قلب تپنده هر دستگاهی پردازنده آن است و از گذشته تاکنون انتخاب و رقابت بین این دو غول سخت‌افزاری بسیار سخت بوده است.

 Intel یا AMD؛ کدام یک بهتر است؟

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، در انتخاب شما برای دستیابی به یک رایانه شخصی جدید یا به روز شده ، یک تصمیم مهم وجود دارد: آیا باید از پردازنده AMD استفاده کرد یا Intel؟ مانند MacOS در برابر ویندوز ، رقابت AMD و Intel یکی از بزرگترین بحث‌ها برای علاقه‌مندان به رایانه‌های شخصی است و در سال ۲۰۲۰ ، این دو غول سخت افزاری نسبت به قبل در یک دهه گذشته رقابت شدیدتری دارند.

با رونمایی از Ryzen ۵۰۰۰ و رونمایی از پردازنده های دسکتاپ نسل یازدهم اینتل ، این رقابت نیز به این زودی ها تغییر خاصی نخواهد کرد، اما کدام از آنها برای شما مناسب است؟ برای کشف این موضوع باید جزئیات را جستجو کنیم.



پردازنده‌های دسک‌تاپ

در گذشته ، پردازنده های AMD بهترین گزینه فقط در بخش‌های اقتصادی و سطح ابتدایی بازار بودند ، اما این روند با Ryzen ۳۰۰۰ و Ryzen ۵۰۰۰ تغییر کرد. اگرچه AMD هنوز هم ارزش زیادی برای خرید دارد ، اما اکنون هم رقابت را در بازه قیمتی خود انجام می‌دهد و در طیف عملکردی ، تقریباً در همه زمینه ها با اینتل رقابت می کند و در برخی مشخصات حتی از اینتل نیز پیشتاز است.

مقرون به صرفه ترین تراشه های AMD و Intel برای چند هسته ای و سرعت کلاک کم مصرف بین ۴۰ تا ۶۰ دلار هزینه دارد، بهترین CPU های میان رده بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار به شما فروخته می شود ، در حالی که پردازنده های برتر مخصوص بازی حدود ۵۰۰ دلار قیمت دارند. اگر می‌خواهید کارهای فشرده مانند ویرایشی، انیمیشن سازی، رمزگذاری و تدوین ویدئو را تسریع کنید ، اگر بودجه شما اجازه دهد می‌توانید تا ۱۰۰۰ دلار هم خرج کنید و خروجی بهتری دریافت کنید.

اینتل و AMD پردازنده‌های بسیار خوبی برای انجام بازی و بهره وری مانند ویرایش ویدیو و کدگذاری دارند ، اما هرکدام آنها نیز ویژگی های خاص خود را دارند. بهترین پردازنده AMD فعلی ، Ryzen ۹ ۵۹۰۰X و ۵۹۵۰X است، به ترتیب با ۱۲ و ۱۶ هسته هر آنچه را اینتل در حال حاضر ارائه می‌دهد؛ پشت سر می‌گذارد ، اگرچه i۹-۱۰۹۰۰K اینتل هنوز هم می تواند در برابر پیشنهادات جدید AMD تأثیرگذار باشد ، اما تا زمانی که تراشه های دسک تاپ نسل ۱۱ خود را در سال ۲۰۲۱ راه اندازی نکند ، احتمالاً نمی‌تواند ارزش این را داشته باشد که خارج از بازی‌های خاصی توصیه شود. حتی در این صورت ، اینتل به راحتی نسخه‌های چندگانه خود را حفظ خواهد کرد.

