مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی، طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین با واکسن‌های بهادار وارداتی در خلیل‌آباد ادامه دارد و تا کنون بیش از ۴۰ درصد دام‌های سنگین در برابر این بیماری ویروسی واکسینه شده‌اند.

۴۰ درصد دام‌های سنگین خلیل‌آباد در برابر تب‌برفکی واکسینه شدند

به گزارش قدس آنلاین، وحید احمدی عنوان کرد: طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین در برابر بیماری ویروسی تب برفکی از ۲۰ آبان ماه در شهرستان خلیل‌آباد آغاز شده است و این طرح همچنان ادامه دارد.

احمدی اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی به شدت مسری است که در دامهای سنگین خیلی تلفات ندارد اما با توجه به مسری بودن شدید، منطقه زیادی را درگیر بیماری کرده و کاهش وزن و کاهش شیر ناشی از بیماری، می‌تواند خسارات اقتصادی سنگینی به دامدار وارد کند.

وی ادامه داد: بنابر تحقیقات و پیگیری‌های چند ساله سازمان دامپزشکی و با توجه به اثر بخشی بهتر، واکسیناسیون با واکسن‌های بهادار وارداتی انجام می‌شود و هزینه تزریق واکسن چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بر عهده مجموعه دامپزشکی بوده و رایگان است اما هزینه خود واکسن بر عهده دامدار است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت واکسن در اوایل سال ۹۹، استقبال دامداران از طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین نسبت به سال‌های گذشته، در ابتدا خیلی کم بود اما با توجه به اهمیت موضوع و جلساتی که برگزار شد و همکاری‌هایی که دهیاران داشتند دامداران بیشتری نسبت به واکسیناسیون دام‌های سنگین خود اقدام کردند.

احمدی افزود: بنا بر آمار واکسیناسیون سال‌های گذشته حدود ۳۵۰۰ رأس دام سنگین در شهرستان خلیل‌آباد داریم که از آغاز طرح واکسیناسیون تا کنون بیش از ۴۰ درصد دام‌های سنگین واکسینه شده‌اند و در حال حاضر این طرح محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی که دامداران متقاضی واکسیناسیون باشند واکسیناسیون انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح واکسیناسیون در مناطقی که تراکم جمعیت دام سنگین زیاد است و نقل و انتقالات بیشتر دامی دارند، ریسک ابتلای به بیماری و مواجهه با ویروس را به حداقل برسانیم.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ مورد مثبتی از ابتلای دام‌های سنگین به بیماری تب برفکی در شهرستان خلیل‌آباد گزارش نشده است اما با توجه به اینکه ویروس تب برفکی یک ویروس سرمادوست است نگرانی ما بیشتر در مورد ماه‌های سرد پیش رو است به همین جهت دامداران باید هر چه سریعتر نسبت به انجام به موقع واکسیناسیون دام سنگین خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: بیماری تب برفکی علاوه بر دام‌های سنگین تمامی نشخوارکنندگان از جمله دام‌های سبک را هم تهدید می‌کند که واکسیناسیون دام‌های سبک نیز طی طرح جداگانه‌ای در شهرستان اجرا شده و با استقبال خوبی همراه بود.

به گفته‌ی مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد سال‌های گذشته مواردی از ابتلای دام‌های سبک به بیماری تب برفکی مشاهده شد اما سال جاری هنوز هیچ گونه مورد مثبتی از ابتلای به بیماری تب برفکی در دام‌های سبک نیز  گزارش نشده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.