رئیس‌جمهور اگرچه در آغاز سکان‌داری‌اش به عنوان مقام نخست اجرایی کشور مدعی استقبال از هرگونه انتقاد از سیاست‌ها و رویکردهای دولتش بود، اما گذر زمان نشان داد تاب شنیدن هیچ‌ انتقادی را ندارد و هر ان‌قلتی به دولت را با برچسب سیاسی رد می‌کند.

در دیپلماسی باید صدای واحد شنیده شود

بر همین روال روحانی انتقادهای گسترده از بودجه سال ۱۴۰۰ را در حالی که به اذعان کارشناسان و با توجه به فاکتورهای موجود که این بودجه، کشور را در دوگانه تسلیم یا ابرتورم قرار می‌دهد، نپذیرفته و آن را کاملاً بدون اشکال دانسته و به مجلس و منتقدان هم به‌شدت تاخته است.

اختلاف در سطح مسئولان تبعات بین‌المللی دارد

رئیس‌جمهور مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را هم رسماً و بدون ارائه دلیلی، نادرست اعلام کرده است؛ مصوبه‌ای که می‌تواند ابزار چانه‌زنی قوی‌ای برای دولت در مقابل غرب باشد، ولی رفتار روحانی عملاً این پیام را به واشنگتن مخابره می‌کند که ما آماده گفت‌وگوی دوباره و پذیرش هرگونه شرط و شروطی از سوی شما هستیم. نمایندگان مجلس بر این باورند که اجرای ضعیف و مردد قانون مذکور می‌تواند آثار عکس و زیانباری در پی داشته باشد. این نگرانی آن‌ها با سخنان حسن روحانی در نشست خبری اخیر بیشتر هم شد؛ آنجا که رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در این‌باره گفت دولت برداشت و تفسیر خودش را از این قانون اجرا خواهد کرد.

این رویکرد منفعلانه در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این سخنان با تأکید بر اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیازی به آیین‌نامه اجرایی ندارد، گفت: مصادیق این قانون کاملاً روشن و دارای عدد و رقم و زمان است و البته در نهایت هم مجلس موظف به ارزیابی اجرای قانون است. دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز معتقد است اظهارات رئیس‌جمهور درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بی احترامی به مجلس است و ضمن تضعیف نظام می‌تواند تبعاتی در عرصه بین‌المللی برای کشورمان داشته باشد. زهره الهیان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تصریح کرد: صحبت‌های رئیس جمهور، سبب تعجب همگان شد؛ چرا که وی خود را حقوقدان می‌داند و قاعدتاً باید بداند که به لحاظ مباحث حقوقی به خصوص قانون مدنی، دولت به عنوان دستگاه اجرایی موظف است که مصوبات مجلس را اجرا کند.

خواسته رهبر انقلاب فصل الخطاب باشد

اما یک فعال سیاسی کشورمان در گفت‌وگو با قدس در تحلیل مواضع رئیس جمهور می‌‎گوید: یکی از وظایف مهمی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای ملت به‌طور قانونی از آن بهره‌مند هستند قانون‌گذاری و نظارت بر نحوه اجرایی آن است. حسین کنعانی مقدم با بیان اینکه به نظر می‌رسد روحانی روی تحولات آمریکا بیش از اندازه حساب کرده، ادامه داد: گره‌زدن تحولات داخلی به موضوعات خارجی از اساس نادرست است. حال که نمایندگان با درک نیاز جامعه و در حمایت از دولت تصویب این قانون را عملیاتی کردند، پس لازم است قوه اجرایی هم آن را عملیاتی کند. وی هر چند معتقد است اگر دولت ملاحظاتی در نحوه اجرای قوانین دارد، می‌تواند آن را به مجلس منتقل کند و مجلس هم گوش شنوا دارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر اتحاد داخلی در مواجهه با توطئه‌های بیرونی تأکید دارند. از سوی دیگر ایشان قانون را فصل‌الخطاب دانسته و همواره بر تبعیت مقامات از مُر قانون تأکید دارند. در مصوبه اخیر هسته‌ای هم تبعیت از خواسته نمایندگان مورد انتظار است. دولت باید تمکین کند؛ چراکه اگر رد قوانین باب شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه رویکرد اخیردولت دو پیامد منفی دارد، افزود: نخستین پیامد آن، ارسال سیگنال اختلاف و چنددستگی داخلی است. دومین تأثیر منفی آن بر اجتماع است. از منظر جامعه‌شناسی سیاسی بازتاب اختلافات داخلی بر عرصه عمومی، عملی پذیرفته شده نیست. اگر اختلافی بین قوا هست باید بین خودشان حل شود، نه اینکه به عرصه مردمی منتقل شود.

در نهایت اینکه باید در دیپلماسی صدای واحد شنیده شود. این مهم‌ترین خواسته رهبری نیز هست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار روز گذشته خود چهار توصیه مهم به مسئولان و ملت داشتند: «در همه زمینه‌ها قوی شوید»، «به دشمن اعتماد نکنید»، «اتحاد ملی را حفظ کنید» و «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشید، به فکر خنثی کردن تحریم باشید». اگر این اصول مورد توجه سیاسیون و فصل الخطاب قرار گیرد، مسلماً هیچ تحریم و دشمنی حریف ملت ما نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.