البته برای تهیه یک CPU عالی برای بازی یا کار ، نیازی به خرید بهترین‌ها نیست، با حدود ۳۰۰ دلار AMD ، Ryzen ۵ ۵۶۰۰X ، با شش هسته و یک تقویت کننده ، یک تراشه خارق العاده برای کار و بازی است و می‌تواند Intel ۱۰۶۰۰K را در کارهای بهره وری و حتی ۱۰۹۰۰K را در بعضی از بازی ها شکست می‌دهد. از طرف دیگر ، ۱۰۶۰۰K پردازنده اورکلاکر تهاجمی‌تری است و وقتی به حد مجاز برسد ، می تواند واقعا رقابتی باشد.‌



در سطح بالاتری از بازار ، پردازنده های AMD تمایل دارند ارزش بهتری نسبت به قیمت خود ارائه دهند ، از جمله آن ها، نمونه هایی مانند ۳۳۰۰X و ۳۶۰۰ است که عملکرد شگفت انگیز در کاربری های چند وظیفه ای و بازی دارند، ما هنوز گزینه های اقتصادی Ryzen ۵۰۰۰ را نداریم و منتظر عرضه آن ها هستیم، با این وجود Intel ۱۰۳۰۰F یک رقیب قدرتمند است.

گزینه های کم هزینه مانند ۳۲۰۰G AMD و Intels Core i۳ ۱۰۱۰۰ امکان راه اندازی سیستم شما بدون کارت گرافیک اضافی را نیز فراهم می کند و این کانفیگ، از پس کاربری های روزمره و تماشای فیلم بر می آید ، البته در همین حد و نه خیلی بیشتر!.

دلایل دیگری غیر از عملکرد وجود دارد که ممکن است بخواهید AMD یا Intel را به دیگری ترجیح داده و استفاده کنید، پردازنده های جدیدترین نسل اینتل پشتیبانی بسیار بهتری از پورت های Thunderbolt ۳ دارند و این ویژگی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. مادربردهای جدید سری ۵۰۰ AMD از PCIExpress ۴.۰ پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند عملکرد گرافیکی بیشتر را در برخی موارد (و احتمالاً آینده) فراهم کند و همچنین گزینه‌های بیشتری را برای راه حل‌های ذخیره سازی سریعتر فراهم می کند.

دسک تاپ سطح بالا

اگر می خواهید از رایانه شخصی خود برای ویرایش ویدیوی سنگین در وضوح بالا استفاده کنید ، کدگذاری فشرده فیلم یا هر کار سنگین دیگری را انجام دهید که می تواند حتی از توان بیشتر از بهترین پردازنده های جریان اصلی ، سپس پردازنده های سطح بالا یا HEDT ، از توان بیشتری بهره مند شود، می‌تواند همان ویژگی باشد که شما نیاز دارید. AMD و Intel هر دو گزینه های خاص خود را با تعداد هسته و رشته بیشتر در این فضا دارند ، با این وجود گزینه های AMD همچنان مقرون به صرفه تر هستند.

تکنولوژی HEDT اینتل با ۱۰۹۸۰XE به ۱۸ هسته و ۳۶ رشته می رسد ، اما حتی اگر بتوانید آن را پیدا کنید ، اغلب قیمت آن بالاتر از قیمت خرده فروشی پیشنهادی ۹۸۰ دلار است. اگرچه از نظر فنی یک پردازنده مرکزی نسل دهم است ، اما مدل های CPU ۱۰۹۸۰XE و سایر پردازنده های Core i۹ سری X آن مبتنی بر فناوری بسیار قدیمی Cascade Lake-X اینتل هستند که توانایی بسیار کمتری نسبت به پردازنده های جریان اصلی Comet Lake اینتل دارد. اساسا هنوز یک پردازنده مرکزی قدرتمند است ، اما وقتی گزینه های AMD را در نظر می گیرید ، توصیه آن سخت است.



پردازنده اصلی ۵۹۵۰X AMD در حال حاضر رقابتی تنگاتنگ با ۱۰۹۸۰XE با کمتر از ۸۰۰ دلار ارائه می دهد ، بنابراین ارزش به مراتب بیشتری برای قیمت خود ارائه می دهد.

