شوند و این ویروس هم که در دمای بالا از بین می رود. از آن گذشته اگر برخی باز هم به این موضوع حساسیت بیشتری دارند می توانند، پس از خریدمجددا آجیل را داغ کرده و درمنزل بدون کوچکترین مشکلی استفاده کنند. به نظرم باید فکر دیگری به حال این قضایا می شد بستن واحدهای صنفی آسان ترین کاری بود که برای مقابله با ویروس کرونا می شد انجام داد.

علیرضا ارزانی ادامه داد: هر مغازه عمده فروشی حداقل ۱۰کارگر دارد که این ها همه سرپرست خانوار هستند. من که نمی توانم به خاطر تعطیلی ها کارگرم را اخراج کنم پس مجبورم با این وضعیت هزینه بیمه و حقوق او را هم بپردازم آنهم بدون اینکه سودی داشته باشم. این در حالی است که  متاسفانه در این وضعیت دولت حداقل کاری که می توانست برای اصناف انجام دهد بخشیدن مالیاتشان بود که متاسفانه آن را هم انجام نداد. این در حالی است که با هر اتفاقی که در کشور می افتد از کسبه میخواهند که همراهی و همکاری کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود این اتفاقات هنوز قیمت آجیل و خشکبار افزایش داشته است گفت: اینطور نیست. هیچ افزایش قیمتی امسال نداشته ایم حتی اکثر واحدهای صنفی ما  بعد از عید مجبور شدند خیلی از محصولاتشان را به زیر قیمت خرید بفروشند. امسال قیمت کدام جنس نسبت به سال قبل حداقل سه برابر نشده است در حالیکه آجیل و خشکبار امسال به قیمت سال گذشته در بازار عرضه می شود. پارسال قیمت پسته بین   ۱۵۰تا۲۲۰ هزار تومان بود، در حالی که امسال همان پسته از قیمت ۱۶۰هزار تومان در بازار تا ۲۲۰هزار تومان موجود است. درواقع بعضی از اقلام نسبت به سال گذشته تقریبا هیچ افزایش قیمتی نداشته اند. البته هستند اقلامی مثل نخود چی یا تخمه آفتابگردان که نسبت به پارسال افزایش قیمتی داشته اند آنهم به این دلیل که امسال نخود خام دیگر وارد نمی شود. یا مثلا پارسال تخمه آفتابگردان را  با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومان وارد کشور می کرده ایم در حالیکه امسال مجبوریم با ارز نیمایی آن را وارد کنیم پس می بینید که ما چیزی را گران نکرده ایم اصلا در این وضعیت هیچ اتفاقی در بازار آجیل و خشکبار نیفتاده است.

ارزانی ادامه داد: متاسفانه وضعیت بازار به شکلی پیش رفته است که اکثر غریب به اتفاق مغازه ها بخصوص در اطراف حرم اصلا وضعیت خوبی ندارند. این در حالی است که بیش از ۷۰درصد از واحدهای صنفی اطراف حرم مطهر مستاجر هستند و با این وضعیت مجبور شده اند مغازه هایشان را تعطیل کنند. حتی برخی از اسفند سال قبل که مغازه را تعطیل کرده اند هنوز نتوانسته اند تا به امروز مشغول به کار شوند. متاسفانه خیلی از هم صنف های ما برای ابطلال پروانه کسبشان به اتحادیه مراجعه می کنند این در حالی است که اتحادیه کاری جز نامه نگاری برای بخشیدن مالیات و ...تا به امروز نتوانسته است برای آنها انجام دهد. من شرمنده اعضایم هستم. صنف آجیل و خشکبار می توانست در این وضعیت برای مردم بسیار مفید باشد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.