رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌جام گفت: محوطه مجموعه تاریخی مزار جام در شهرستان تربت‌جام به‌صورت مشارکتی با تولیت این مزار بازسازی شد.

مجموعه تاریخی مزار جام در شهرستان تربت‌جام محوطه‌سازی شد

به گزارش قدس آنلاین، غلام‌رسول رحیمی  افزود: با توجه به توافق به ‌عمل‌آمده با تولیت مزار جام انجام محوطه‌سازی از ابتدای امسال آغاز شده و هم چنان در حال اجراست.

وی ادامه داد: پیاده‌روهای محوطه مزار با سنگ قلوه رودخانه‌ای به میزان ۷۴۲ مترمربع طبق طرح محوطه‌سازی مزار جام سنگ‌فرش شده است که تأمین سنگ قلوه بر عهده اداره میراث فرهنگی بوده و نیروی انسانی و دیگر مصالح توسط تولیت مزار تأمین ‌شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌جام گفت:همچنین خرند آجری در دو طرف این پیاده‌روها با آجر سنتی ۲۵ در ۲۵ به طول ۲۰۰ متر ساخته شده است که در این بخش نیز آجر سنتی را میراث فرهنگی و نیروی انسانی و دیگر مصالح را تولیت مزار تأمین کرده است.

رحیمی افزود: آماده‌سازی، خاک‌ریزی و کاشت چمن داخل باغچه‌های ایجادشده به وسعت دو هزار و ۵۰۰  مترمربع نیز توسط تولیت مزار انجام‌شده است.

وی اضافه کرد: اعتبار هزینه شده برای این عملیات توسط تولیت مزار جام مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ هزار ریال است و هزینه تأمین سنگ قلوه رودخانه‌ای و آجر سنتی ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متر نیز به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال توسط اداره میراث فرهنگی تأمین‌ شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌جام گفت: این مجموعه که به شماره ۱۷۴ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده قسمتی از خانقاه شیخ‌الاسلام احمد جامی قدس سره عارف شهیر قرن پنجم هجری قمری است.

رحیمی افزود: در این مجموعه ۱۰ فضای معماری برگِرد یک صحن وسیع مرکزی شکل ‌گرفته است که مهم‌ترین و باشکوه‌ترین فضاهای معماری این مکان در مجاورت آرامگاه شیخ بنا شده که شامل گنبدخانه، ایوان، مسجد کرمانی، گنبد سبز و سفید، مسجد عتیق، آب‌انبار و ملحقاتش است که از قرن هشتم هجری قمری باقی ‌مانده است و الحاقات این مجموعه متعلق به قرن نهم تا یازدهم هجری قمری است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.