«با آقا مهدی داخل یک وانت نشستیم که خط را بررسی کنیم. موقعی که به دژبانی لشکر ۳۱ رسیدیم، دژبان از ما برگه مأموریت خواست که ما نداشتیم؛ دژبان اجازه عبور نداد.

بازی با کرامت سربازی!

رضا چراغی اشاره‌ای کرد و گفت: ایشان آقا مهدی باکری، فرمانده شماست اجازه عبور بدهید. اما دژبان با لهجه آذری گفت: من باکری ماکری نمی‌شناسم فقط برگه بدهید! شهید باکری اصلاً ناراحت نشد و رفتیم و منتظر ماندیم تا مسئول دژبانی آمد و او را شناخت و اجازه عبور داد».

این خاطره را روزی سردار کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله به نقل از شهید عباس چراغی تعریف می‌کرد تا بگوید آنچه از باکری‌ها؛ مردانی «غرورآفرین» برای این سرزمین می‌آفریند، مصون ماندن از تفاخر و «غروری» است که متأسفانه بسیاری از ما پس از دست یافتن به اندک قدرت و ثروتی به چنبره آن گرفتار می‌آییم.

غروری که روزی سبب می‌شود یک نماینده مجلس به کارمند گمرک در حین انجام وظیفه هتاکی کند، روزی دیگر دستمایه رفتار تند یک مأمور شهرداری با زنی دستفروش می‌شود و امروز هم چهره سخیف خودش را با تنبیه بدنی سرباز یگان حفاظت دادگستری بابل نشان می‌دهد.

گرچه تب ماجرای اخیر پس از واکنش‌های تند افکار عمومی، همچون گذشته با عذرخواهی یک مقام مسئول به ظاهر فروکش کرده است اما پس از مقایسه رفتارهای اینچنینی با روایت‌های مشابهی از آنچه از «باکری»‌ها شنیده‌ایم، پرسش‌های بسیاری در ذهن‌ها باقی می‌ماند که باید به آن‌ها پاسخ گفت.

برخورد قضایی کنید

سیدکاظم اباتری دلخوش، عضو کمیسیون قضایی مجلس آنچه در خصوص سرباز یگان حفاظت دادگستری بابل صورت گرفته را کاملاً غیراخلاقی و غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: این موضوع حتماً باید پیگیری شود، چرا باید با سربازی که وظیفه قانونی خود را انجام داده و جرمی مرتکب نشده است این‌طور برخورد شود. وی ادامه می‌دهد: قطعاً در قانون، پیگیری قضایی برای افراد خاطی وجود دارد و باید با مسئولانی که به دلیل سوءاستفاده از قدرت خود با سرباز کشور چنین برخوردی کرده‌اند برخورد قضایی شود.

اباتری دلخوش با اشاره به اینکه رفتارهای مشابه بسیار محدود است، می‌افزاید: به لحاظ شرع و قانون، تنبیه فیزیکی، رفتاری غیراخلاقی است و تأکید شده اول تشویق و پس از آن در صورت ضرورت، تنبیه اعمال شود که البته حد تنبیه نیز باید متناسب با جرم باشد.

هر کس بدرفتاری کرد مسئول است

شهریور سال گذشته سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه طبق فرمایش فرمانده کل قوا هیچ‌کس حق ندارد با سرباز بدرفتاری کند، گفته بود: هر کس بدرفتاری کرد مسئول است و باید برابر قانون تنبیه شود، این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ همچنین رئیس ستادکل نیز بر چگونگی رفتار با سربازان حساس هستند.

وی با بیان اینکه در برخورد با افرادی که با سربازان بدرفتاری می‌کنند، شوخی نداشته و اغماضی نخواهیم نکرد، گفته بود: سربازان عزیز می‌توانند بدرفتاری‌ها را به فرماندهان، بازرسی، عقیدتی-سیاسی یا حفاظت گزارش کنند؛ در عین اینکه هر کدام از سازمان‌های نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه و نیروی انتظامی سامانه  پیامکی خاصی را برای ارتباط مستقیم سربازان با فرماندهان قرار داده‌اند.

 وی گفت: سربازان می‌توانند مراتب را از طریق کانال سرباز ایران به بنده هم اطلاع دهند؛ مطمئن باشند هرگونه بدرفتاری تعقیب شده و با عاملان آن برخورد خواهد شد.

حالا هم دریادار رحیم زاده، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تأیید این موضوع می گوید: جلسه‌ای با حضور رئیس دادگستری استان، فرد خاطی، سرباز و خانواده او تشکیل شد و پس از عذرخواهی فرد خاطی، سرباز از جنبه شخصی رضایت داده و موضوع منتفی شده است. اما از آنجایی که این موضوع سازمانی است و ستاد کل، خود را مکلف می‌داند به لحاظ سازمانی حقوق کارکنان وظیفه را پیگیری و از آن صیانت کند، موضوع را به رئیس قوه قضائیه منعکس کرده و در انتظار اعلام نتیجه از سوی این قوه هستیم.

به گفته امیر دریادار رحیم‌زاده هر نتیجه‌ای که از سوی قوه قضائیه درباره موضوع بدرفتاری با سرباز بابلی اعلام شود به استحضار مردم خواهد رسید.

