مسوول جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه گفت: با پایان فصل برداشت چغندرقند از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول، ۱۴۰ هزار تن چغندر از مزارع این بخش برداشت شد.

۱۴۰ هزار تن چغندر قند از مزارع تربت‌حیدریه برداشت شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی شیبانی با بیان این که فصل برداشت این محصول از اوایل مهر آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد افزود: متوسط عملکرد تولید چغندر قند در این بخش ۵۵ تن در هر هکتار است و پارسال نیز حدود ۱۱۰ هزار تن چغندر قند از سطح ۲ هزار هکتار با میانگین متوسط عملکرد ۵۰ تن و عیار بین ۱۸  تا ۲۱ درصد برداشت شد.
وی ادامه داد: با توجه به بحران آب و افت سفره‌های آب زیرزمینی در کشور و نیز به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب علاوه بر استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، از کشت نشایی نیز استفاده می‌شود که با اجرای این طرح در جلگه رخ از هدر روی بیش از ۲ هزار متر مکعب آب در هکتار جلوگیری می‌شود و از طرفی سرعت رشد چغندر قند در این حالت افزایش یافته و لذا عملکرد این محصول در هکتار در مقایسه با کشت مستقیم بذر، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مسوول جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه گفت: کاهش طول دوره رشد، کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌های مرحله کاشت و برداشت از دیگر مزایای کشت نشایی محسوب می‌شود و اگر کشت نشایی چغندرقند با تاخیر انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد و نشاء این محصول در فروردین و اردیبهشت در خزانه تهیه و به زمین منتقل می‌شود.
شیبانی افزود: از دیگر مزیت‌های کاشت محصولات به صورت نشایی آن است که در خزانه، تمامی اقدامات انجام و با کاهش طول دوره رشد، این محصولات یک ماه سریع‌تر از روش کاشت مستقیم برداشت می‌شود.
جلگه رخ تربت حیدریه با ۴۷ پارچه آبادی و ۲۶ هزار جمعیت با سطح زیرکشت حدود ۲۰ هزار هکتار زراعت آبی و دیم و ۸۰۰ هکتار باغ از قطبهای تولید محصولات زراعی و باغی در شهرستان تربت‌حیدریه و خراسان رضوی به شمار می‌رود.
هم اکنون ۴۸۰ بهره‌بردار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مزارع  چغندر قند این منطقه به کاشت و برداشت این محصول مشغول هستند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.