پردازنده های نسل سوم Threadripper AMD ۲۴ ، ۳۲ و حتی ۶۴ با پشتیبانی از دو برابر تعداد رشته های همزمان ارائه می دهند و سرعت کلاک را در حدود ۴ گیگاهرتز حفظ می کنند. اگر نرم افزار شما بتواند از آن هسته های اضافی استفاده کند ، پردازنده های AMD Threadripper عملکردی بی نظیر در خارج از پردازنده های سرور ناخوشایند گران قیمت ارائه می دهند و به راحتی از رقابت با اینتل پیشی می گیرند. آنها همچنین تعداد بیشتری از PCIExpress را پشتیبانی می‌کنند و گزینه ۶۴ در مقابل ۴۴ گزینه دیگر اینتل که باعث می‌شود آنها برای آرایه های ذخیره سازی بزرگتر مناسب تر باشند.

قیمت مدل های ۳۹۶۰X ، ۳۹۷۰X و ۳۹۹۰X به ترتیب ۱۴۰۰ ، ۱۸۵۰ و ۳۶۰۰ دلار است. اگر بتوانید با خرید آنها وظیفه کاری خود را کارآمدتر و حتی سودآورتر کنید ، قطعا هزینه پرداخت این قیمت را دارند.



پردازنده‌های لپ تاپ

میرسیم به بحث شیرین لپ تاپ، بازار لپ تاپ داستان متفاوتی دارد، بیشتر مواردی که پیدا خواهید کرد مبتنی بر پردازنده های اینتل از نسل های مختلف و گرافیک یکپارچه است. همانطور که یک بار برند دل عنوان کرد ، نمونه کارها اینتل در مقایسه با AMD بسیار زیاد است و تعداد فعلی لپ تاپ ها و پردازنده های داخلی آنها بهتر از همیشه است.

در سال های اخیر توسعه و پیشرفت پردازنده دسک تاپ اینتل کند شده است و پیشرفت های موبایل آن بسیار جالب تر بوده است. پردازنده های Ice Lake با کارآیی بیشتر برای اجرای بسیاری از بازی های الکترونیکی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و بدون نیاز به کارت گرافیک ، طراحی کارآمدتری را با گرافیک بسیار توانمندتر نسل ۱۱ ارائه کردند. پردازنده های موبایل نسل یازدهم Tiger Lake مانند پردازنده موجود در Acer Swift ۵ فراتر از آن هستند.

برای محاسبه قدرت (هرچند گرافیک پردازنده ضعیف تر) ، اینتل دارای یک سری پردازنده موبایل Comet Lake است که سرعت کلاک بالاتری دارند و اغلب با کارت گرافیک قدرتمند جفت می شوند. Razer Blade ۱۵ نمونه ای خارق العاده از چگونگی عملکرد بازی در سطح بالا در توانایی ترین پردازنده های سیار اینتل است. همچنین می توان از آنها برای کارهای با بهره وری بیشتر ، در دستگاه های توانمندی مانند Lenovo Yoga C۶۴۰ استفاده کرد.



گستردگی گزینه ها و پشتیبانی ساخت به این معنی است که اکثر لپ تاپ ها هنوز پردازنده های مرکزی اینتل را به صورت استاندارد ارائه می دهند ، اما همانطور که در فضای دسکتاپ وجود دارد ، AMD نیز در تلفن همراه نقش مهمی دارد.

ایسر سوئیفت ۳ و لپ تاپ ۱۵ اینچی سرفیس ۳ از اولین نمونه پیشرفت های اخیر موبایل AMD هستند و هرچند فوق العاده نبودند ، اما نوید پیشرفت می دادند. این فشار در سال ۲۰۲۰ ادامه یافت و نسخه های قوی تری مانند Asus ROG Zephyrus G۱۴ به عنوان راه اندازی تراشه های جدید Ryzen ۴۰۰۰ AMD برای لپ تاپ ها عرضه شدند. لنوو در جولای ۲۰۲۰ لپ تاپ های بازی Legion خود را با پردازنده های سیار Ryzen ۴۰۰۰ تازه سازی کرد و آنها را با گرافیک های سری ۲۰ RTX جفت کرد و اکنون ده ها گزینه متعدد وجود دارد.