به گفته رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح برپایه بررسی‌ها مشخص شد سرباز بابلی وظیفه خود را انجام داده و عملکرد وی غیرقانونی نبوده است. بنابراین پس از مشخص شدن نتیجه حقوقی و سازمانی این موضوع، برای او تشویقی در نظر گرفته و از وی قدردانی خواهد شد. 

جایگاهی بسیار مقدس

امان‌اله قرائی مقدم، آسیب‌شناس اجتماعی نیز در این خصوص می‌گوید: جایگاه سرباز به عنوان فردی که دو سال از بهترین روزهای جوانی خود را صرف خدمت به کشور و حراست از آن، نظام و امنیت ملی می‌کند بسیار مقدس است، سربازان در همه کشورها جایگاهی بسیار ارزشمند دارند.

وی می‌افزاید: خدمت سربازان با هیچ خدمتی در کشور قابل مقایسه نیست و به لحاظ جامعه‌شناسی در همه کشورها جایگاه و منزلت اجتماعی سرباز از هر مقامی بالاتر است، بنابراین هیچ مسئولی نباید این افراد را به دلیل انجام وظایف قانونی خود تنبیه و یا توبیخ کند.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: توهین و بی‌احترامی به سربازی که به دلیل انجام وظایف قانونی خود تنبیه شده است به منزله بی‌احترامی به همه نیروهای مسلح کشور و فرمانده کل قواست و باید به لحاظ قضایی با فرد خاطی برخورد شود، زیرا دوره این رفتارهای قلدرمآبانه گذشته و دیگر قاجار و رضاخان بر مردم حکومت نمی‌کنند که شاهد چنین رفتارهایی در جامعه باشیم.

به گفته وی اگر امروز با فرد و افراد خاطی برخورد قضایی نشود، دیگر نمی‌توان از یک میلیون و 500 هزار سرباز و چند میلیون نیروی نظامی و انتظامی کشور انتظار داشت وظایف قانونی خود را به طور دقیق انجام دهند، زیرا همواره بیم این خواهد رفت که ممکن است طرف مقابل مسئولیت یا قدرتی داشته باشد که او را تنبیه و یا توبیخ کند.

دکتر قرائی مقدم می‌افزاید: سوءاستفاده از پست و مقام خلاف اخلاق و تربیت اسلامی و انسانی است و باید سوءاستفاده‌کنندگان مورد بازخواست قرار گیرند تا دیگر شاهد چنین رفتارهای ناشایستی در جامعه نباشیم.

وی ادامه می‌دهد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه طی دوره قاجار برخی از مسئولان «افرادی قوی‌نمای ضعیف‌کُش» بودند. آن‌ها برای افراد بالادست چرب زبانی و چاپلوسی می‌کردند و دربرابر زیردستان خود قلدر و زورگو بودند. روابط مداری حاکم بر جامعه آن زمان موجب می‌شد کسی از آن‌ها بازخواست نکند. این عده که اغلب محروم از تربیت صحیح اجتماعی بودند، هنگامی که به پست و مقامی در جامعه می‌رسیدند از آن سوءاستفاده می‌کردند و همواره می‌کوشیدند نقاط ضعف شخصیتی خود را زیر دستورات غیرمنطقی و غیرقانونی خود پنهان کنند. اما امروز که شرایط جامعه تغییر کرده و سایه نظام اسلامی بر سر جامعه است نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم.

پایان ماجرا؛ مراقب فرصت‌طلبان باشیم

پس از کش‌وقوس‌های چند روزه در خصوص این اتفاق سرانجام نشستی با حضور رئیس کل دادگستری مازندران و دادستان بابل در دادگستری استان در ساری برگزار شد و بازپرس بابلی از سرباز و پدرش عذرخواهی کرد.

محمدحسن کریمی، سرباز بابلی پس از این نشست که به سازش ختم شد، به خبرنگار ایرنا گفته بود: ما به هیچ عنوان به دنبال حاشیه‌سازی نبودیم و جلسه امشب که با مدیران ارشد دستگاه قضایی استان و بابل برگزار شد با عذرخواهی بازپرس از بنده ختم به خیر شد و ما طرح شکایت نخواهیم کرد.

وی افزود: ما به هیچ عنوان دوست نداریم برای نظام خود حاشیه درست کنیم و من سرباز وطن هستم و براساس قانون برای اعتلای میهن تلاش می‌کنم.

این سرباز وظیفه‌شناس بابلی از رسانه‌ها نیز خواست دیگر به این موضوع دامن نزنند و مسئله را تمام شده تلقی کنند.

دکتر محسن کریمی، پزشک داروساز و پدر این سرباز هم به این خبرگزاری گفته است: ما از همان ابتدا هم به هیچ عنوان به دنبال حاشیه نبودیم. هر چند عده‌ای به ما پیشنهاد کردند برای احقاق حق پسرم مقابل دادگستری تجمع کنند، ولی ما به هیچ عنوان به این سمت و سو حرکت نکردیم چرا که انقلاب ما دشمنان زیادی دارد و برای اعتلای این کشور خون‌های زیادی ریخته شده؛ مطالبه ما عذرخواهی بازپرس بود که انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.