پردازنده های AMD و Intel هر دو عملکرد قابل قبولی را برای کار و بازی ارائه می دهند و در هنگام خرید لپ تاپ ملاحظات بیشتری نسبت به CPU وجود دارد ، بنابراین بررسی های نیاز های فردی ضروری است. گفته می شود ، مانند دسکتاپ ، پردازنده های Intel در بهترین لپ تاپ های بازی قرار می گیرند ، در حالی که گزینه های AMD بدون تراشه گرافیکی موجود بهترین ارزش برای پرداخت را پیدا می کنند.



کدامیک برای شما بهتر است؟

برای استفاده روزمره ، تماشای فیلم و پاسخگویی به ایمیل ها ، اکثر پردازنده های Intel و AMD عملکردی کاملاً عالی به شما می دهند و وظایف خاصی وجود دارد در آنها که گزینه های یک شرکت بهتر از دیگری عمل می کنند.

اگر به دنبال کار با پردازنده خود برای انجام کارهای چند رسانه ای فشرده مانند ویرایش یا رمزگذاری ویدیو یا کارهای چند وظیفه ای سنگین با دهها برگه مرورگر باز هستید ، پردازنده های AMD در انتهای بالا توانایی بیشتری دارند و در طیف عملکرد و قیمت مقرون به صرفه تر هستند. البته اینتل بد نیست و همیشه پیشتاز تر و نسبتا قابل اعتماد تر هم بوده است ، اما شما برای اینتل و عملکرد نسبتا مشابه باید بیشتر هزینه کنید، اگر Thunderbolt ۳ گزینه ای باشد که واقعاً به آن احتیاج دارید ، شاید ارزش قیمت آن را برای کاربر داشته باشد.

اگر در حال کار و بازی روی دسک تاپ یا حتی فقط بازی هستید ، پردازنده های AMD Ryzen ۵۰۰۰ جزو بهترین گزینه ها هستند. از ۵۶۰۰X تا ۵۹۵۰X قدرتمند بهترین عملکرد بازی و بهره وری را ارائه می دهد. گزینه های اینتل نیز اندکی مقرون به صرفه است ، که ممکن است ارزش آنها را داشته باشد ، اما برای انرژی بیشتر AMD پیشرو است.



اگر در حال خرید لپ تاپ هستید ، اوضاع کمی متفاوت است. Tiger Lake اینتل بهترین گرافیک های پردازنده را ارائه می دهد و پردازنده های مرکزی Comet Lake آن بسیار توانمند هستند. تراشه های Ryzen ۴۰۰۰ با هسته های Zen۲ نیز بسیار شگفت انگیز و کارآمد هستند. بهتر است تنها به جای تمرکز فقط روی پردازنده ، بررسی های مربوط به کل دستگاه را بررسی کنید تا تصویری کامل از بهترین لپ تاپ برای شما بدست بیاید، در کل همیشه پردازنده های اینتل در لپ تاپ ها به دلیل کنترل دما بهتر و عمر باتری بیشتر توصیه می شوند.

صحبت آخر

اینتل و AMD هر دو پیشگام این عرصه در دنیای فناوری هستند، اینتل در طول تاریخ مقداری قابل اعتماد تر بوده و گزارش ها از عمر و ثبات بیشتر در طول زمان نسبت به پردازنده های AMD دارند، مسئله OVER HATE شدن AMD نیز در این مساله بی تاثیر نیست که همیشه گرمای به مراتب بیشتری را نسبت به پردازنده های اینتل داشته اند. البته AMD هم بسیار پیشرفت کرده و توانسته خودش را به اینتل نزدیک کند، همچنین AMD در بحث پردازنده های گرافیکی نسبتا عملکرد بهتری از اینتل ارائه می دهند و در قیمت گذاری منصف تر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.